Fick ett par Luxor 8071!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Fick ett par Luxor 8071!!

Inläggav Renobo » 2008-11-10 17:34

Vilka tunga as! Har läst lite om dem här på Vintageforumet och är sugen på att fixa lite. Skumkanterna är förstås slut. Har sett att man rekomenderar Fyndas slavbasar. Fixade ett par OA-52or för ett par veckor sedan så detta skall nog gå bra. Vad skall man mer fixa? Kan ingenting om elektronik och behöver bild för att förstå vad som skall bytas och köpas i filtret. Finns det trådar här på Faktiskt eller?
Till sist. Är det lönt att göra detta? Har ett par Audiotronic DM2, Popboxar, OA-5II, Expert Mirsch 470, Mirage 460,OA-52 (orginal).

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Fick ett par Luxor 8071!!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-10 21:33

Renobo skrev: Är det lönt att göra detta?

Skojar du? Hos mig har det kommit in betydligt dyrare vintagehögtalare av fina märken. Alla har åkt ut och Luxor 8071 har stannat kvar. Hur de står sig mot nya kvalitetshögtalare kan jag inte avgöra, helt enkelt därför att jag aldrig gjort några jämförelser.

Byt elektrolytkondensatorerna i filtret till motsvarande värden i polyester eller polypropylen. De är på 4, 6 respektive 12uF. Filtret sitter på baffelns insida mellan basen och mellanregistret. Det är draget med en stjärnskruv. Kan lossas med stubbmejsel.
Filterkopplingen har jag lagt ut i en annan tråd här på "Vintage".

Köp "slavbas-konerna" från Fynda så ska jag förklara för dig hur du ska göra.

M v h

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-10 23:32

Varför jag undrar om det är lönt är att jag inte har plats för dem. OA-52 orna har precis tagit sig in i tv rummet. Men jag skall fixa till dem bara för att det är kul. Jag har läst trådarna om Luxor 8071 och undrar om det är värt att bygga nya delningsfilter som det beskrivs i en av dem.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-11 00:03

Renobo skrev:Varför jag undrar om det är lönt är att jag inte har plats för dem. OA-52 orna har precis tagit sig in i tv rummet. Men jag skall fixa till dem bara för att det är kul. Jag har läst trådarna om Luxor 8071 och undrar om det är värt att bygga nya delningsfilter som det beskrivs i en av dem.

Det kostar inte så mycket och kan vara lite kul om man gillar pyzzel. Kondingar kostar väl några 100, kanter till elemtenten kanske går att få tag i? Värt att pröva, tycker jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-11 09:32

Tack för hjälpen! Återkommer med rapport då de spelar. Fler tips tas gärna emot.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-12 23:49

Kjell_Kranzberg skrev:
Renobo skrev: Är det lönt att göra detta?

Byt elektrolytkondensatorerna i filtret till motsvarande värden i polyester eller polypropylen. De är på 4, 6 respektive 12uF. Filtret sitter på baffelns insida mellan basen och mellanregistret. Det är draget med en stjärnskruv. Kan lossas med stubbmejsel.
Filterkopplingen har jag lagt ut i en annan tråd här på "Vintage".

Köp "slavbas-konerna" från Fynda så ska jag förklara för dig hur du ska göra.

M v h

Var hittar jag kondensatorer med rätt värden?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-13 07:46

Renobo skrev:
Var hittar jag kondensatorer med rätt värden?

Jag har gjort på så vis att jag parallellkopplat upp till 6 uF respektive 12 uF.
4 uF = 3,9 uF som är standardvärde.
Jag har köpt s k NOS ( d v s gamla men oanvända) polyesterkondensatorer av fabrikat EVOX och ERO
från www.ecotec-online.se
Dessa kondensatorer finns inte på hemsidan, men om man mailar vad man vill köpa, så plockar Stig på Ecotec fram det.
Ecotec ligger här i Motala och Stig som är ägare tog för många år sedan över det som fanns på Luxors lagerhyllor när Luxor definitivt slog igen.
Dessa kondingar har alltså legat på hyllorna i över 30 år!
OBS! Jag har INGET ekonomiskt samröre med Ecotec.
Men stället är en guldgruva för vintage-entusiaster. Billigt är det också. Bl a finns där helt nya, ca 30 år gamla pickuper från Ortofon (FF 15EO Mk2 ).
M v h

Återgå till Vintage-hifi