Det där med nålar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Det där med nålar

Inläggav Fjonkalicious » 2009-05-28 23:32

Hur gör ni egentligen?

Det kostar ju mer att skaffa en ny nål till de flesta pickuper än att skaffa en AT-95 eller liknande. Är det lönt?

I detta fallet är det till PL-630 som har en Shure M95HE. Låter ju flashigt, men hur bra?

Köper ni endast nytt eller sätter ni på gammalt loppisfynd som picka?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 09:17

Har alltid varit lite skeptisk till noname-nålar till märkespickuper, men det kanske är ogrundat.

I övrigt beror det på kombinationen, är det en pickup som skivspelartillverkaren val eller samma märke så kanske man vill behålla/återstålla den.

Annars hade jag gärna använt en ny AT95 rent generellt :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-06-01 10:59

Har alltid varit lite skeptisk till noname-nålar till märkespickuper, men det kanske är ogrundat.

Det är inte det minsta ogrundat. I min oskyldiga ungdom hade jag några sådana, de var förskräckliga, med peakad diskant och mycket dålig slipning som resulterade i kraftigt överdrivet brus och (antagligen) onödigt slitage av skivor.

Köp en helt ny pickup av erkänd modell!

JohanR

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-06-01 11:44

Det finns säkert i olika kvaliteér, men jag tror att merparten är betydligt sämre än orginalen.
Kollade Shurekopior på tidigt 90tal, och då var det synbar skillnad på slipning med nålmikroskop.
Sedan verkade nålarnas styvhet variera från ex till ex

Lite som rolex-kopior mao

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-06-10 08:53

De nyere Shure nålene er produsert i Mexico,og dessverre holder de ikke,med noen få,dyre unntak,ikke samme kvalitet som de eldre "US made"-utgavene.
Erstatningsnåler til 70-talls Shure bør enten være original NOS,eller så er det best med piratnålene fra japanske JICO.Jico lager kopinåler til det aller meste av eldre spillere,og de holder like høy kvalitet som de originale i de fleste tilfeller.De kan også levere nåler med svært høy/fin slipekvalitet(SAS-nåler),og jeg vil fortetrekke de i de fleste tilfeller.
Om du er så heldig å ha en vintage-Shure PU,men enten en NOS-nål,eller en feks.SAS fra Jico,har du vanligvis en billig løsning som du skal svært høyt opp i pris for å finne noe tilsvarende av i dag.Mrk.at vintage Shure i de langt fleste tilfeller er beregnet for lettvektsarm,så resultatet vil ikke bli godt ved plassering i en for tung arm.De tyngste armene jeg vet om som likevel fungerer med vintage shure er REGA`s.
Mvh Rune :) :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-06-10 09:30

Eftersom själva nålen är viktigast, blir det ny pickup, om inte originalnål finns att tillgå.
Undantag, om jag vill hålla liv i en fin gammal pickup av nostalgi, eller nyfikenhet, då ropas det in en ersättningsnål på auktion. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-10 09:37

T.ex. en sådan här:

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... _Code=JICO

115 dollares ex.frakt och moms och då vet jag inte om pickupen fungerar alls?

Är det verkligen något att chansa på?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vovven

Jvad kostar en pickup per kilo

Inläggav Vovven » 2009-06-19 01:30

Om man betraktar en pick-ups komplexitet med många små detaljer som dessutom tillverkas med en enastående precision är många gånger priserna faktiskt låga. Visst finns det kostbara pickuper som för de flesta betraktas som ouppnåeliga men det finns enormt många som kostar relativt lite. Kan verkiligen en pickup tillverkas automatiskt med med små robotar eller sitter det uselt betalda fattiga personer som under slavliknande förhållanden pillar ihop dom så attt vi i den rika världen kan köpa dessa för småpengar?
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-06-19 08:27

Fjonkalicious skrev:T.ex. en sådan här:

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... _Code=JICO

115 dollares ex.frakt och moms och då vet jag inte om pickupen fungerar alls?

Är det verkligen något att chansa på?

Mvh

Filip

Disse nålene ER gode,faktisk hakket bedre enn de originale ettersom dette er en SAS nål med ekstra fin sliping.Jeg har benyttet flere av disse i mine PUer.
Du kjøper absolutt ikke katten i sekken med denne!
:D
Mvh Rune :)

Återgå till Vintage-hifi