Känns det här bekant?
Varje trasig komponent är:
a. Inget du har hemma.
b. Tillverkas inte längre.
c. Otroligt kostsam.
Om varken a, b, eller c stämmer så är komponenten troligen hel ändå.
1. Varje otänkbar komponent kommer visa sig vara felaktig.
Hittar du i en reservdelsapparat så kommer samma komponent vara trasig i den.
2. Den mest svåråtkomliga komponent är den som alltid går sänder.
3. Din testutrustning kommer alltid missleda dig när du litar på den till 100%
4. Tillfälliga fel kommer bara visa sig när chassit är monterat, när det är avtaget försvinner felet på ett mystiskt vis.
5. Har du ett kretsschema tillgängligt så kommer hålslagen i pappret alltid innehålla de mest väsentliga uppgifterna.
6. Det som ligger precis i skarven på kopieringsmaskinen och som därmed är oläsbart på kretsschemat är också det värde du var ute efter.
Får du tag i ett liknande kretsschema så kommer avvikelsen vara störst just runt ditt problem.
7. Endast när du har åtgärdat ett enkelt fel så inser du komplexiteten i den bakomliggande orsaken.
8. Först efter att ha skruvat loss 20 skruvar och demonterat 10 komponenter för att komma åt en del så ser du att det hade räckt med att lossa 2 skruvar.
9. Den svåraste skruven att komma åt är den som sitter hårdast.
10. Utbyteskostnaden och sällsyntheten av en komponent står i direkt relation till troligheten att just den är felaktig.
11. Efter att ha lagt dagar på att fixa ett problem och tagit isär apparaten minst 10 gånger, så när du sätter ihop den för sista gången har du sönder en del som inte går att reparera.
12. Kostnaden att reparera vintage stereo överstiger alltid marknadspriset på en fullt fungerande enhet av samma modell.
P.s. Det är inte jag som skrivit texten, originalet var på engelska. Minns tyvärr inte var jag hittade den. Är det otillåtet att lägga ut andras texter så vänligen tag bara bort denna.
Tyckte den var skoj och stämmer på många punkter in på min verklighet.