680-seriens receivrar är stora och gedigna med en härlig känsla i rattar och omkopplare. Philips brukar ha ganska udda designlösningar och ofta även annorlunda tekniklösningar, men de här förstärkarna ser ovanligt "normala" ut, dvs de ser ut som de japanska konkurrenterna. De har alla samma mått (48 x 15 x 38 cm) och fronter oavsett wattstyrka, men 686:an har lite extra knappar och rattar. Dux Sound Project är samma serie, men jag har sett i en broschyr att de har en extra Tape Monitor-omkopplare som jag saknar på min Philips. Vet ej om detta har att göra med årsmodellen, eller om Dux valde att sätta dit den på sina apparater. I övrigt verkar rattar och omkopplare sitta på samma ställen.
Jag har en komplett Philips 682-anläggning med kassettdäck N2543 och skivspelare 777 i en originalmöbel med speciellt anpassade mått. Möblerna fanns i olika utföranden, den jag har är avsedd för tre apparater eftersom man även kunde köpa tuner och förstärkare separat. De såldes även till Dux, men då var de märkta "Sound Project" på den översta hyllan. På bilden har jag stoppat in ett Dux Sound Project kassettdäck typ 3537 längst ner. Det fanns två typer som synes, och Philipsen i den övre gluggen hade hetat 3543 om det varit en Dux. Jag har inte förstått skillnaderna, det enda jag kan hitta i specifikationerna är att de har olika material i tonhuvudena. Jag tror att min 682 är den modell som i Dux-utförande hette TA 6000, men jag är ej säker. 686 är i alla fall TA12000
Skivspelaren på bilden är inte den ursprungliga, utan det är den här:
Den står ovanpå en Yamaha CD-spelare om det ser lite konstigt ut på bilden. Receivern är ganska "normal" som sagt, men skivspelaren har typiska Philips-egenheter. Den har bl.a. en nåltrycksvåg inbyggd i tonarmsstödet, och en automatik som känner av om det är en single man spelar. Det här är den enda del av Philipsanläggningen jag hunnit prova, och jag kan rekommendera den här om man vill ha en billig och bra skivspelare. Jag är imponerad av hur fint automatiken fungerar och hur enkelt handhavandet är. Den har separat pitch-kontroll för 33 och 45 varv. Enligt bruksanvisningen ska den kombinera fördelarna med både remdrift och direktdrift.
Stu