Tyvärr finns de här på "Faktiskt", men glädjande nog är de inte så många här. På loppisar däremot, har jag då och då råkat på dem. Senast i går.
"Hjärta till hjärta" i Linköping är en så´n där loppis som bara har öppet några timmar i veckan. Vi kom dit 20 minuter innan öppningsdags kl 17.00. Det var redan då ett tjugotal före oss i kön. Fram till öppningsdags växte kön sig ganska lång bakom oss. Även vid sidan om kön samlades det folk.
Det är roligt att observera folks beteende. När loppisen öppnade var det flera av dem som stått vid sidan om, som trängde sig fram och in. Det var ett ordentligt tryck i entrén. Vi kom i alla fall in bland de 50 första. Där inne var ett riv och slit. Min bättre hälft och vår äldsta dotter styrde stegen till möblerna; dotterns studentlägenhet är ganska tom nämligen...
Jag gick till avdelningen med elartiklar. Där var redan ett tiotal karlar som vände och vred på det som stod på hyllorna. En yngre man greppade en Sony cd-spelare och gick iväg. Jag tittade på en annan spelare, en Philips CD 150 från 1985. Mannen som försett sig med sony-cd:n kom tillbaka. Han såg att jag tittade på Philips-spelaren. Så ställde han tillbaka sony-apparaten på hyllan och sade till mig. "Du ska ta den här istället, den är nyare, den är på rätt sida om 1990". Jag svarade att jag tvärtom ansåg att Philips-spelaren var på rätt sida om 1990, varpå jag i mästrande tonfall och mångordigt fick veta att jag minsann inte visste någonting. Den spelaren var bara skräp; den gick inte att lyssna på, och att det hänt mycket med "processorerna" efter 1990...
Så försvann han...
Jag har oerhört svårt för förståsigpåare och för folk som vill sälja in sina egna tyckanden. Råkar jag på sådana ser jag rött.
Jag fick bita mig i tungan för att undvika en bitsk kommentar, som säkert bara hade fått honom att gå igång ännu mer.
Jag köpte Philips-spelaren för 75 kr. Ganska plastig, men i mycket fint skick. Låter gör den också; och helt okej tycker jag.
Dåligt köp? Jag vet inte vad de här kan vara värda. Någon som vet? Jag tycker i alla fall det är ett fynd för 75 kr.
(Bilden visar inte mitt exemplar. När jag skulle fota apparaten i går kväll var batterierna i kameran dåliga.)