Gissa tonarm

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Gissa tonarm

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 15:18

Här händer det ju alldeles för lite grejor... :-)

Nåväl, detta kan vara mkt enkelt. Jag skaffade en AR skivspelare i bedrövligt skick för ett tag sen, mest för att jag tyckte att tonarmen såg ganska lång, slank och trevlig ut. Har googlat/letat sönder mig efter en AR spelare med en sådan här arm men hittar inget. Troligtvis är det AR original men det hade varit kul att veta. I övrigt liknar spelaren en XA eller XB.

Någon som kan hjälpa till? Ursäkta de dåliga bilderna, men jag orkar inte dra fram den andra kameran.

Bild

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-27 15:35

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 15:50

Det verkar som Paa har rätt! Helt otroligt, jag är imponerad. Jag googlade först och hittade bilder där den såg annorlunda ut, men sen hittade jag en bild på Vinylengine som stämmer bra överens. Ni får gärna bekräfta nu när ni ser dessa bättre bilder(som jag fick energi att ta för Paas svar):

Bild

Bild

Bild

Nu till frågan, är det bra eller dåliga saker? Snygg är den iaf. Frågan är om man skall renovera hela spelare eller bara sno armen.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-27 16:10

Har ingen aning om den är bu eller bä, men jag tror High Fidelity på Karlavägen monterade sådana armar på Unamco-skivspelare, innan dom började med Linn-sortimentet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-27 21:40

Det är en Mayware Formula 4. En bra arm om man har pickup med hög fjädringsmjukhet. Armen dök upp när det var på modet med nåltryck runt ett gram eller lägre. Har man en styv pickup avsedd för 1,5 - 2 grams nåltryck bör man öka på den effektiva massan med ett par gram, tex genom att addera lite vikt på pickupskalet och balansera om armen. Den fungerar bra rent tekniskt men låter inte lika bra då utan med mjuk pickup blir det bäst.

Iofs är den skjutbara vikten på tonarmsröret tänkt att öka den efektiva massan ju högre nåltryck man använder men det räcker ibland inte till.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 21:50

Tack för info, det verkar ju vara en vettig arm, framförallt slank och stilig. Tittade lite mer på spelaren. Någon har DIY:at dit ett icke-original lock, så när jag hittade en pappskiva i botten så trodde jag detta också var DIY men icke. Det var original, på undersidan stod det lite allt möjligt, bland annat var spelaren en Acoustic Research XAU. Under tallriken kan man växla hastighet genom att flytta remmen. Själva ramen är av aluminium och klädd med bitar av svart matta, troligen blymatta. Undrar om det är original.

Det som är förvånande och säkert i stil med det Bill säger om nåltrycket är att spelare har otroligt mjuk fjädring, det är nästan löjligt.

Som vanligt saknas anti-skating vikten, men om jag tittar på bilder på en Formula 4 så tycker jag det saknas detaljer. Men när jag tittar på den så ser jag inte något som "saknas".

Tack för all info.

Mvh

Filip

Återgå till Vintage-hifi