Jag har ett JVC-par på 8 ohm och två golvare på 4 ohm.
Sliter det på förstärkaren? Jag spelar inte jättehögt, men det är så skönt att vara omringad av ljud.
Mvh
Andreas
Moderator: Redaktörer
Falkis skrev:Jag undrar om min gamla marantz mår dåligt av att köra alla fyra högtalare samtidigt?
Sliter det på förstärkaren? Jag spelar inte jättehögt, men det är så skönt att vara omringad av ljud.
![]()
Mvh
Andreas
Bill50x skrev:Falkis skrev:Jag undrar om min gamla marantz mår dåligt av att köra alla fyra högtalare samtidigt?
![]()
Mvh
Andreas
Det sliter inte på förstärkaren. De ohmtal du skriver är nominellt värde, värdena kan variera stort vid olika frekvenser. Det bästa är att prova. Låter det OK (låter rent utan dist) så är det bara att köra på. Men spela inte på partynivå, i alla fall om du parallellkopplar högtalarna blir impedansen ganska låg för Marantzen.
/ B
Falkis skrev:Jag har kopplat dem på A+B och har båda intryckta.
Falkis skrev:Jaha. Förlåt om jag frågar då.
paa skrev:Falkis skrev:Jaha. Förlåt om jag frågar då.
Inga problem, dessutom var det väl inte du som rekommenderade seriekoppling från början?
Falkis skrev:paa skrev:Falkis skrev:Jaha. Förlåt om jag frågar då.
Inga problem, dessutom var det väl inte du som rekommenderade seriekoppling från början?
Nää. Fan vad jag är hungrig. Palt ska det bli, stekt från gårdagen.
Bara för att lära sig något på detta; vad är skillnaden mellan att paralell- och seriekoppla HÖGTALARE? Kommer ej ihåg det där... (Man lärde ju sig det där på högstadiet i teknikundervisningen, men då handlade det om glödlampor). Har du någon bild så blir jag glad, fattar bäst av bilder såhär på tom mage.
Mvh
Andreas

JB skrev:Falkis skrev:paa skrev:Falkis skrev:Jaha. Förlåt om jag frågar då.
Nää. Fan vad jag är hungrig. Palt ska det bli, stekt från gårdagen.
Bara för att lära sig något på detta; vad är skillnaden mellan att paralell- och seriekoppla HÖGTALARE? Kommer ej ihåg det där... (Man lärde ju sig det där på högstadiet i teknikundervisningen, men då handlade det om glödlampor). Har du någon bild så blir jag glad, fattar bäst av bilder såhär på tom mage.
Mvh
Andreas
Parallellkoppling: (dubblar impedansen)
Seriekoppling: (halverar impedansen)
Falkis skrev:Bara för att lära sig något på detta; vad är skillnaden mellan att paralell- och seriekoppla HÖGTALARE? Kommer ej ihåg det där...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster