Från vänster, Martin Persson MiniRing (1983), Ino piP (2003), Canton Plus Media 3 (2006) och Audio Pro A2-2 (1988). De två sistnämnda är aktiva, har inbyggda slutsteg i fallet Canton och en separat förstärkare för Audio Pro. Den separata Audio Pro-förstärkaren A-100 är försedd med Audio Pros ACE och skräddarsydd för dessa högtalare (ansluten med en treledare). Hela "kitet" ser ut så här.
Eftersom jag inte har något fungerande slutsteg sedan rätt länge, är det de båda aktiva jag har kört med. Har varit lite imponerad av Canton, de är ju tänkta för lite enklare användning men de har klarat rätt bra att ensamma fylla mitt 22 kvm stora lyssningsrum (är i själva verket större då det ansluter till andra rum) med välljud. Visserligen blir det litet "burkigt" om man drar på för mycket, lägre frekvenser komprimeras. Dock låter det inte illa längre upp i registret. När jag skiftade till Audio Pro var det större nyansieringsförmågan vid lägre frekvenser som stack ut, även om jag tror Canton går lite längre ner i frekvens,. A2-2 faller mycket snabbt under 60Hz. Diskantregistret kännes lite påträngande, är kanske den lite höga nivå vid 6-12kHz som gör sig påmind?
Ville öka ut omfånget neråt med hjälp av min gamla subba, en Audio Pro B2-40. Den visade sig inte vara riktigt kurrant och surrade väldigt mycket vid 30-40Hz. Har öppnat den och kollat idag. Det ena elementet såg intakt ut, nummer två som pekar in i lådan hade däremot en reva i skumgummiupphängningen... Hade sedan tidigare en flaska med något att pensla på köpt från Simply Speakers i USA. Har gått över kanterna ett par gånger och får testa om det fungerar efter tork. Har dock hittat nya upphängningar i Holland som ska passa B2-40.
Kan man enkelt räta ut frekvensgången kring 6-12kHz? En liten sugkrets på diskanten (Seas 19TN/C)? I serie med diskanten ligger en kondensator på 8µF och ett motstånd på 8.2 Ohm, parallet ligger en spole på 2mH. Är det kanske någon som kan beräkna en sugkrets som tar ner ca 2-3dB i registret 6-12kHz?