Pickup eller nål till Thorens TD 145?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Pickup eller nål till Thorens TD 145?

Inläggav Rookie » 2009-06-26 17:44

Jag fick en Thorens TD 145 alldeles gratis häromdagen och efter en kort översyn och snabbkoll så verkar allt vara i ordning. Motorn är tyst och fin, auto-stop-funktionen fungerar igen efter en smärre justering och allt är väl.

Jag fick inte så många extradelar förutom pickupen och själva pickupskalet. Bara två distansbrickor (en på en millimeter och en på två millimeter) men ingen tjusig injusteringsmall. Distanser går ju att bygga av snudd på vadsomhelst och justeringen går säkert att lösa på nåt sätt.

MEN!

Nålen är slut. Finito. Kaputt. Det är en ex-nål. Ortofon står det på pickup-huset, och jag tror att nålen heter F/FF Universal hos svalander. Rätt utseende och styrpinne, men min är vit. Och funkar inte. Kostar 279 spänn. Nice.

Det finns andra fina pickuper tror jag. Finns det nån speciell som är lätt att justera in? Låter bra? Bättre än en gammal Ortofon med skabbig universalnål? Om någon säger nåt i stil med "Den där gamla Ortofånen suger getpung, köp en rejsig ********** istället!" så är det jättebra, bara den passar i det tjusiga magnesiumhuset (1/2" mellan skruvhålen enligt internets) och inte kostar jättemycket mer än en femhundring.

Just det ja, jag har ju en Ariston Q-deck pro med AT95-pickis som jag köpt av Mapem här på forumet. Den trivs jag med, dessutom ser den så hårdrockig ut i mattsvart. Är en gammal Thorens mycket bättre (med en likvärdig pickup) eller är det ungefär dött lopp? Det är ju annars ganska skoj att ha en som har en sån däringa "sabbfräjm" och en med alla grunkor fastbultade direkt på en träkloss...
Back in black!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-26 18:31

Om du tar av pickan så brukar man hitta beteckning på årtåfånen på ovansidan.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-06-26 18:51

Inte på denna är jag rädd. Bara ett klistermärke där det står "INSPECTED MADE IN DENMARK" och under det (i själva plasten dårå) "several patents ortofon denmark". Dessutom så svepte min ena hand ner en av pickupskruvarna på mattan medans jag skrev detta. Idle hands... :?
Back in black!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-06-26 18:55

Sätt på AT-95-an på Thorens. Och sälj Ariston. Tjäna en tusing och köp skivor för kulorna.
/KRister

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-06-26 18:59

Renobo skrev:Sätt på AT-95-an på Thorens. Och sälj Ariston. Tjäna en tusing och köp skivor för kulorna.
/KRister

Hmm. I wonder, said the flounder... Jag måste nog prova. Men ÄR Thorensaren så mycket bättre än Aristonarn då? Smidigt med auto-stop dock.
Back in black!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-06-26 22:11

Rookie skrev:
Renobo skrev:Sätt på AT-95-an på Thorens. Och sälj Ariston. Tjäna en tusing och köp skivor för kulorna.
/KRister

Hmm. I wonder, said the flounder... Jag måste nog prova. Men ÄR Thorensaren så mycket bättre än Aristonarn då? Smidigt med auto-stop dock.

Själv hör jag till den välsignade skaran halvdöva som knappt hör skillnad på olika hifiprylar. Jag går efter hur snygga sakerna är. :oops:

/Krister

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-06-27 09:07

Jag provade faktiskt som du sa igår. Thorensaren går mycket jämnare, kanske för att det är en växelströmsmotor istället för en likströms som på Aristonen. Annars låter de väl ganska likvärdigt, det är ju samma pickup. Däremot är det väldigt bekvämt med auto-stop! Nu ska den bara få lite nytt rca-kablage och så ett dammskydd av något slag (det fanns inte heller tyvärr). Billig uppgradering! :D
Back in black!

Återgå till Vintage-hifi