av MissG » 2008-07-07 13:40
Hej, detta kanske inte är rätt forum för denna typ av arkeologiska frågor, men jag är icke kunnig i ljudsvängen och är i behov av tips gällande ett par handbyggda Wharfedale 507.2 högtalare som jag köpte för 18 år sedan. De gav ett otroligt vackert ljud och jag har aldrig haft en tanke på att byta dem trots att de med dagens mått är stora och klumpiga. För ett antal år sedan lånade jag ut dem i samband med att jag flyttade och tillfälligt inte hade plats för dem. När jag fick tillbaka dem så verkade ena diskantelementet inte funka och jag kollade med fabriken i Yorkshire och de sade att de inte hade sådana gamla element i lager, men de kunde "omkona" dem (vad nu det är) för xx antal pund. Reference Audio på Götgatan i Stockholm hade på den tiden ett enda diskantelement kvar och skulle ta runt 1500 för element, montering och koning...och det var då jag fick tips av alla möjliga ljudkunniga att jag skulle köpa nya bra högtalare för samma pris som vad det skulle kosta att laga en...och allt rann ut i sanden. Nu har dessa högtalares framtida existens åter blivit aktuell och jag provkörde dem idag för att kolla. Den ena högtalaren låter bra, medan den andra inte ger någon diskant alls i från sig så det totala ljudet är ju inte bra. Vad göra? Finns det någon andrahandsmarknad för Wharfedale? Diskantelement - kan jag byta till annat fabrikat än vad som sitter där nu? Är det överhuvudtaget värt att laga? Om inte tips på bra högtalare som inte är så dyra (jag köpte dessa en gång i tiden för att de skulle räcka i princip hela eler åtminstone halva livet, men det har ju tydligen hänt så mycket inom högtalarelektronik mm under åren...) men ändå håller god kvalitet. Jag ogillar att köpa nytt hela tiden. Finns det nån framtid för mina gamla Wharfedale-högtalare?