Repsam ännu en gång...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-24 19:34

Kaffekoppen skrev:Det där kändes verkligen inte som ett okej begagnatpris.

MM: Vad är så nydanande med Repsam? 8O

Att man håller korrekti information! Inte skriver nypris 25000:- då den kostade 12000:- typ. Jamen riktig sanningsenlig information. Finns säkert felaktigheter än men det är tanken.

Att det finns säljtexter är det något underligt? Hur tror ni det ser ut på er lokale hifiaffär?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-24 19:48

jag har också ställt mig skeptisk till deras formuleringar. Men man kan vända på steken och se det från den positiva sidan.

Idag är de flesta apparater höggradigt integrerade, kanske med flerlagers kretskort och är svåra att reparera den dag det är dags. Gamla prylar är ofta uppbyggda kring diskreta komponenter med "riktig" trafo, metallchassie osv. Jag vågar mig på att påstå att dessa apparater har betydligt längre livslängd än dagens.

Det går naturligtvis också att se en koppling mellan nypris "då" och "i dagens penningvärde". Att vi som känner till prylarna är skeptiska är kanske inte så konstigt. Men, i ärlighetens namn så har gamla apparater en del kvaliteter som är ovanliga (eller dyra) idag. Skulle man kunna säga att företag som Repsam medvetandegör dessa kvaliteter och att kvalitet kostar?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-04-24 23:31

Jocke skrev:jag har också ställt mig skeptisk till deras formuleringar. Men man kan vända på steken och se det från den positiva sidan.

Idag är de flesta apparater höggradigt integrerade, kanske med flerlagers kretskort och är svåra att reparera den dag det är dags. Gamla prylar är ofta uppbyggda kring diskreta komponenter med "riktig" trafo, metallchassie osv. Jag vågar mig på att påstå att dessa apparater har betydligt längre livslängd än dagens.

Det går naturligtvis också att se en koppling mellan nypris "då" och "i dagens penningvärde". Att vi som känner till prylarna är skeptiska är kanske inte så konstigt. Men, i ärlighetens namn så har gamla apparater en del kvaliteter som är ovanliga (eller dyra) idag. Skulle man kunna säga att företag som Repsam medvetandegör dessa kvaliteter och att kvalitet kostar?

/Jocke

Tycker du har hittat den enkla och vettiga infallsvinkeln som hittills saknats...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-25 08:32

Tack!

Vi behöver faktiskt inte handla där om vi inte vill!

Men om man tänker sig en liten anläggning med reciever, CD och högtalare så bör man väl komma undan med ett par tusen på Repsam. Frågan är ju om man kan få något bättre för pengarna? Jo, så klart, om man fyndar varje komponent var för sig men det finns ju folk som som inte är så insatta och vill vända sig till en firma för att någon ska ta ansvar för helheten.

På något sätt känns det ju ändå positivt att grejerna kommer till användning och inte hamnar på tippen. De går tydligen att reparera och serva upp till bruksskick. Så man får ju fundera över hur man ska värdera arbete! Det går nog åt en stund att skaffa schema, felsöka, beställa delar och serva!

Kan ta ett exempel från en annan bransch. Fläkten i min värmepump slutade snurra härom året. Så jag skruvade itu den för att se om jag kunde hitta felet. Fläkten var ansluten via en konding med lite egendomlig märkning men jag fattade inte om den var polär eller bipolär. Så jag ringde återförsäljaren som hänvisade till generalagenten som hänvisade till tillverkaren som hänvisade till servicebolaget som visade sig ha en bil i närheten. (Phuu!)

Det visade sig vara fel på kondingen och reparatören hade en precis likadan att byta med och vips snurrade fläkten igång. Det hela tog c:a 10minuter. Jag skruvade ihop den själv sedan. Efter ett par dagar kom räkningen - 1200kronor.

Som sagt, man kan värdera arbete på olika sätt!

/Jocke

Föregående

Återgå till Vintage-hifi