expert OM 3-60

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

expert OM 3-60

Inläggav vin-Tage » 2008-05-17 19:34

Var på en liten secondhandrunda idag.Hittade ett par Expert-talare som var exlusivt tillverkade av olle mirsch;) Hundra riksdaler ville dom ha..borde jag åka tillbaka och köpa dom? Fick aldrig av fronttyget,verkade sitta hårt fast.. Ful svart askfaner var ytbehandlingen i men ganska hela och fina utvändigt. Någon som kan dela med sig av lyssningsintryck? Är det skumkanter på basarna på dessa tro, som i andra mirschhögtalare jag stött på. Hittade även 2 par OM 3-28 ,båda med trasiga skumkanter;(

mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-17 21:17

Om du utför arbetet själv så är det OK. Om du måste betala för att kanta om dem känns det dyrt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-18 00:22

tack för svar! Vet du om det är just skumkanter på dessa basar i OM 3-60 eller om det är gummi..? Då känns det ju värt att köpa dem liksom :) Att mina egna 3-28 hade skumkanter har jag fått erfara..
Den sk. eskilstunabasen verkar vara extra känslig mot tidens tand,har aldig stött på gamla högtalare där precis alla kanter är som bortruttnade,synd på en enligt mig bra konstruktion :(

mvh

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-05-18 00:42

Har en arbetskamrat som har ett par 3-60 där kanterna vittrat sönder
så det är troligtvis skumkanter

/s

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-18 01:14

attans...järnspikar.. ;) då får dom stå kvar,,fick aldig bort frontarna men det känns som dom är körda på något sätt...Jaja..vill kanske ändå ha någon "nyskapande" modell typ den där med vinklad baffel med extradiskant på sidan liksom om det ska va:)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-05-18 15:44

I bibeln står det att det är en 22cm bas,så det verkar troligt att det är Eskilstunabasen och den verkar ju tyvärr ha lätt för att bli angripen.Tyder på ett mjukt och fint material så länge det varar.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-05-19 16:42

Jag kan bara kommentera fastsättningen av fronterna. Det är rätt enkelt.
Om jag inte minns fel, är tyget klätt på en masonitskiva. Skivan är fäst mot lådan med huvudlösa spikar. Det betyder att man skall kunna bända upp skivan med ett lämpligt verktyg, skruvmejsel t ex. De flesta spikarna stannar kvar i lådan, några kanske följer med tygskivan.

När man återställer tygskivan använder man lagom tunna spikar rätt igenom tygfronten. Nyp av huvudet och slå sedan in resten av spiken, som då sjunker in i tyget.

Återgå till Vintage-hifi