QLN One - era lyssningsintryck och placeringsråd

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

QLN One - era lyssningsintryck och placeringsråd

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-03 21:00

Jag har ju haft ett par QLN One tidigare men då kände jag mig rätt grön på allt som hade med hifi att göra. Nu skaffade jag ett par till och tänkte ge dom en andra chans. Dessutom var dom i den "nya svarta" färgen vit= snyggt i mina ögon. Detta paret är basreflex(med rör på baksidan), tror faktiskt att mina förra var den slutna varianten.

Har ställt upp dom i vardagsrummet och körde dom ihop med den nyinköpta Nikko NR-1219 som skall ha OK med effekt iaf (spec. 2x100W). Mitt vardagsrum är rektangulärt och jag placerade QLN på stativ vid den korta väggen ca 60 cm från bakvägg. Dom står ca 195 cm isär och stolen satte jag ca 240 bak ifrån högtalarfronten. Högtalarna är svagt invinklade, låt säga ca 20 grader.

Innan jag fortsätter skriva så vill jag påpeka att mina referenser är få och varje gång jag lyssnar högtalare så blir jag lika förvånad. Så mina bedömningar kan man ta med en stor nypa salt. Ibland är det rena gissningar, men man måste ju försöka kommunicera någonting.

Helt kass låter det väl inte, övre register låter vettigt tycker jag, men när vi kommer till det nedre registret så händer det grejor som jag tycker är svårdefinierade. Om man sitter i "sweetspot" (nu vet jag inte om jag är helt rätt i position, men någorlunda) så är basinformationen ganska fattig. Men om jag reser mig upp och ställer min höger om höger högtalare så är där tydlig och rejäl basinformation, likaså vänster om vänster högtalare. Likaså bakom högtalararrangemanget. Varför är den där, jag vill ju ha den där jag sitter?

Skall dom närmare bakvägg?

Alla tips eller övriga kommentar kring dessa högtalare är välkomna, ris som ros.

Just det, glömde att skriva att jag matar ca 2 x 20w, ibland blinkar 50w dioden till enligt effektmätare på förstärkaren. Känns som att man kan dra på en bra till faktiskt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-03 21:48

Min erfarenhet av QLN one av tidigare modeller (från "trekantiga mk11 versionen) är att det är en mycket trevlig burk som kräver en rejäl strömstark förstärkare som kan driva låga laster, annars så låter dom ganska platt och trött.

Om jag inte minns helt galet var dom ganska placeringskänliga i höjdled
satt Focal element i mina

Återgå till Vintage-hifi