Smäller i högtalarna

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dalkarl

Smäller i högtalarna

Inläggav dalkarl » 2008-10-16 12:25

Jag har en Sonab R4000 som har funnits i släktens ägo i många, många år, och den har fungerat förvånansvärt klockrent under hela den tiden.

Har tidigare hört ett svagt knäpp i högtalarna när man stängt av den, men nu har det svaga knäppljudet har på senare tid ökat och är numera ersatt av en rejäl och resolut smäll/plopp/poff i högtalarna vid avstängning.

Ljudet kommer någon halvsekund efter det att man stängt av den, och min fråga är vad som orsakar det ljudet/smällen ?

Strömbrytaren kan man väl utesluta ?
Det låter som någon av kondensatorerna ?

Tips om ev åtgärd emottages med tacksamhet av en novis.

Jag har sökt & letat på forumet igår kväll & idag på fm, men inte hittat något lämpligt svar i någon tråd, eller så har jag missat svaret totalt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-16 12:59

Jag har också en R4000 och den gör på precis samma sätt! Men jag undrar om det inte om det skall vara så :? På dom flesta grunkor i det segmentet och tidsepoken fanns det påslags blupp eller avslags dito.

Sedan kom det fördröjda påslags relät eller vad det nu heter (det som knäpper till när den går igång) och problemet var borta.. Tja det är ren spekulation från min sida :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-17 08:09

Jag hade ett rejält tillslagsplopp på min gamla HK. Men det rådde man bot på med att antingen vrida ned volymen till 0 eller vrida omkopplaren A, B högtalare till OFF.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-10-17 12:33

Jag har provat att vrida ner volymen till 0, vridit över till A -B, men det blir tyvärr inte bättre. Får nog öppna chassit och kika lite närmare, för att se om det finns några synliga fel på någon komponent.

Får se om det dyker upp några andra förslag framöver, annars får det bli vilande fram tills dess flytten till eget hus är avklarad. Det dök nämligen upp ett väldigt generöst boendealternativ i dagarna.

Användarvisningsbild
erajoma

Ang poppar mm

Inläggav erajoma » 2008-11-14 09:42

Hej
En ide kan vara att "poppen" kommer av att det blir en likspännings transient när trafon inte får ström längre och likriktningslytarna laddas ur ojämnt. Vill minnas att R4000 inte har ngt relä på utgången utan är direktkopplad. Mitt förslag är att byta kondingar i nät delen.

Hälsn.
"erajoma"

Användarvisningsbild
dalkarl

Re: Ang poppar mm

Inläggav dalkarl » 2008-11-14 15:10

erajoma skrev:Mitt förslag är att byta kondingar i nät delen. Hälsn. "erajoma"

Kul med ett tips, det ska jag kika på framöver. Har fn ställt undan den pga flytt, men jag ska prova det så fort tillfälle ges.

Återgå till Vintage-hifi