Hifi-besserwissers, usch!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Hifi-besserwissers, usch!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-05 09:02

Allt för ofta dyker de upp; de där som självsäkert uttalar sig om ljudkvalité hos apparater och som gärna talar om för dig vilka prylar du borde ha för att få bäst ljud, samtidigt som de gör klart för dig att du inget vet och att din anläggning inte är något att ha.
Tyvärr finns de här på "Faktiskt", men glädjande nog är de inte så många här. På loppisar däremot, har jag då och då råkat på dem. Senast i går.

"Hjärta till hjärta" i Linköping är en så´n där loppis som bara har öppet några timmar i veckan. Vi kom dit 20 minuter innan öppningsdags kl 17.00. Det var redan då ett tjugotal före oss i kön. Fram till öppningsdags växte kön sig ganska lång bakom oss. Även vid sidan om kön samlades det folk.
Det är roligt att observera folks beteende. När loppisen öppnade var det flera av dem som stått vid sidan om, som trängde sig fram och in. Det var ett ordentligt tryck i entrén. Vi kom i alla fall in bland de 50 första. Där inne var ett riv och slit. Min bättre hälft och vår äldsta dotter styrde stegen till möblerna; dotterns studentlägenhet är ganska tom nämligen...

Jag gick till avdelningen med elartiklar. Där var redan ett tiotal karlar som vände och vred på det som stod på hyllorna. En yngre man greppade en Sony cd-spelare och gick iväg. Jag tittade på en annan spelare, en Philips CD 150 från 1985. Mannen som försett sig med sony-cd:n kom tillbaka. Han såg att jag tittade på Philips-spelaren. Så ställde han tillbaka sony-apparaten på hyllan och sade till mig. "Du ska ta den här istället, den är nyare, den är på rätt sida om 1990". Jag svarade att jag tvärtom ansåg att Philips-spelaren var på rätt sida om 1990, varpå jag i mästrande tonfall och mångordigt fick veta att jag minsann inte visste någonting. Den spelaren var bara skräp; den gick inte att lyssna på, och att det hänt mycket med "processorerna" efter 1990...
Så försvann han...

Jag har oerhört svårt för förståsigpåare och för folk som vill sälja in sina egna tyckanden. Råkar jag på sådana ser jag rött.
Jag fick bita mig i tungan för att undvika en bitsk kommentar, som säkert bara hade fått honom att gå igång ännu mer.

Jag köpte Philips-spelaren för 75 kr. Ganska plastig, men i mycket fint skick. Låter gör den också; och helt okej tycker jag.
Dåligt köp? Jag vet inte vad de här kan vara värda. Någon som vet? Jag tycker i alla fall det är ett fynd för 75 kr.
(Bilden visar inte mitt exemplar. När jag skulle fota apparaten i går kväll var batterierna i kameran dåliga.)

Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2009-08-05 09:19

Det där var den första CD-spelare jag storögt såg (och kanske hörde)! Säkert välbyggd no-nonsense. Jag skulle lätt köpt den bara för att kastas tillbaka till Melbi & Lindströms källare i 80-talets Gävle!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-08-05 09:47

Kjell, dom där finns överallt. Jag har träffat människor som har 6 högtalare kopplade till samma utgång för att " man får mer effekt ur förstärkaren då, visste du det? "

Herregud, eller varför inte dom som säljer på loppmarknader där man förklarar att skumkanten är slut och att dom behöver renoveras och svaret blir: "men jag spelade på max volym med denna förstärkare och det lät skithögt".

Finns otaliga exempel, det är bara att fetta in huden och låta det rinna av.

Stilig cd-spelare, jag var jättenära att köpa en Philips CD-104 (philips andra tror jag) om inte skicket varit lite för risigt:

Bild

http://www.thevintageknob.org/DAD/CD104/CD104.html
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 13:19

Cd spelare över huvud taget är bra l.ljudmässigt från den tiden.
Du skulle frågat honom om han tycket 75:- är ett hutlöst pris och i så fall varför?
Det finns alltid folk som vaknar till när någon annan har fått något i händerna. Om jag varit där skulle jag tagit bägge två så han inte fick någon.

I antikaffär var det en gubbe som gnällde på att det fanns ett litet "musbett" på en skrapa i flinta, han ville pruta 50:-på 250 för en fin skrapa, ovanligt lång, jag sa att det är billigt med 250:-, då sa han då kan du ta den och det gjorde jag. :D :D :D
Här hoppar inge halta löss.
Har en så pass ömtålig grej klarat sig 5000 år så skall man inte komma och gnälla över att den en gång har fått mycket liten "musbett" i eggen.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-05 14:19

Hum skrev:Cd spelare över huvud taget är bra l.ljudmässigt från den tiden.
Du skulle frågat honom om han tycket 75:- är ett hutlöst pris och i så fall varför?
Det finns alltid folk som vaknar till när någon annan har fått något i händerna. Om jag varit där skulle jag tagit bägge två så han inte fick någon.

Ja Hum, jag kom också att tänka på det; att karln kanske ville ha Philips-spelaren själv och helt enkelt försökte lura av mig den...

Du skriver att cd-spelare från förr är bra ljudmässigt. Ja, det är nog så. Jag har inga problem med att gilla den här spelaren. Jag har en modern Denon DVD 1730 också. Det hörs faktiskt skillnad mellan dessa bägge. Denonspelaren känns mera klar i ljudet, mer distinkt. Återgivningen från Philipsspelaren påminner om vinylskiveljudet, tycker jag, efter att ha spelat med den i går kväll och i dag på förmiddagen. Förstärkaren var min polska Radmor 5100 och högtalarna för en gångs skull inte Luxor 8071, utan ett par Expert Mirsch 4-70, från 1978.
:D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-05 16:37

Jag har fyra cdspelare och hör inte skillnad på någon av dom, detta tyckte jag var mysko så jag gjorde ett besök hos butik och kollade värde på sådana beg.
Det visade sig att alla som jag kollade hade mycket bra värde 0,015 Thd mellan 2-20khz så du får vara glad för att du hör skillnad, för min del är det samma viken soptunna dom än kommit från.
Jag kör nu med en Yamaha för den hade fjärr, kostade 100:-, man blir så lycklig.
På Tal om lycklig så asade jag nu in min Tandberg 62X eftersom min Akai inte ville spela in mer än lite i början. Satte ström på och den snurrade, får nu se om den spelar in, kostade lite mer än en normal måndaslön när jag köpte den. Inget kattskit om jag få be.
Just denna bandspelaren hade en mus bitit av lindning i motorn men jag har lödat ihop så den fungerar, efter det fick jag sätta perforerad plåt under så ingen mus kunde komma in.
Det är inte lätt när man har för mycket så mått och annat fyle kan ta hand om det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-05 17:14

Jag har en DVD-spelare som inte alls låter bra på analogingången på förstärkaren, men spelar alla skivor utan hack, sedan har jag en annansom låter bra analogt men som hackar på hälften av skivorna.
Men jag kör nu med Squeezeboxen istället, och den låter minst så bra som dom andra spelarna. Men nu har jag snart kopplat upp apparaterna med digitalingång till AV-receivern, så sen får vi se vad som händer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi