Baselement till Luxor Orchestra

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
toien

Baselement till Luxor Orchestra

Inläggav toien » 2008-12-05 18:40

Hej.
Vet att frågan dryftats av och till under åren, men dristar mig till att skapa en tråd ändå.
Jag har ett par Luxor Orchestra som skumkanterna är trasiga på. Finns det ersättningselement att köpa? Läste om några Peerless Hifi kit, men de har utgått. Är det svårt att kanta om själv? Var beställer man i såna fall, eller är det någon på forumet som är en fena på att kanta om eller renat av vet var man skickar för att få dem omkantade?
Tack på förhand
tobbe

A318

Inläggav A318 » 2008-12-05 19:20

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-05 20:43

Gratulerar till högtalarna!
Jag har kantat om ett flertal luxorbasar (och andra basar, bl Tandberg och Peerless). Jag köper s k slavbasmembran från Fynda och klipper till dem. Viktigt när man klipper dem är att det ska vara ca 5 mm kvar av pappkonen och att kanten ska limmas på luxorkonens undersida.
Det går att göra på annat (smidigare) sätt än i tråden som det hänvisas till.
Här kan du se hur det gick till när jag bytte kant åt en dansk. Det är en 10 tums bas till Tandberg 3520. Skillnaden mellan den och luxorbasen är att på Tandbergbasen limmar man den nya kanten på ovansidan av konen, på luxorbasen limmar man den alltså på undersidan av konen.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... =1&TPN=140

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-05 20:57

Kjell ,snyggt utfört jobb :lol:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-06 10:35

Tack, Zap.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-07 11:35

Jag har bytt precis som Kjell tipsade om , det funkade fint men var mycket svårare att få snyggt än de Sonabbasar jag bytt. Luxorbasarna funkar bra! Jag rekomenderar att fixa detta själv.
Jag klippte smala pappers remsor (2cm) som fixerade konen. Dessa placerades i ett kors i spolen. Då blir det lättare att centrera än med en rulle. När konen skulle tryckas på plats använde jag slavbasens hårda "damkåpa" som verktyg för att centrera passningen.
Plastringen runt elementet passar inte med nya skumkanten men jag tog en brytkniv och skar bort 5 mm på insidan runt om. Enkelt!
Nu väntar jag på diskanter samt delningsfilter.

Kjell! Funkar det att koppla bort tonreglagen helt?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-07 13:11

Renobo skrev:Jag har bytt precis som Kjell tipsade om , det funkade fint men var mycket svårare att få snyggt än de Sonabbasar jag bytt. Luxorbasarna funkar bra! Jag rekomenderar att fixa detta själv.
Jag klippte smala pappers remsor (2cm) som fixerade konen. Dessa placerades i ett kors i spolen. Då blir det lättare att centrera än med en rulle. När konen skulle tryckas på plats använde jag slavbasens hårda "damkåpa" som verktyg för att centrera passningen.
Plastringen runt elementet passar inte med nya skumkanten men jag tog en brytkniv och skar bort 5 mm på insidan runt om. Enkelt!
Nu väntar jag på diskanter samt delningsfilter.

Kjell! Funkar det att koppla bort tonreglagen helt?

Det går också att vända baksidan framåt på "originalplastringen". Då passar den även med ny kant på elementet.

Det är lätt att koppla bort tonreglagen. Det är två svarta kablar och två röda. Jag kommer inte ihåg vilken färg som går till diskant respektive mellanregister, men löd ihop de två svarta med varandra och de två röda med varandra, så har du kopplat bort tonreglagen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-07 14:28

I min smak tycker jag mellanregistren på 8071 lådorna blir för högljudda utan dämpning, man bör nog dämpa dom ca 2-3db med motstånd om man kopplar bort nivåkontrollerna (min åsikt) :wink:

Återgå till Vintage-hifi