Först ut är en Telefunken S 600 Hifi. Känns som en gedigen och kvalitativ apparat, egentligen är väl Telefunken inte något som man suktar efter men jag tror att denna apparat har oanad kapacitet. Det är tysk kvalitet och som lappen beskriver: Made in West Germany. Tonarmen är en Ortofon AS 212 och skall vara en schysst tonarm. Jag har läst på lite andra skivspelarforum att många köper billiga Telefunkenspelare på nätauktioner och sedan tar tonarmen till t.ex. en Lenco eller liknande.
På vinylengine står det(har ingen aning om var texten kommer ifrån, den låter lite reklam): The Telefunken S 600 record player meets all requirements with outstanding precision.
The combined elastic suspension of turntable and pickup arm isolates concussions or vibrations from the pickup system.
The S600 hifi has the qualities for true to nature reproduction and is very clear and uncomplicated in its operation.
När jag kopplade in den så funkade inget, men en säkring senare så verkar den tuffa fint, man startar genom att trycka på en av "touch"-knapparna och den går igång mkt mjukt,tyst och fint med endast ett klick. Har inte kunnat testa ljudkvalité då jag inte hittar min Din-hona->RCA sladd. Det sitter en grön Audio Technica puppa på. Är det någon som vet var den gula lilla lampan är till för?
Nog snackat, lite bilder: