Ferguson 3423, aj vad bra...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Ferguson 3423, aj vad bra...

Inläggav Renobo » 2008-11-20 16:24

Betalade 40.- för ett par i mycket bra skick. 5" basar med gummikant. Gissar på tidigt -70 tal. Det står "Med Goodmans högtalarsystem" på baksidan. Det roliga är att de låter fantastiskt. Spelar nu parallellt med Carlsson OA-52 och jag är smått chockad! Skall det vara på det viset?Kan man köpa nästan "Hig End" ljud för 40.-? Testade ljudet på min 16 åriga dotter, hon valde Ferguson framför OA-52. Diana Kralls sång låter MYCkET bättre. Världen är upp och ner. Det borde vara omöjligt! 8O

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-11-20 17:10

Är lite nyfiken är det två basar och en diskant samt basreflex med utsläpp på baksidan med distanser på baksidan så de kan skruvas fast på väggen, isåfall har jag haft 4 styckem mellan 74-c:a85 och visst lät de bra. Tror fortfarande att två av dom är i drift.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-20 17:33

mathsg skrev:Är lite nyfiken är det två basar och en diskant samt basreflex med utsläpp på baksidan med distanser på baksidan så de kan skruvas fast på väggen, isåfall har jag haft 4 styckem mellan 74-c:a85 och visst lät de bra. Tror fortfarande att två av dom är i drift.

I dessa lådor är det två 5" basar samt två papperskonsdiskanter. Ingen basreflex. Samt hederlig finkardelig ståltråd som högtalarsladd. Mjuka och sköna i hullet med lite lös bakdel - förlåt - basdel skall det vara. :wink:

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-11-20 17:53

Ja. inte riktig samma då. Men jag har känlan att Goodman byggde bra högtalare. Ferguson satte sitt namn på dessa samt när det var skivspelare köpte de Garrard-verk Och kassettdäck Nackamichi, förstärkrna gjorde dom dock själva.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-20 20:36

Lite fakta från Stereo Hifi-handboken 1973:
Sluten låda 30 liter.
Basar 17 cm, d v s 6,5 tum.
Diskanter 7,5 cm.
Märkeffekt 40 W.
Frekvensomfång 42-20000 Hz
4 ohm.
Pris: 340 kr

Reonbo´s "omdöme" stämmer bra ihop med det jag hävdat i många år. Gammalt låter bra och en hel del budgethifi från förr låter bra. Jag tror säkert att denna högtalare, precis som många andra från förr, färgar ljudet. Jag tror också att den lägsta basen liksom den högsta diskanten saknas. Upplösning och luftighet skulle säkert få underkänt i jämförelse med moderna högtalare. Men uppenbarligen är denna och en del andra gamla lådor välkonstruerade utifrån den tidens möjligheter och ideal. De kan tydligen förmedla musiken på ett sätt som avlockar oss lyssnare omdömen som "musikaliska". Och då är det nog lätt att låta bli att sakna både djupbas och högupplöst diskant uppåt 15000 Hz. Det svänger ju!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-11-20 21:40

Tack Kjell o Mathsg! Kul med lite kött på benen. Som kringutrustning använder jag Pioneer A-80 150W (500.- av en polare) samt Toshiba HD E1 (640.- på tradera) och rekomenderad av Carlssonplanet. Har även provat Sansui R-7 men den var svag i basen och då framträder diskanten o mellanreg för mycket. Toshiba E1 är på gränsen till jobbig med OA-52, kör även med en Luxman d-107u rör-cd som spelar mer behagligt. Men kombinationen ny dvd och äldre högtalare ger en störtskön balans.

Jag har även Popboxar med Seasdiskanter (orginal) i perfekt skick, OA-5II K att jämföra med. Dessa låter inte alls lika bra som Fergusonarna, har lite svårt att förstå hypen med gamla Carlsson - dessa är bara jobbiga att lyssna på i längden. Hög volym funkar inte alls.

Hemma finns även Mirage 460, AudioTronic DM2, AcousticResearch RedBox, Expert Olle Mirsch (såldes i förrgår), Luxor 8071 (renoveringsobjekt) mfl samt några enklare vintage förstärkare, Pioneer 445, Philips, samsung, Luxman LV-107u mfl. Luxman PD-290, Pioneer 218 o 214 mfl

Det börjar bli en sjuka, men kan inte låta bli att handla då det är så billigt med vintageprylar på loppis. Är nu mest sugen på en "ny" LPspelare. Kanske Pioneer Lp12....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-20 23:28

Renobo skrev: Kanske Pioneer Lp12....

PL 12 D heter den.
Fanns även med automatik: PL 15 D

Lycka till med Fergusonlådorna!

Återgå till Vintage-hifi