QLN sub

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

QLN sub

Inläggav subsand » 2008-12-15 18:15

Köpte ett par subbar på tradera.
http://www.tradera.com/1_par_QLN_Subwor ... n-77492348
Fick hem dem i förra veckan och testat lite och spelar gör de, ganska högt men är tveksam till hur lågt de går. Det blev impulsköp mycket pga att det var två och att det står QLN på dom (har haft ett par qubic jag gillade en gång)
Har googlat men hittar inte någon mer info om dom.
Allt av intresse fabrikat(är det verkligen QLN?), effekt, gränsfrekvens, tillverkningsår mm.
Har inte hittat märke på elementen heller.
Det är ju 2 st 12"PA-style med veckad kant textil eller papp i isobaric låda.
De lär vara mellan 10 och 20 år gamla.

Någon som sett såna härna förr och vet mer?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-12-15 18:32

Nope, inte hört, men slänger in en länk till ett sinussvep som du kan köra för
att få ett hum om var de börjar ge output: http://www.lts.a.se/Portals/0/mp3/sweep120.wav

0–120Hz på lika många sekunder.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-16 22:43

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-16 23:45

Jag fick två frågetecken av bilderna.

1. Varför skulle man konstruera den så att elementet ligger så nära golvet, det är väl bara att bjuda upp till vibrationer om golvet t.ex. är ojämnt?

2. Varför finns det limrester på elementets bakkant?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-17 00:32

Ah du la märke till limresterna.

Funderar också på det. Det bör väl betyda att elementen varit monterade annorlunda tidigare. Är det rent utav ett DIY projekt där man testat sig fram till olika lösningar? Det som får mig att tveka är finishen på lådorna med snedsågat, faneret och målningen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 01:05

Svårt att säga, men om de hade varit mina så hade jag iaf funderat på om inte elementen hade varit monterade i en annan högtalare från början, just med tanke på limresterna(främst) och att elementet ligger så nära golvet.

Annars så vet jag inte. Jag hade ett par QLN One och och en subwoofer till som hette QLN Sub. Ja, den hette just så bara. På subwoofern satt det ett klistermärke med ett handskrivet serienummer. Uppfattningen var att serien var låg och produktionen tidig. Det är någon på forumet som har en liknande subba och den har vissa likheter med din när man tittar på genomförandet. Det är snyggt på utsidan och när man kryper under så är det ganska rått med synligt spån och enkla kablar/kopplingar(på min var det t.o.m en synlig sockerbit som jag tror var "original").

Hoppas någon kan hjälpa lite mer handfast, men skruva loss elementen så kanske du ser något mer?

Mvh

Filip

Edit: När jag tittade närmare på bilderna så tyckte jag basen påminde mycket om denna utseendemässigt( Gamma BK3013A) :

Bild

Fler bilder: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=13

När man söker på BK3013A så kommer man till en artikel om RT 70/80 där det nämns om att det gjordes i 60 cm kub, men det var ju ett horn och inte en isobarik?

Nog bara att bortse från det, nu drar jag nog lite för många paraleller, jag drack kaffe idag, det gör jag sådär 2-4 gånger per år... ;-)

http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopi ... e7778145fd

MP

Inläggav MP » 2008-12-17 09:56

Tveksam till om Qln skulle ha använt Gamma basar till sin Sub, men visst är det Gamma element på bilden! BK-3013 eler LA-1231.
Subben kan lika gärna vara något gammalt U66 eller Hifi-Kit subwooferbygge med påklistrat Qln märke.
Ser klart ut som ett hembygge ...med syntetiskt dämpvadd ...som dessutom ligger för porten!? :? :x
Kolla om det verkligen sitter ett mottaktkopplat baselement under Gammabasen annars är lådan med råge alldeles för liten (ca: 4ggr för liten) för att uppnå någorlunda bas! med det elementet.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-17 23:38

Skruvade lite tidigare idag:
Bild
Bild
Bild
Bild

Det är alltså Gamma! Visst är det mottaktkopplat. Lutar åt ett hemmabygge alltså. Fick lite den känslan när jag öppnade burken. Väldigt simpelt ihopskruvat. Har inte kunnat testa den ordendligt än men det känns som att nivån sjunker vid ca 40hz. Skönt att få veta vad det är för grejor. Tack för era insatser.

MP- Du verkar ha något hum om hur en sån här borde prestera. Jag funderar på avstämmningen av lådan tycker att basreflexröret verkar kort=hög avstämmning?. Något förslag på modd?

MP

Inläggav MP » 2008-12-17 23:58

Ja tanka ner Svantes program "Basta" finns som 30 dagars demo så du får allt visualiserat.
Om du har tur så har Svante har ts parametrar för Gamma LA-1231 i sin databas???
Porten ser åt h-e för kort ut, men jag kan ha fel. :)
När du har allt inknappat föreslår Basta en lämplig dimension och längd på porten utifrån din låda eller en optimal låda.
Du kan också höra med Phon hur du beräknar rör med s.k. phontrattar

Viktigt är att du kommer igång med Basta så det inte blir en halvmesyr, utan så optimalt som möjligt. :)

Det där syntetiska skummet är i det närmaste meningslöst skär till lämplig mängd gullfiber istället när du behöver det.

I en optimal låda bör du kunna komma ner till 25-30 Hz
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-18 22:53

Jag sitter på en mac och får inte igång programmet. Någon som kan simulera åt mig?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 23:14

Har du inte bootcamp eller parallels?

Förresten, såg just den här annonsen av händelse, kolla in baslådan:

http://www.blocket.se/vi/19544375.htm?ca=23_3_s

Jävla pris förresten, haha, folk är roliga.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-18 23:32

bootcamp? parallells?

Ha Ha - Subbas zachry. :D
Det är bra Fjonkan, du har ögonen med dig. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 23:45

Hur gammal mac har du och vilket operativsystem?

I den senaste versionen, Leopard så ingår programmet Bootcamp. Bootcamp tillåter dig att installera ett annat OS t.ex. Windows XP eller Vista på Intel-baserade mac:ar. När du sedan startar datorn kan du välja att boota i XP t.ex.

Parallels är ett program som låter dig starta upp din Bootcamp(XP/Vista)-installation som ett virtuellt operativsystem när du redan befinner dig i Leopard. Man kör två operativsystem parallelt så att säga. På så vis kan du köra program som är gjorda för Microsoftmiljö.

Jag använde t.ex. parallels när jag mätte mina B&W med Tombstone.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-12-18 23:54

Aha. Jo jag googlade och fattar men grejen är att det är en lånedata som jag inte vill fippla med. Får om inte annat lugna mig tills jag sitter på en PC igen.

/Mats

Återgå till Vintage-hifi