Gissa vintage-hifi-prylen...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Gissa vintage-hifi-prylen...

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 08:31

Från vilken vintage-hifi-pryl kommer detta?
Vet ni det?
:?:
Bild
:)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-17 09:05

LUXOR 6831?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 09:31

Ja, naturligtvis!
Allt för lätt...
Inte "fort men fel" utan "fort och rätt"... eller hur "avr 7000"?

Basen ha sett sina bästa dagar... :(

Dämpmaterialet är... ja vad ska jag säga. Det finns i alla fall dämpmaterial i lådan.

Delningsfiltret är enklaste tänkbara. 4uF på kondensatorn.

Bild

Bild

Bild

:D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-17 09:39

Härligt! Grattis, det är väl en ganska ovanlig Luxormodell?

Uppfattar du det som att det finns mer Luxor i dina regioner?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 10:01

Fjonkalicious skrev:Härligt! Grattis, det är väl en ganska ovanlig Luxormodell?

Uppfattar du det som att det finns mer Luxor i dina regioner?

Mvh

Filip

Ja, den är är inte helt vanlig, men knappast högkvalitativ. Avståndet mellan denna och 8071 Transmissionlinje är som från jorden till solen.

Basen är Luxors egen. Diskanterna kommer nog från Peerless. Luxor köpte en del därifrån.

Ja, här i Motala finns det naturligtvis mycket Luxor. "Alla" här köpte Luxor. Två av våra närmaste bekanta och åtminstone tre av mina nuvarande arbetskamrater har jobbat på Luxor. En av dem monterade 8071:or i slutet av 70-talet. På den lilla typbeteckningsetiketten som sitter på baksidan av 8071:orna finns ett nummer stämplat. Det är inte serienummer, utan numret på den montör som satte ihop högtalaren. Lådorna kom färdiga från Finland och montören skruvade i elementen och filtret (som också kom färdigt från en annan avdelning) och lödde in kablarna.
"Alla" här i Motala har på något sätt kopplingar till Luxor. Oftast är det någon i familjen eller släkten eller några man känner som jobbat där.

Passar också på att slänga in en slitstudie på min 3082:a.

:D

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-17 10:05

Hej Kjell!

Jag gillar luxor, jag också! Jag är är übernöjd med min skivspelare!! :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-17 10:09

Ambitiöst att montera kondingen på kretskort! :roll: Antar att det mest kommit till för att hålla ordning på kablarna. :) ...och det kan ju vara bra!

Vore ju intressant med en jämförelse med samtida Sonab. Konstruktionen har ju en del likheter även om designen är annorlunda. Uppåtriktad bas/mellan och diskanter åt alla möjliga håll! Konvertering till Y-montering av diskanterna kan bli lite jobbig! 8)

/Jocke

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-05-17 10:30

Kjell_Kranzberg skrev:Två av våra närmaste bekanta och åtminstone tre av mina nuvarande arbetskamrater har jobbat på Luxor.

En lite lustig (tycker jag) anekdot från 80-talet: Jag har ingen erfarenhet av Luxors audio-sida, men mitt dåvarande företag (som jag sålde 1989) köpte en del dataprylar, främst monitorer, av Luxor. Från kontakterna med deras tekniker fick jag en stor respekt för deras kunskapsnivå, för övrigt.

Vid ett tillfälle bad jag en medarbetare att kolla upp någonting med Luxor, och efter en stund kom han in till mig och sade uppgivet: Jag tror att allihop på Luxor heter någonting som börjar på "Axel-". Nu har jag talat med Axelsson, Axelstedt och Axelberg. Hur fan skall jag kunna minnas vem som är vem?
--

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 10:44

Ja, det var väl ABC 80.
Grundaren av Luxor hette Axel Holstensson. Han "tog" namnet efter de arkeologiska utgrävningarna i Luxor i Egypten. De var ju igång i slutet av 20-talet och början av 30-talet. Holstensson själv dog i början av 80-talet.
Vet ni förresten att det i år är 30 år sedan Tandbergs grundare, Vebjörn Tandberg, dog. Han begick självmord 74 år gammal. (Född 1904)

M v h

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-05-17 11:08

Kjell_Kranzberg skrev:Ja, det var väl ABC 80.

De monitorer som vi köpte var av "industrikvalitet", avsedda att monteras i 19"-rack. Till dem köpte vi också en bildskärmskontroller, som hanterades via två 8-bitarsportar. Så Luxor tillverkade lite mer än ABC 80 på datorsidan.
--

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 11:34

Ja, okej. Man hade betydligt mer kunskaper än inom stereo-hifi.
M v h

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-05-17 12:04

Där ser man-jag förstod att du skulle nappa på den där,Kjell!Jag såg den,men lät bli att köpa eftersom det tyvärr bara var en.
Diskanterna är nog med största sannolikhet Audax TW6,även om det inte finns någon etikett på dom.Jag har ju sprungit på en annan Luxor med en Audax-diskant i,så det är möjligt att de ibland av någon orsak köpte in dessa.

http://www.carlssonplanet.com/forum/dow ... &mode=view

Luxors egen diskant,som satt i deras tidigare högtalare, är en liten silverfärgad historia med hästskomagnet som påminner mycket om Peerless.
Skumgummikanten på basen tyder på att det är en lite senare 8-tummare.Den tidigare (8"-394)har ju gummikant.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-17 12:43

rolfzetterberg skrev:Där ser man-jag förstod att du skulle nappa på den där,Kjell!Jag såg den,men lät bli att köpa eftersom det tyvärr bara var en.

Ja, du Rolf; Petra på Återvinningen sa att det hade varit en där innan mig och frågat om det bara fanns den enda.

Du har nog rätt ang diskanterna. På magneten står det "5 4TW G 4/5" eller något i den stilen. TW syns tydligt. De fungerar fint och ser ut som nya.
Det kan ju vara kul att ha den även om det bara är en. Har man tur hittar man ytterligare en. Jag tänkte kolla hos Stig K på Ecotec om han har någon bas som kan passa.

Ha en bra helg, Rolf!

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-17 13:49

Jag har 2st 8" 394 (gummikant) över.

En jobbarkompis skulle få besök om 1 - 2 veckor av en person, som sade sig ha 2st runda Luxorhögtalare. De är sannolikt till salu. Om du vill kan jag fråga vilken modell dessa är.

Användarvisningsbild
tuben

Inläggav tuben » 2008-05-17 22:09

Hej.

Jag är också ägare till en Luxor. Dock inte någon högtalare, men vad gör det. Jag är glad för den ändå!
Det är en rörapparat som heter 3578W (tror jag). Det är en "receiver"...
Köpte den på en loppis för 15 år sedan, pluggade in den men det kom inte något ljud ur den. Kollade matningsspänningarna och dom var OK.
Står i källaren och tillhör avdelningen kommande projekt.....
Verkar bli arbetslös 27/5 så kanske den kommer upp på arbetsbordet då. Men så är det ju några andra saker jag skulle vilja göra.
Hmm ska jag fixa iordning Radiometer distorsionsanalysatorn, bygga något av slutstegen jag har delarna till eller bygga försteget kanske.
Eller skall jag ge mig på gitarren och öva på att bli den nye supervirtousen.

Tuben

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-18 05:59

Densen skrev:Jag har 2st 8" 394 (gummikant) över.

En jobbarkompis skulle få besök om 1 - 2 veckor av en person, som sade sig ha 2st runda Luxorhögtalare. De är sannolikt till salu. Om du vill kan jag fråga vilken modell dessa är.

Modellen heter SH 835 och fanns runt 1973. 4 st 13 cm bas/mellan och 4 st kondiskanter.
Bilden är från "Tradyra".

M v hBild
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-05-18 06:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-18 06:02

tuben skrev:Hej.

Jag är också ägare till en Luxor. Dock inte någon högtalare, men vad gör det. Jag är glad för den ändå!
Det är en rörapparat som heter 3578W (tror jag). Det är en "receiver"...
Köpte den på en loppis för 15 år sedan, pluggade in den men det kom inte något ljud ur den. Kollade matningsspänningarna och dom var OK.
Står i källaren och tillhör avdelningen kommande projekt.....
Verkar bli arbetslös 27/5 så kanske den kommer upp på arbetsbordet då. Men så är det ju några andra saker jag skulle vilja göra.
Hmm ska jag fixa iordning Radiometer distorsionsanalysatorn, bygga något av slutstegen jag har delarna till eller bygga försteget kanske.
Eller skall jag ge mig på gitarren och öva på att bli den nye supervirtousen.

Tuben

Ja, här står också ett litet projekt; en skivspelare Inertia BDT, utan arm och låda. Någon gång i sommar...
Den som vill se hur den ser ut och kanske lära sig lite svensk hifi-historia, kan titta in på min Inertia-tråd här på "Vintage".
M v h

Återgå till Vintage-hifi