av Jocke » 2008-04-25 08:32
Tack!
Vi behöver faktiskt inte handla där om vi inte vill!
Men om man tänker sig en liten anläggning med reciever, CD och högtalare så bör man väl komma undan med ett par tusen på Repsam. Frågan är ju om man kan få något bättre för pengarna? Jo, så klart, om man fyndar varje komponent var för sig men det finns ju folk som som inte är så insatta och vill vända sig till en firma för att någon ska ta ansvar för helheten.
På något sätt känns det ju ändå positivt att grejerna kommer till användning och inte hamnar på tippen. De går tydligen att reparera och serva upp till bruksskick. Så man får ju fundera över hur man ska värdera arbete! Det går nog åt en stund att skaffa schema, felsöka, beställa delar och serva!
Kan ta ett exempel från en annan bransch. Fläkten i min värmepump slutade snurra härom året. Så jag skruvade itu den för att se om jag kunde hitta felet. Fläkten var ansluten via en konding med lite egendomlig märkning men jag fattade inte om den var polär eller bipolär. Så jag ringde återförsäljaren som hänvisade till generalagenten som hänvisade till tillverkaren som hänvisade till servicebolaget som visade sig ha en bil i närheten. (Phuu!)
Det visade sig vara fel på kondingen och reparatören hade en precis likadan att byta med och vips snurrade fläkten igång. Det hela tog c:a 10minuter. Jag skruvade ihop den själv sedan. Efter ett par dagar kom räkningen - 1200kronor.
Som sagt, man kan värdera arbete på olika sätt!
/Jocke