Vintagehörlurar och lämplig hörlursförstärkare? Mod. gammal?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Vintagehörlurar och lämplig hörlursförstärkare? Mod. gammal?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-05 00:01

Jag har ju ett gäng olika hörlurar som jag har köpt främst för att jag tycker dom är snygga och fräcka, hänger ihop med stereo-apparaturen och inredningen. Drog fram några stycken idag och några av dom låter faktiskt inte helt kass. Men samtidigt när jag kopplade dom direkt till mac:en så märkte jag att den klarar definitivt inte att driva majoriteten av lurarna.

Jag har länge tänkt skaffa en seriös hörlursrigg med hörlursförstärkare och ett par fina dyrare hörlurar. Men det lär dröja.

Jag skulle inte vilja ha några mer större grejor på mitt skrivbord, jag har redan ett par monitorer och min dator samt att jag planerar för en 24-tummare i framtiden. Dessutom är allt som står på skrivbordet nytt, så jag vill helst inte ha något som ser gammalt ut. Men det slog mig häromdagen att man skulle kanske kunna ta en mindre ganska vanlig receiver och modifiera den så att det smälter bättre ihop med övriga detaljer, t.ex sätta kallvita dioder i istället för det varma glödljuset. Ja, jag vet att det är som att svära i kyrkan men inte om man tar någon vanlig enhet, tycker jag.

Vilka vintage-förstärkare har då en kraftig hörlursutgång och kan möta upp andra kriterier:

Liten
Gärna svart eller helt i silver
Lite lampor, helst ingen radio.
Tape In/out för loopning av monitorer (helst helt opåverkat)
Bra ljud (naturligtvis)

Ett tag tänkte jag på den där lilla skantic:en som har röda effektmätardioder, den har lite för mkt lampor dock. Helst skulle den varit lite mer som min Braun CSV 250/1 fast mer vanlig.

Har ni några direkta förslag? Att hörlursutgången har bra effekt är mkt viktigt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-05 00:09

Tittade på Skantic:en igen och den är faktiskt en seriös kandidat. Tre saker:

1. jobbigt att byta ut alla röda dioder till kallvita.

2. Flera faktiskt.se medlemmar kommer att halshugga mig ;-)

3. Den får egentligen vara ännu mer befriad från text och alufärgade kanter på rattarna.

---

Någon som vet hur phones-delen är på den och om man kan modda den så att den ger lite mer effekt till lurarna?

Mvh
Filip

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vintagehörlurar och lämplig hörlursförstärkare? Mod. gam

Inläggav PerStromgren » 2009-02-05 14:05

Fjonkalicious skrev:Vilka vintage-förstärkare har då en kraftig hörlursutgång och kan möta upp andra kriterier:

Liten
Gärna svart eller helt i silver
Lite lampor, helst ingen radio.
Tape In/out för loopning av monitorer (helst helt opåverkat)
Bra ljud (naturligtvis)

Sentec SE77 + PA77? Du kan få 2x25W (eller 40W) ur hörlursutgången om du vill... (Det drivs av slutsteget med 100ohm i serie med utgången, med resistansen är valfri, förstås).

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Vintagehörlurar och lämplig hörlursförstärkare? Mod. gam

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-05 14:09

perstromgren skrev:
Sentec SE77 + PA77? Du kan få 2x25W (eller 40W) ur hörlursutgången om du vill... (Det drivs av slutsteget med 100ohm i serie med utgången, med resistansen är valfri, förstås).

Hmm, njaa, utseendemässigt inte riktigt min kopp av te. Jag vill att den skall se "modern" ut och gärna i midistorlek, dvs lite smalare och kompaktare. Tack för tipset annars. Bygger inte de flesta förstärkare med hörlursutgång på samma sätt(dvs med resistor på utgången)?

Eller man kanske inte kan generalisera så, jag tänkte på 600 ohms lurar med mera..

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-05 20:43

Fjonkalicious skrev:Tittade på Skantic:en igen och den är faktiskt en seriös kandidat. Tre saker:

1. jobbigt att byta ut alla röda dioder till kallvita.

2. Flera faktiskt.se medlemmar kommer att halshugga mig ;-)

3. Den får egentligen vara ännu mer befriad från text och alufärgade kanter på rattarna.

---

Någon som vet hur phones-delen är på den och om man kan modda den så att den ger lite mer effekt till lurarna?

Mvh
Filip

5000-modellen?

1. 8O

2. Japp :wink:

3.Rattarna går ju ganska enkelt att byta, väl. Var det inte vanlig D-axel på vreden?

Ingen aning om hörlursdelen, jag har inga lurar...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Vintage-hifi