Historien om Hifi-rullbandets uppkomst

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Historien om Hifi-rullbandets uppkomst

Inläggav Falkis » 2008-06-13 11:09

Nazibandspelaren

Min kompis, som är väldigt kunnig och intresserad av andra världskriget visade mig denna youtubevideo. "Jo, du som gillar ljud", sa han. :)

Jag tyckte det var intressant och tänkte att ni ville se..

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-14 11:03

Bump!

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-06-14 11:26

tackar! kul att veta hur det gick till. Om jag förstog det rätt så "snodde" alltså amerikanarna ritningarna och byggde en "egen" rullbandare :) inte för att jag skulle tackat nej heller :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-14 15:09

Mm, det är intressant att stänga av förmagnetiseringsströmmen i en bandspelare. Det låter inte vackert. Som ett slutsteg i klass B ungefär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-14 21:01

Svante skrev:Mm, det är intressant att stänga av förmagnetiseringsströmmen i en bandspelare. Det låter inte vackert. Som ett slutsteg i klass B ungefär.

Hmm. Klass B med hysteres??
Det låter hemskt

Men DC-bias hjälper lite.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-14 22:16

n3mmr skrev:
Svante skrev:Mm, det är intressant att stänga av förmagnetiseringsströmmen i en bandspelare. Det låter inte vackert. Som ett slutsteg i klass B ungefär.

Hmm. Klass B med hysteres??
Det låter hemskt

Men DC-bias hjälper lite.

Nja, hysteres har väl inte ett klass-B-steg?

Alltså, det låter väldigt svagt när ljudet är svagt, men så när det kommer ett starkt ljud blir det väldigt starkt och dessutom distat.

Det måste nästan höras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-15 09:50

Intressant rent histioriskt att två världskrig inkl diktaturer, krigsskadestånd etc inte lyckats döda ett tämligen frodande innovationsklimat. Industriellt ligger tyskland fortfarande i framkant.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Vintage-hifi