Fick ett kassettdäck

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Fick ett kassettdäck

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-03 01:02

I somras skickade en kompis en bild och frågade, Är det här bra?

Japp svarade jag. Sedan i helgen hjälpte jag honom med lite grejor och då fick jag det kassettdäcket han köpt. Detta:

Bild

Pioneer CT-F1250: http://www.thevintageknob.org/PIONEER/C ... 1250.html#

Snyggt och fränt enligt mig, skall ha det ihop med en Pioneer SA-708 och en RT-707. Skulle hellre haft en RT-909 men det är väl inte så lätt att skaka fram. Saknar en passande radiodel dock.

Men det funkar inte som det skall, när man trycker på Påwwer så rullar det direkt och det går inte att få stopp på det. Har inte tittat närmare på det, någon som har ngn hum?

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-03 08:45

Grattis till ett mycket snyggt kasettdäck.

Har tyvärr inga tips på vad problemet kan bero på.
Men med det antalet knappar och rattar så gissar jag att det är en mardröm att felsöka.
Hoppas du kan fixa till det.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-11-03 11:47

En del kassettdäck har en funktion för att starta inspelning direkt vid strömpåslag för att kunna styras av annan utrustning via relän eller en sån däringa strömlist med master/slave-uttag. Kan det vara nåt sånt som spökar?
Back in black!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-03 15:03

Tror på Rookie samt anser att det kan vara en del skit bakom tryckknapparna och så. (Nä, inte du Fjonk, utan riktig dynga!) Den behöver kanske rengöras. Men förmodligen har Rookie rätt!!! 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-04 12:32

Hmm, har kopplat in det nu igen men tyvärr måste jag säga att Rookie hade fel. Det är lite underligt, det är bara axlarna där nere som roterar, inte själva drivningen av bandet. Dessutom fungerar ingen av knapparna för play/paus/spola. Men övriga knappar och dioder fungerar. Kul att den går att dimma i belysningen.

Antingen kan det ju vara skit eller kan det vara en säkring just för knappsatsen?

Mvh

F

Edit: Tydligen skall capstanmotorerna gå hela tiden, det är så på dessa modellerna. Intressant.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-04 12:54

Nu petade jag i ett band. Det visar sig att den känner av om det är band i eller ej, så nu funkar även knapparna. Trevligt, en stund i alla fall. Det verkar som remmarna slirar inne i och den vill inte fungera synkront, bara ena som driver så bandet rullar upp sig inne i kassetten. Testade och spola, men den rör sig bara ngn millimeter sen stannar den. Antar att det är nya remmar som behövs, undrar var man får tag i sådant?

Kan ju också bero på mina underbara kassa kassetter jag testar med, Frank Sinatra och ett som jag hittade nu i en spelare jag köpte för ett halvår sen, Umberto Marcato - Disco Romantico :-D

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-04 16:12

Fjonkalicious skrev:... Det verkar som remmarna slirar inne i och den vill inte fungera synkront, bara ena som driver så bandet rullar upp sig inne i kassetten. Testade och spola, men den rör sig bara ngn millimeter sen stannar den. Antar att det är nya remmar som behövs, undrar var man får tag i sådant?

Kanske här?
http://cgi.ebay.com/PIONEER-%22Premium% ... 5002r37119

Säljaren har inte helt felfri feedback, men för det priset kanske man kan chansa. Frakten är $7.25 till Sverige med det billigaste alternativet. Obs att man måste ange modellen när man skickar betalningen så att man får de rätta remmarna.

Trevligt kassettdäck, det känns nästan som att man skulle behöva pilotexamen för att manövrera det.

Stu

Återgå till Vintage-hifi