Nu är det rätt tid för att öppna en Luxor-avd på Faktiskt!!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Nu är det rätt tid för att öppna en Luxor-avd på Faktiskt!!!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-01 09:45

Carlsson-gossarna har sin egen ortho-akustiskt dimensionerade lekstuga; de INO-frälsta kan tillbejda både skaparen och hans produkter i sitt lilla bönehus. Vi luxor-entusiaster är hemlösa och får kämpa oss till plats bland diskussioner om Marantz, Mirsch, Pioneer, Yamaha och andra märken av tvivelaktig karaktär och vandel.

Jag anser att det är dags att utöka "Entusiastavdelningen" med en fjärde underavdelning - nämligen "Luxor-entusiasterna".

Ett par bilder.
En bror och en syster, bägge invandrade japaner som kom till Luxor i slutet av 70-talet; 3079 (utan snabbinställning på FM) och 3082 (med snabbinställning). I övrigt lika som bär.

Bild

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-01 09:56

Varför inte öppna en "Skandinavisk Hifi"-avdelning istället? Då kan man ju klämma in allt möjligt från det kalla nord.

mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-01 15:46

Varför inte skapa ett eget luxorforum någonstans?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-01 15:53

Det var någon redaktör på detta forum (Nagref?) som menade att man inte kan skapa ett forum att fylla; man måste ha fyllningen först...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-01 16:19

Om det inte kan bli en avdelning, en stickytråd åtminstone. Varför inte en stickytråd för varje större märke där det finns ett intresse eller "fanclub" :) - Luxor, Sentec, Sansui, Technics, Yamaha.... osv!

Så samlar man en massa kunskap och slipper sökhelvetet. Förresten, en byta lampor-sticky också kanske..... :)

Finns det nåt som hindrar, egentligen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-01 16:24

Falkis skrev:Varför inte öppna en "Skandinavisk Hifi"-avdelning istället? Då kan man ju klämma in allt möjligt från det kalla nord.
mvh
Andreas

Du menar som ino, Carlsson och Luxor i samma avdelning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-01 16:43

Är det bara jag som tycker att det skrivs så lite om vintage att det lätt kan samlas under vintage?

Det är ju inte såå många som aktivt intresserar sig för vintage på just detta forumet och det kommer inte jättemånga trådar per vecka.

Jag tycker det är rätt bekvämt att det finns under en kategori istället för flera, det blir enklare att överskåda och man slipper att gå "in och ut" ur kategorier hela tiden.

Dock får man, som Kjell säger, samsas med andra märken under samma kategori, men det kan ju vara till en fördel då jag tror att det finns en del som får upp ögonen för Luxor då eftersom det "blandas ut" med annat. Om det skulle finnas en separat Luxor-del så kanske inte så många hade besökt den p.g.a. okunskap.

En "sticky" för luxor kan ju vara ett alternativ, men då skall den ju fyllas med grejor också.

Mvh

Filip

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-01 17:08

paa skrev:
Falkis skrev:Varför inte öppna en "Skandinavisk Hifi"-avdelning istället? Då kan man ju klämma in allt möjligt från det kalla nord.
mvh
Andreas

:oops: :oops: :oops:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-01 17:09

phloam skrev:Om det inte kan bli en avdelning, en stickytråd åtminstone. Varför inte en stickytråd för varje större märke där det finns ett intresse eller "fanclub" :) - Luxor, Sentec, Sansui, Technics, Yamaha.... osv!

Så samlar man en massa kunskap och slipper sökhelvetet. Förresten, en byta lampor-sticky också kanske..... :)

Finns det nåt som hindrar, egentligen?

Håller med där! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-01 17:23

Falkis skrev:Det var någon redaktör på detta forum (Nagref?) som menade att man inte kan skapa ett forum att fylla; man måste ha fyllningen först...

Mjo så har jag nog sagt. Men det finns två sätt att bete sig. Antingen så avdelar man ett givet utrymme för något som har rätt mycket trafik för att avlasta den avdelning inläggen ligger under. Det är rätt framåt beteende och så har vi gjort med exempelvis allmän media som tidigare låg under övrig diskussion. Eller så kan man skapa en speciell avdelning för att man vill driva på ett intresse. Så kan man säga att Carlsson Illuminati är gjort. Men då måste man ha ett järngäng som verkligen promotar den delen (precis så som Carlssongossarna har gjort) genom upptåg och inlägg. Frågan är om det kommer att bli så med en Luxordel?

F ö kan man notera att denna avdelning har fler trådar än Carlssondelen och Medlemspresentationer. Men betydligt färre inlägg. Spontant så behöver den inte delas för att det finns för många inlägg här. Finns det en tillräckligt stor andel entusiaster (>5st) som kan se till att hålla avdelningen igång?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-01 20:28

Naqref™ skrev:Finns det en tillräckligt stor andel entusiaster (>5st) som kan se till att hålla avdelningen igång?

Handuppräckning? :D *vink*

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-01 21:02

Hej,vi börjar väl bli några st nu som har ett par 8071,ock ett stort+med dessa högtalare är att det finns mkt reservdelar till dom som kostar knappt nåt att införskaffa,det svåraste är att hitta lådor som ingen gjort åverkan på verkar det som.Mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-01 22:06

Fjonkalicious skrev:Dock får man, som Kjell säger, samsas med andra märken under samma kategori, men det kan ju vara till en fördel då jag tror att det finns en del som får upp ögonen för Luxor då eftersom det "blandas ut" med annat. Om det skulle finnas en separat Luxor-del så kanske inte så många hade besökt den p.g.a. okunskap.

Filip

Ja, tusan; den argumentationen skulle jag kunna köpa. Där har du en poäng. Här får jag ta mig en funderare på om jag ska omvärdera min åsikt om en separat avdelning för vintage Luxor.
M v h

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-01 22:29

Kjell_Kranzberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Dock får man, som Kjell säger, samsas med andra märken under samma kategori, men det kan ju vara till en fördel då jag tror att det finns en del som får upp ögonen för Luxor då eftersom det "blandas ut" med annat. Om det skulle finnas en separat Luxor-del så kanske inte så många hade besökt den p.g.a. okunskap.

Filip

Ja, tusan; den argumentationen skulle jag kunna köpa. Där har du en poäng. Här får jag ta mig en funderare på om jag ska omvärdera min åsikt om en separat avdelning för vintage Luxor.
M v h

Bra tankar, stickytrådar gör kanske så att det blir lite mer valfritt om man känner för att starta en ny tråd eller ta det i stickyn? Inte så tvunget att flytta trådar till annan pecialavdelning s.a.s.

Jag tror definitivt att det finns intresse och underlag för följande stickys:

- Underhåll av vintage (lampbyten, kontaktsprayer, delar, whatnot)
- Luxor (flera ägare, stort kunnande, lokalkännedom)
- Technics (många ägare/entusiaster, kunnande osv)

Jag kan dessutom tänka mig att supporta flera andra märkesstickys även om jag främst räknar mig som Technics-entusiast. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-02 11:39

paa skrev:
mvh
Andreas

Du glömmer nästan Dux.. :wink:

Mårten design och dux i samma andetag... 8O :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-02 12:50

Hur är det med de gamla Luxorprylarna..är de bra eller är de häftiga/fina/allmänt beundransvärda?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-02 15:44

KarlXII skrev:Hur är det med de gamla Luxorprylarna..är de bra eller är de häftiga/fina/allmänt beundransvärda?

Allt på en skala från billig enkel icke-hifi till välljudande hifi; t ex högtalaren "8071" och receivrarna "Dirigent 8100" och "3082".
Luxor tillverkade ju "allt". Både transitorradioapparater, tv-apparater OCH välljudande högtalare. I mitt tycke når man toppen på sin nivå med 8071:an. Men även den sista modellen i Dirigentserien; receivern 8100, är väl värd att lyssna seriöst på, trots (eller kanske tack vare) att den är en ac-konstruktion. Återgivningen hos denna, över ett par 8071:or är mjuk och fin och lättlyssnad.

Återgå till Vintage-hifi