Udda skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Udda skivspelare

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 13:32

Har två skivspelare som jag tycker är lite roliga och eftersom det inte händer så mycket här på vintage-delen så tänkte jag dela med mig lite bilder på just dessa. Man kan väl diskutera om dom är udda eller ovanliga, men det är ju inte Thorens, Lenco eller svenska spelare.

Först ut är en Telefunken S 600 Hifi. Känns som en gedigen och kvalitativ apparat, egentligen är väl Telefunken inte något som man suktar efter men jag tror att denna apparat har oanad kapacitet. Det är tysk kvalitet och som lappen beskriver: Made in West Germany. Tonarmen är en Ortofon AS 212 och skall vara en schysst tonarm. Jag har läst på lite andra skivspelarforum att många köper billiga Telefunkenspelare på nätauktioner och sedan tar tonarmen till t.ex. en Lenco eller liknande.

På vinylengine står det(har ingen aning om var texten kommer ifrån, den låter lite reklam): The Telefunken S 600 record player meets all requirements with outstanding precision.

The combined elastic suspension of turntable and pickup arm isolates concussions or vibrations from the pickup system.

The S600 hifi has the qualities for true to nature reproduction and is very clear and uncomplicated in its operation.

När jag kopplade in den så funkade inget, men en säkring senare så verkar den tuffa fint, man startar genom att trycka på en av "touch"-knapparna och den går igång mkt mjukt,tyst och fint med endast ett klick. Har inte kunnat testa ljudkvalité då jag inte hittar min Din-hona->RCA sladd. Det sitter en grön Audio Technica puppa på. Är det någon som vet var den gula lilla lampan är till för?

Nog snackat, lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-08-03 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 13:49

Skivspelare #2 är en ITT 8012 Hifi Direct Drive Full Automatic. ITT är väl något av en doldis, det fanns en receiver i samband med att jag införskaffade den men priset på den var oattraktivt om man säger så. Intressant spelare då den är direktdriven och helautomatisk. Den funkar fint och spelar bra, men har lite brum(ej i högtalarna) om man jämför med Telefunken. Imponerande skivtallrik med urfräst interferensmönster i fyra rader samt fin alu-front. Känns gedigen men automatiken(som faktiskt fungerar) lever om rätt bra när man drar igång den. Tonarmen vet jag inget om och det sitter en orange AT puppa på denna. Är det någon som vet något mer om ITT och även om denna skivspelare? Hittar väldigt lite info på nätet om den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-08-03 17:17

[quote]Är det någon som vet var den gula lilla lampan är till för?

Menar du lampan som lyser mot skivtallriken? Det är hastighetskontrollen. En ring för 45 rpm en för 33 rpm. Står ringen stilla går skivspelaren med rätt hastighet går den baklänges i förhållande till skivtallriken går spelaren för sakta och rör den sig framåt går det för fort.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 17:27

Fingerburner skrev:
Är det någon som vet var den gula lilla lampan är till för?

Menar du lampan som lyser mot skivtallriken? Det är hastighetskontrollen. En ring för 45 rpm en för 33 rpm. Står ringen stilla går skivspelaren med rätt hastighet går den baklänges i förhållande till skivtallriken går spelaren för sakta och rör den sig framåt går det för fort.

Nope, det är inte den jag menar. På tredje bilden ser du en liten gul lampa, mkt liten. Det är den jag menar.

Mvh

Filip

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-08-03 17:45

Telefunkenspelaren ser onekligen trevlig ut

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-03 18:51

Falkis skrev:Telefunkenspelaren ser onekligen trevlig ut

För att inte säga Väldigt Snygg!! :)

Frontreglagen på ITT'n var ju hur coola som helst :)

Den lilla gula lampan har jag inte en aning om... när tänds/släcks den, går det att säga nåt om det?

Bra med AT-pickuper, vilka är det? Kanske fynd i sig?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-03 20:01

Ska tydligen vara en "optical cueing control".Man måste först föra ut armen och lampan tänds då när PU:n står rätt ovanför resp skivstorleks(7,10 och 12")ingångsspår.Kan kanske vara bra att ha när det är riktigt mörkt......

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 23:36

rolfzetterberg skrev:Ska tydligen vara en "optical cueing control".Man måste först föra ut armen och lampan tänds då när PU:n står rätt ovanför resp skivstorleks(7,10 och 12")ingångsspår.Kan kanske vara bra att ha när det är riktigt mörkt......

Mycket riktigt Rolf! Jag såg också detta på en sida, men kunde ändå inte komma på exakt användningsområdet eller hur det fungerade. Dessutom så lös lampan även när armen satt i fastsatt i klykan, tyckte det var märkligt. Men nu slog jag på den igen och lyfte armen och tittade. När man lossar armen så slocknar lampan och tänds inte förrän man närmar sig skivtallriken och ingångsspåret. Men hur funkar det då för mindre skivor... jorå, bara för vidare inåt och lampan släcks och tänds vid ytterligare två lägen, såsom du säger 7,10 och 12". Riktigt kul, det funkar dessutom, bara för det skall jag behålla den!

Nu skall det bara bytas lampor under 33 och Stop-knappen. Tyvärr hållarna till locket och sådant lär man väl aldrig hitta.

Glad är jag nu! :-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-03 23:58

phloam skrev:Bra med AT-pickuper, vilka är det? Kanske fynd i sig?

Den orange:a som sitter i ITT:n är en Audio Technica AT-12XE som tydligtvis är en helt ok PU.

Den gröna är gissningsvis en AT-95E, jag har tittat en del på bilder, det står inget på själva PU:n utan bara "made in Japan". Det skall också vara en bra PU vad jag förstått.

När vi ändå är inne på ämnet så kan jag passa på att fråga er alla om några andra jag har:

Pickering V-15/AT-2 (satt på en luxor spelare)

Ultimo 20A, Röd, hittades lös men satt i ett Pioneer-skal. Denna ser kvalitativ ut men hittar inget om den på nätet, denna är jag nyfiken på! Edit: Tog av den nu och tittade, det står Onlife Research Inc. på den med. När jag sökte lite så hittade jag att det fanns en som heter Onlife Ultimo Dv38/20A Mc-pickup. Alltså en MC och inte en MM pickup?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-08-05 06:07

ITT, den amerikanske giganten ägde många olika företag över världen. Bla tyska Schaub-Lorenz. Fanns även i Sverige under 60-80 talen med TV, stereo o radioapparater.
Köptes så småningom av Nokia. Som sedan sålde alla sina märkesnamn åt olika håll.

Sten R

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-08-05 06:15

Graetz o Standard Elektrik var ytterligare 2 Tyska märken i samma gröt.
Graetz var länge ett alternativt namn för ITT Scaub-Lorenz.

Sten R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-05 11:40

Telefunken har landningsljus :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-05 21:09

phloam skrev:Telefunken har landningsljus :mrgreen:

:mrgreen: