Philips AH 686 TA receiver

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Philips AH 686 TA receiver

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-29 18:07

Köpte en sådan i veckan, får inte hem den förrän i helgen. Vad har ni att säga om den? Hittade en gammal annons på wegavision där det står 2x90w sinus,största i katalogen. Så vitt jag förstår så var inte philips jättepopulärt här i sverige. Dessutom ser den lik ut som större duxmodeller, sp 6000? Nåväl, bra eller dålig? Mvh/filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-10-30 11:11

Philips - Dux skrevs det lite om i nedanstående tråd, och Kranzberg gav lite information, som vanligt när det gäller vintageprylar :D

Kanske han har lite mer info att delge dig.

Själv har jag en Dux TA 12000 i ett kanonskick som låter väldigt bra - köpte den för 200:- på loppis bara för det fina skicket :) .

En tidigare tråd

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-30 12:16

Ja, där ser man, som vanligt finns det närmare info än man vet. Tycker att det verkar vara en ganska vettig och ok pjäs, vad tycker du om ljudet i din? TA12000 och 686 verkar onekligen vara samma grejor.

Jag skrev inlägget på mobilen så jag kunde inte spendera tid på att söka vid det tillfället. Har sökt lite senare och även hittat att Loewe gjorde en som liknar exakt Dux-serien med philips innehåll.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-10-30 21:09

680-seriens receivrar är stora och gedigna med en härlig känsla i rattar och omkopplare. Philips brukar ha ganska udda designlösningar och ofta även annorlunda tekniklösningar, men de här förstärkarna ser ovanligt "normala" ut, dvs de ser ut som de japanska konkurrenterna. De har alla samma mått (48 x 15 x 38 cm) och fronter oavsett wattstyrka, men 686:an har lite extra knappar och rattar. Dux Sound Project är samma serie, men jag har sett i en broschyr att de har en extra Tape Monitor-omkopplare som jag saknar på min Philips. Vet ej om detta har att göra med årsmodellen, eller om Dux valde att sätta dit den på sina apparater. I övrigt verkar rattar och omkopplare sitta på samma ställen.

Jag har en komplett Philips 682-anläggning med kassettdäck N2543 och skivspelare 777 i en originalmöbel med speciellt anpassade mått. Möblerna fanns i olika utföranden, den jag har är avsedd för tre apparater eftersom man även kunde köpa tuner och förstärkare separat. De såldes även till Dux, men då var de märkta "Sound Project" på den översta hyllan. På bilden har jag stoppat in ett Dux Sound Project kassettdäck typ 3537 längst ner. Det fanns två typer som synes, och Philipsen i den övre gluggen hade hetat 3543 om det varit en Dux. Jag har inte förstått skillnaderna, det enda jag kan hitta i specifikationerna är att de har olika material i tonhuvudena. Jag tror att min 682 är den modell som i Dux-utförande hette TA 6000, men jag är ej säker. 686 är i alla fall TA12000
Bild

Skivspelaren på bilden är inte den ursprungliga, utan det är den här:
Bild
Den står ovanpå en Yamaha CD-spelare om det ser lite konstigt ut på bilden. Receivern är ganska "normal" som sagt, men skivspelaren har typiska Philips-egenheter. Den har bl.a. en nåltrycksvåg inbyggd i tonarmsstödet, och en automatik som känner av om det är en single man spelar. Det här är den enda del av Philipsanläggningen jag hunnit prova, och jag kan rekommendera den här om man vill ha en billig och bra skivspelare. Jag är imponerad av hur fint automatiken fungerar och hur enkelt handhavandet är. Den har separat pitch-kontroll för 33 och 45 varv. Enligt bruksanvisningen ska den kombinera fördelarna med både remdrift och direktdrift.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-30 21:24

Intressant att se vad du har i gömmorna, Stu! :D

När jag blir stor (och flyttar till eget) så ska jag minsann också ha en del hifi på "lager"... :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-30 22:16

Härligt att se Stu, du verkar ha en massa grejor i gömmorna, både apparater och manualer osv. Jättekul!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-10-31 00:04

Fjonkalicious skrev:Ja, där ser man, som vanligt finns det närmare info än man vet. Tycker att det verkar vara en ganska vettig och ok pjäs, vad tycker du om ljudet i din? TA12000 och 686 verkar onekligen vara samma grejor.

Sorry för ett sent svar, men som svar på din fråga så är jag är väldigt nöjd med ljudet i den. Klart godkänt från min sida. Jag tror från det ena till det andra att det ska finnas en länk till någon broschyrsida där Philips finns med här på forumet. Här är länken dit :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-06 00:38

Nu har jag fått den. Har kopplat in och någon lampa vill inte naturligtvis men sedan så ville inte radiovisaren röra sig. Först trodde jag att snöret var av, men när jag öppnade så var det helt. Det är en traditionell variant med en mässingspinne som kommer från ratten. Runt den är snöret virat 3 gånger. Där slirar snöret och snöret verkar allmänt slappt.

Kan det vara så att det skall vara virat en 4:e gång runt pinnen?

Eller finns det ngn excenter/justeringsskruv, jag ser ingen?

Dessutom saknar jag en ratt, det sitter en annan philipsratt(samma som på min bergsprängare) som inte stämmer. Ingen som ligger och ruvar på en sådan?

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-06 01:12

Hittade felet, det var en hållare till en fjäder som var av.

Men nu har jag ju mekat runt med radion, finns det ngt lätt sätt att justera den så att rätt frekvens stämmer på fronten?

Mvh

F

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-11-06 23:12

Går det inte att skjuta pilen försiktigt på snöret så den hamnar på "rätt" frekvens?brukar funka på de jag provat iaf, annars borde det ju gå att vrida åt något håll tills det stannar och helt enkelt dra i snöret liksom :wink:

edit: har du någon "närbild" på nåogn ratt? ,så kan jag kolla i gömmorna. Har skrotat någon liknande philips om jag inte minns fel.

mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-06 23:18

Japp, det är fixat. Nu funkar bettan finfint. Det som återstår är att koppla in riktig antenn och se om dioden funkar samt testa med högtalare.

Dock verkar två lampor bakom indikationerna slut, har inget schema och det ser rackarns tajt ut där inne. Annars verkar det vara en rejält dimensionerad sak, stor nätdel som fasen och stor till måtten. Den var förutom lampor och ratten i ett hejdundrans fint skick dessutom, bland det bästa jag haft.

Mvh

Filip

Ps. Skall försöka rodda en bild, håller på med annonsering just nu bara.. suck. Ds.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-07 10:30

Nice, farsan har alltid varit Philips-fan, och nu är jag det också. (Pga. min "nya" cd-spelare). Fina grejer, det där! :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-20 19:08

Bilder:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-06 18:48

Min kompis har köpt denna och lite andra grejor av mig. Han har bett mig att visa grejor som kan funka och denna fall han i smaken. Han köper även QLN One och ett får ett par Pioneer SE-20A. Kommer att bli ett snyggt kit som tusan enligt mig. Jag tar bilder på hela kitet imorgon när jag blir färdig med det. Denna philips receiver är faktiskt jädrans fin, har nog inte haft någon som är så nära mint condition som denna. Allt rent och snyggt, inget damm, allt helt sånär som på två lampor som jag ersatt med LED. Den har utgångar för 3 par högtalare. Två phono och två tape ingångar samt nivå-utgång till Philips MFB högtalare. Har gjort ren den nu(trots att det inte behövdes) och det enda som saknas är det där rackans vredet. Men det hittar jag väl snart.

Falkis ville se bilder på denna NU så här kommer några:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Återgå till Vintage-hifi