Jag fick en Thorens TD 145 alldeles gratis häromdagen och efter en kort översyn och snabbkoll så verkar allt vara i ordning. Motorn är tyst och fin, auto-stop-funktionen fungerar igen efter en smärre justering och allt är väl.
Jag fick inte så många extradelar förutom pickupen och själva pickupskalet. Bara två distansbrickor (en på en millimeter och en på två millimeter) men ingen tjusig injusteringsmall. Distanser går ju att bygga av snudd på vadsomhelst och justeringen går säkert att lösa på nåt sätt.
MEN!
Nålen är slut. Finito. Kaputt. Det är en ex-nål. Ortofon står det på pickup-huset, och jag tror att nålen heter F/FF Universal hos svalander. Rätt utseende och styrpinne, men min är vit. Och funkar inte. Kostar 279 spänn. Nice.
Det finns andra fina pickuper tror jag. Finns det nån speciell som är lätt att justera in? Låter bra? Bättre än en gammal Ortofon med skabbig universalnål? Om någon säger nåt i stil med "Den där gamla Ortofånen suger getpung, köp en rejsig ********** istället!" så är det jättebra, bara den passar i det tjusiga magnesiumhuset (1/2" mellan skruvhålen enligt internets) och inte kostar jättemycket mer än en femhundring.
Just det ja, jag har ju en Ariston Q-deck pro med AT95-pickis som jag köpt av Mapem här på forumet. Den trivs jag med, dessutom ser den så hårdrockig ut i mattsvart. Är en gammal Thorens mycket bättre (med en likvärdig pickup) eller är det ungefär dött lopp? Det är ju annars ganska skoj att ha en som har en sån däringa "sabbfräjm" och en med alla grunkor fastbultade direkt på en träkloss...