phloam skrev:Aiwan är ju tidlöst vacker
Ja, det håller jag med om. Många förstärkare från 70-talet har detta utseende, bortsett från lysdiodraden på effektsteget kanske.
Det är trevligt att Aiwa-kombinationen fått så pass mycket intresse här på Faktiskt. Det hade jag inte räknat med.
Jag har ägnat lite tid åt jämförande lyssningar mellan Aiwan och några andra vintage-förstärkare. Resultatet av dessa är säkert förvånande för några av er, men kom ihåg att det handlar om mina personliga intryck. Som cd-spelare använder jag en Denon DVD 1730 och högtalarna är mina Luxor 8071 TL.
Jag jämförde med Radmor 5100, Skantic/Luxor 7082A, Skantic/Luxor 5002, Sonab R4000 (1) och Inertia 2235.
De fyra första kan jag inte skilja från varandra, även när jag lyssnar koncentrerat. Alla fyra har en mjuk, något mörk men luftig ljudbild. Inertian är väldigt lik dessa, men efter en stund framstår diskanten i denna som något råare. Skillnaden är dock väldigt liten; så liten att jag menar att den är försumbar.
Aiwan är också mycket svår att skilja från dessa fem. Mitt intryck är dock att den har en något ljusare ljudbild med ett uns klarare och luftigare diskant, men det handlar alltså om riktigt små skillnader.
Jag föredrar absolut ljudkaraktären hos de fyra första.