LM Ericksson tube

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

LM Ericksson tube

Inläggav LEXrasta » 2008-04-30 23:38

Min kompis kom hem med 2 st av dessa skønheter idag.

Ær det någon hær som vet något om dessa??

Historia?

Bild

/Danne

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-05-01 10:38

Jag har en sådan själv fast min står det Gylling på. Men efter vad jag hört byggdes alla av AGA.
De användes i olika former av distributionssystem för ljud tex för att skicka ut radioprogram till vårdavdelningar på sjukhus så patienterna kunde lyssna i sina kuddhögtalare. Mitt exemplar var förstärkare i filmsalen på ett hem för utvecklingsstörda.
Utgången är 50-ohmig varför varje högtalare måste ha en anpassningstrafo. Har provat med att sätta en vanlig nättrafo med rätt omsättning mellan utgången och högtalaren och till rockmusik låter en sådan koppling rätt okey men till akustisk musik räcker det inte till. Ett jädra klipp är det i alla fall.
Förstärkaren är uppbyggd med några EF86 i mixern en ECC 83 ? (81,82)
som fasvändare och två EL34 som utgångsrör. EL34orna går ganska nära klass B och matningsspänningen är rätt hög varför man ska tänka sig för.
En gimmick är "utstyrningsindikatorn". Två glödlampor där den ena tänds vid 10W och den andra vid full uteffekt. Värdelöst kan tyckas men kanske en viss hjälp om man ska justera ljudet utan att själv höra det.
Det finns eller har funnits flera svenska hemsidor med info om dessa förstärkare och hur man bygger om dem. Hittar dem inte nu. Ngn på forumet som känner till dessa.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-01 15:07

Utstyrningsindikatorn består av två glimlampor, ej glödlampor. Har själv haft två Gylling som kom från ett hotell. Jag bytte utgångstransformatorerna mot två nya från Sowther i England. Funkade kalas, spelade i flera år, såldes sedan och vad jag vet så spelar de ännu.
Att använda nättrafo funkar som funktionskontroll, men inte med några klangliga kvaliteter.
Jag vet en som byggde två dipoler med många element i serie och matade med orginaltrafo och två liknande steg.

Schemat är tämligen enkelt att rita upp bara genom att kolla på apparaterna. Passa dig för att selenlikriktarna (luktar sanslöst illa) kan brinna om det är kortis i elektrolyterna, starta försiktigt.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Återgå till Vintage-hifi