Hjälp med Vinylspelare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PungRaeV

Hjälp med Vinylspelare.

Inläggav PungRaeV » 2009-08-12 23:50

Tjena allihopa!

Jag är helt nybörjare på vinyl, men är ändå väldigt intresserad utav detta format. Så därför vill jag nu börja lyssna på vinyl för lite omväxlings skull.

Slängde ut en köpes annons på blocket och fick napp rätt snabbt, fick tag i dessa prylar för 200:-

# Pioneer PL-12D Skivspelare
# Pioneer SX-434
# Lenco B52R

Bild

Tänkte om någon hade någon koll på dessa grejjer? Räcker till mig som är nybörjare iallafall, men man är ju nyfiken på vad det är för saker man fått tag i.

Fast egentliga anledningen till att jag skapar denna tråd är att jag måste byta rem, då denna var utsliten sa säljaren. Jag är som sagt helt novis på vinyl och förstår istortsätt ingenting. Så jag skulle behöva få hjälp med hur remmen ska sitta, för jag får inte till det.

Bild

Såhär har jag tänkt att det ska vara, men det saknas altså isåfall en del som ska vara där, sitter endast toppen av en skruv kvar. :-/
Någon som har en aning?

Sen har jag lite random frågor med som jag inte fått svar på, är väl sånt som egentligen är glasklart men jag är som sagt nybörjare så jag frågar er experter. :-)

#Passar alla pickuper/nålar till alla tonarmar?
#Det här med nåltryck är väl olika till alla pickuper förstår jag, men om man inte vet vad de ska vara. Vad är då ett "medelvärde" som fungerar OK ?

Jag kommer säkert hitta på fler dumma frågor men tills dess, ha en bra kväll! :-)

EDIT: Hette visst Pioneer 12D och inte Pioneer 120 8O
Senast redigerad av PungRaeV 2009-08-13 09:39, redigerad totalt 1 gång.
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-13 01:52

Njaeee,
det är inte säkert att det saknas något till Pioneer-spelaren.
Hur ser skivtallriken ut?
Är tallriksmattan lös och finns det ett hål i tallriken rätt nära periferin?
Då ska du nog vända tallriken upp och ner lägga på remmen runt en fläns och underifrån (i praktiken tallrikens ovansida) sticka in ett finger och hålla remmen i spänn, vända tallriken, trä på den på sin axel med hålet och ditt finger rakt över motoraxeln och trä på remmen.
Jag brukade tappa taget om remmen och tvingas göra flera försök, ackompanjerade av diverse fula ord.

Alla pickuper passar definitivt inte till alla skivspelare, men för enkelhetens skull passar de flesta billiga pickuperna till de flesta billiga spelare.
Ytterligheterna, extremt lätta eller tunga är vanligtvis dyrare.

Typiskt nåltryck är 1,5 - 2 gram (eller 15-20 mN mer fysikaliskt korrekt).
Titta på hur mycket nålen fjädrar in när du sänker ner den i skivspåret.
På vanliga MM-pickuper som ofta har lite skyddande plastsjok runt nålen har du vanligen korrekt nåltryck när nålen fjädrar in halvvägs från att gå i botten.

Mitt minne av Lenco B52 är inte positivt, högt rumble och stor känslighet för akustisk återkoppling.

Har du tur kanske någon Lenco-entusiast hör av sig med tips om vad man kan göra för att förbättra B52'an.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-08-13 09:57

lennartj skrev:Njaeee,
det är inte säkert att det saknas något till Pioneer-spelaren.
Hur ser skivtallriken ut?
Är tallriksmattan lös och finns det ett hål i tallriken rätt nära periferin?
Då ska du nog vända tallriken upp och ner lägga på remmen runt en fläns och underifrån (i praktiken tallrikens ovansida) sticka in ett finger och hålla remmen i spänn, vända tallriken, trä på den på sin axel med hålet och ditt finger rakt över motoraxeln och trä på remmen.
Jag brukade tappa taget om remmen och tvingas göra flera försök, ackompanjerade av diverse fula ord.

Alla pickuper passar definitivt inte till alla skivspelare, men för enkelhetens skull passar de flesta billiga pickuperna till de flesta billiga spelare.
Ytterligheterna, extremt lätta eller tunga är vanligtvis dyrare.

Typiskt nåltryck är 1,5 - 2 gram (eller 15-20 mN mer fysikaliskt korrekt).
Titta på hur mycket nålen fjädrar in när du sänker ner den i skivspåret.
På vanliga MM-pickuper som ofta har lite skyddande plastsjok runt nålen har du vanligen korrekt nåltryck när nålen fjädrar in halvvägs från att gå i botten.

Mitt minne av Lenco B52 är inte positivt, högt rumble och stor känslighet för akustisk återkoppling.

Har du tur kanske någon Lenco-entusiast hör av sig med tips om vad man kan göra för att förbättra B52'an.

Tack så jättemycket, du har redit ut flera utav de frågetecken jag haft.
Jag har nu hittat en manual (efter att jag såg att den faktiskt hette PL-12D och inte PL-120 :-P)

Den är dock inte direkt utförlig. Står inte hur man ska lägga den exakt. (vilket jag skulle behöva, vill ju inte göra något fel här :) )

Bild

Ska remmen altså pressas runt streckade linjen?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-13 10:01

Jaa... Sedan vänder du på tallriken och viker ut en flik av remmen och lägger genom varvbytaranordningen och runt motoraxeln! Se till att den inte snurrar ett varv, då går den fel och kan gå av... :)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-13 10:31

Jag kör med en annan variant-lägger först på remmen på den lilla motortrissan,lägger ut den i en båge, sätter på tallriken,sticker in fingret och tar tag i remmen och snurrar runt tallriken.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-08-13 13:08

Jäkligt intressant att köpesannons gav så bra resultat, nån mer som provat? Ska testa :)

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-08-14 19:06

Tack för hjälpen allihopa! Nu fungerar den (kör med Pioneer-svarven) låter förträffligt dåligt :-) Ska nog införskaffa mig en ny nål. Det här låter iallafall inge trevligt.

Ja, jag vart förvånad själv över hur bra det var att lägga ut köpes-annons, tänkte att ingen kommer väl att kolla där men har nu fått 7 svar på ungefär 4 dagar så det fungerade väldigt bra :-)

Värt ett försök för de 20kr det kostar iallafall.

Återgå till Vintage-hifi