köpt Sentec se77... får dent inte att funka :cry:

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-12 21:19

Eller gjort bort sig kanske är väl magstarkt för småpengarna det kostade..

Bakgrunden är att jag tänkte bygga ett slutsteg baserad på Bullit-korten (se trådar under DIY) men då jag saknar försteg så kunde jag inte hålla mig när jag hittade ett lite skadat och skabbigt (med fullt fungerande) Sentec se77 för 50 spänn..

Att det är lite skabbigt gör mig nada då jag ändå tänkte fixa lite med det (RCA på samtliga ingångar och så)

Så, drar ni fram motorsågarna eller kan det vara något att ha? :D

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=82043573

Det var ute för 10 kr men med "köp nu" för 50... och [s]150[/s] 65 kr i frakt kändes "köp nu" mer naturligt.

EDIT: förtydligade rubrik
Edit 2: frakten blev billigare = köpet (än) bättre
Edit 3: ändrat rubriken, nu har den kommit :D
Edit 4: ändrat rubriken, får det inte att funka :cry:
Senast redigerad av Ceder 2009-01-18 17:47, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-12 21:29

Det är säkert värt pengarna. Lycka till!
M v h

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-12 21:35

Kjell_Kranzberg skrev:Det är säkert värt pengarna. Lycka till!
M v h

Tack, går det åt skogen får jag leva en stund till min gamla Pioneer SX-535, vilket inte är fy skam heller (inte i mitt lilla rum i alla fall) :wink:

(kommer nog inte att ha hjärta att ställa undan Pioneer i alla fall, även om jag får ihop de "nya" prylarna)

Vad jag har fattat är (eller rättare sagt var) Sentec från svedala, någon som sitter inne med lite info eller länk? (ja visst kan jag googla, men täkte mest om någon hade tillgång till bra material sådär på rak arm bara :) )

EDIT:

http://tekniken.se/sentec/ visst, från Svedala. Någon som sitter inne med intryck? (rent subjektiva, såklart :) )

//Ceder

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-12 21:57

Ceder skrev:http://tekniken.se/sentec/ visst, från Svedala. Någon som sitter inne med intryck? (rent subjektiva, såklart :) )

Jag levde 10 år med föregångaren, Semicon SE-77, som jag förmodar är tämligen identisk. Ingen hörbar dist, inget hörbart brus. Det räckte för mig då, och gör det egentligen fortfarande... En ovanlig detalj är att tonkontrollerna går baklänges! Konstruktören (Bernström?) var väl litet lat, helt enkelt, och drog kortet så enkelt som möjligt.

Jag har mitt ex fortfarande på vinden. Tyvärr har jag bytt originalrattarna till de som sitter på ditt exemplar; jag ville att den skulle se modernare ut. Nu efteråt tycker jag att originalet var mycket snyggare.

Jag tror att det är den ratten som syns här:

http://tekniken.se/sentec/doc/pa77/semicon_pa77_1.png
... tycker jag!

Per

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-12 22:55

Jag har byggt och levt med alla varianterna.Semicon SE77 och Sentec SE77 är ganska lika,det är bara en extra transistor i tonkontrollen på den senare plus lite små kosmetiska skillnader på lampor och sånt.Och ja,de där bakvända tonkontrollerna har gjort mig galen ibland!
De här Semicon/Sentecgrejorna fick mycket bra betyg när de mättes och testades.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-12 23:01

Kul (att de tycks vara uppskattade) skall bli spännade att se hur det lirar :D

//Ceder

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-01-13 18:46

När du tröttnat på den så köper jag den av dig för 60 bagis. Den matchar min TU77 (kalastuner eftersom den bara går upp till 100 MHz, man slipper PLR-radio).
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-13 19:35

poppop skrev:När du tröttnat på den så köper jag den av dig för 60 bagis. Den matchar min TU77 (kalastuner eftersom den bara går upp till 100 MHz, man slipper PLR-radio).

Nänänä :D

Den skall inte säljas, skall renoveras och putsas upp och lyssnas på

(vi får se hur skicket är på den, hoppas att den bara är lite skabbig på utsidan utan några problem invärtes, utöver en trasig axel på en pot.)

//Ceder

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2009-01-13 19:51

Jag har själv ett gäng Sentec ur -77 serien(stående i garderoben). Försteget använde jag under många år på 70/80-talen. Sen köpte jag en uppsättning med radio, försteg och slutsteg på loppis för några år sen. Ssk radiodelen har jag för mig ansågs bra.
Förstärkarna har komponenter av bra kvalitet. Mina apparater fungerar fortfarande perfekt. Det användes en hel del tantalelektrolyter och det är det en del som inte tycker är så bra förstås. Men det största problemet är den smäll som försteget ger ifrån sig vid på- och avslag. Varför den gör så och vad man gör åt det samt om andra modifieringar kan man läsa på Svalanders hemsida. http://www.svalander.se/tips/mod_se77.htm

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-16 23:33

Och nu är den hämtad på DHLs utlämningsställe :D

Tänkte testa lite i morgon[s], problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag skall koppla/löda sladden mellan Sentecen och mitt tillfälliga, testslutsteg med 8 polig DIN (se separat tråd på DIY) tips på hur man kollar mottages gärna (i denna eller tråden under DIY)[/s] och då jag fått svar på frågan i DIY delen så stryker jag den här.

Då axeln till balanspotten är av (visste jag redan innan): någon som vet vad jag lämpligtvis ersätter den med? linjär? (antar jag) värde? eller schema?

//Ceder

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-17 08:45

Ceder skrev:Då axeln till balanspotten är av (visste jag redan innan): någon som vet vad jag lämpligtvis ersätter den med? linjär? (antar jag) värde? eller schema?

//Ceder

Här finns ett schema.
100 k (balanspotar brukar vara linjära)
Det är väl bara att köpa en passande på t ex
www.ecotec-online.se

http://tekniken.se/sentec/doc/se77/sent ... schema.png

Mät den! Ställ axeln i mittenläget. Mät mellan det ena "ytter-löd-stiftet" och axelns lödstift. Om värdet är 50 k är den alltså linjär.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-17 13:53

Det kan vara en specialpot.Vad står det på den?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-17 14:36

Kollade lite på bilder av förförstärkaren.Tydligen finns det både enkel och dubbel balanspot.Då är det nog så att om du har enkelpot(troligt om du har en tidig Semicon) så är den linjär.Är det däremot en dubbel,så är det troligen en specialpot.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-17 16:51

rolfzetterberg skrev:Kollade lite på bilder av förförstärkaren.Tydligen finns det både enkel och dubbel balanspot.Då är det nog så att om du har enkelpot(troligt om du har en tidig Semicon) så är den linjär.Är det däremot en dubbel,så är det troligen en specialpot.

Det är en dubbel i min Sentec SE 77, skall mäte på den lite senare så får vi se om jag blir klokare, första steget blir dock att löda ihop lite DIN - RCA kablar så kag kan testa den.

//Ceder

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-18 13:19

Plockade lite med detta igår, får det inte att funka :cry:

Inte ett ljud hörs!

Detta kan dock bero på slutsteget som jag inte vet om det funkar eller ej, något enkelt sätt att testa det? (har begränsat med prylar, inget skåp eller så) Alternativt: finns det något enkelt sätt med ex. multimeter att testa försteget?

Kan och vara så att steget skall ha lite special gällande kabel (mellan försteget och slutsteget) det är en 8 polig DIN som normalt sett kopplas som en 5 polig när det gäller audio. "problemet" är att detta lilla steg hittas på undersidan på en TV bänk av märket Luxor :?

Då steget är anpassat för att sköta ljudet från en TV kan jag tänka mig att någon av de 8 polerna behöver en signal för att steget, så att säga, skall "hoppa igång" Men då jag inte är någon stjärna på detta så vette f_n hur jag skall kunna avgöra det, tips?

OT: Kompisen hade fått sin fars gamla tjock TV när han flyttade och när jag häjlpte honom att slänga TV:n när den skulle bytas mot en ny kändes TV bänken märkligt tung... Jag vände på den och under ena plåt hyllan satt ett litet slutsteg på 2x35 watt, något polaren inte hade haft en aning om :)

Tydligen var TV det bästa Luxor hae att erbjuda för typ 15 år sedan, och jag hade inte hjärta att slänga det lilla slutsteget.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-18 13:25

Du kan inte hitta någon förstärkare med delbart slutsteg/försteg? Om du har ett sånt kan du ju plocka byglarna där bak och använda sentec:en som försteg och slutstegsdelen i förstärkaren.

Jag hade nog varit lite skeptisk till det där steget, låter inte som ett normalt steg.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-01-18 14:19

Fjonkalicious skrev:Du kan inte hitta någon förstärkare med delbart slutsteg/försteg? Om du har ett sånt kan du ju plocka byglarna där bak och använda sentec:en som försteg och slutstegsdelen i förstärkaren.

Jag hade nog varit lite skeptisk till det där steget, låter inte som ett normalt steg.

Mvh

Filip

Har tyvärr inga andra steg, visst är det lite special (med Luxor steget) men tankten med det är/var att man skall koppla högtalare direkt på den och sedan styra volymen från TV:n, så det bör ju funka (bara man vet vad man gör :wink: )

Inga tips på hur man kan testa för resp. slusteg med ex. multimeter?

//Ceder

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-18 18:21

Ceder skrev: Alternativt: finns det något enkelt sätt med ex. multimeter att testa försteget?

En sinuston (ladda ner en från webben) på tapeingången och en multimeter på utgången.
Alternativ; en tuner: Bruset mellan stationerna på FM.
Tape-ingången på en 5-polig DIN ligger alltid på stift nr 3 och 5. Jord på nr 2.
Förslag: Anslut en utgångskabel ( d v s en till effektsteget) direkt på minus-sidan på förstegets utgångskondensator på 10 uF. I schemat som jag länkat till här ovan har den nr C122.
Lycka till!

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-18 20:39

Det allrasom enklaste profvet kan var man göra med en elektrisk,isolerad kabelstump av renaste koppar och med fysisk längd af runt 2-10m som afskalas i ena änden och införes sålunda denna ände så att lämplig kontakt uppstå med de olika stiften.Ett lagom starkt dovt ljud plägar då sprida sig i rummet,varvid man tämligen lätt kan afgöra om det är en s.k. ingång som har upphittats....och ett vältränat öra kan sålunda t.o.m afgöra om det komma från vänster eller höger!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-18 20:49

Rolf!
Kul!
:D

Användarvisningsbild
sput1

Inläggav sput1 » 2009-02-03 12:07

Jag har en Semicon SE77 som jag byggde ihop 1971.
I den är balanskontrollen en dubbelpot på 100 kohm LG (logaritmisk)
Hoppas det hjälper någon.

sput1

Återgå till Vintage-hifi