pladdertråd om luxors olika element, skillnader osv...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

pladdertråd om luxors olika element, skillnader osv...

Inläggav zapanasta » 2009-08-29 20:13

Hej ,var hemma hos en jag känner i dag som har ett par luxor 6031 med tygfront,i dom satt det den vanliga 10" basen med trasiga skumkanter så klart ock 2 st peerless kondiskanter.Men det konstiga med dessa var att magneten till 10" basen var större än normalt,säkert ett par cm i diameter . Nån som vet nåt om detta? mvh........

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-29 20:49

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-29 20:56

Tack rolf ,fick ju svar på mina frågor :) Då finns det en tråd redan om detta så då kanske nån snäll moderator vill ta bort denna.mvh....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-29 22:04

Nej varför det...
Pladdra på Zap!

Jag har ibland funderat på att vi borde ha en bildtråd med Luxor-prylar; högtalare, lösa element, förstärkare, kompaktanläggningar osv. Men vem orkar och har tid? Tyvärr inte jag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-29 22:59

Tycker luxorgrejer har lite för låg status till prestandan ,ex carlsson högtalare höjer ju folk till skyarna men jag har aldrig hört ett par carlsson högtalare som ens varit i närheten av vad ex luxor 8071 kan prestera .jag kanske är korkad 8O Har ju iofs inte lyssnat på dom finare modellerna........

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-30 10:27

zapanasta skrev:jag kanske är korkad

Nej då, du är väl en av de klokare.
Jag håller med dig om att Carlsson-fantasterna är lite väl rabiata.
Ibland undrar jag: Är det inte konstigt att världens bäste högtalarkonstruktör genom tiderna, är så gott som okänd utanför vårt lands gränser. Varför har inte alla hifientusiaster över hela världen Carlsson-högtalare?
Är svenskar och speciellt svenskar som gillar Carlsson de enda som vet och förstår att dessa högtalare är bäst, alltid varit bäst och alltid kommer att vara bäst?

Jag säger inte att Luxor 8071 är världens bästa högtalare. Jag förstår mycket väl att det finns både dyrare och billigare, både nyare och äldre högtalare, som håller mycket högre kvalité. Men när någon inbiten carlsson-freak menar att alla högtalartester i vilka ett par carlssonlådor inte avgår som vinnare, är felaktigt gjorda; då börjar jag undra. Detta sagt med tanke på hur tråkigt, du Zap, blev behandlad när du gjorde din lilla högtalartest.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-08-30 11:45

Nja, jag sitter för tillfället ganska nöjd med ett par Sonab OA14 i jakaranda.

Har ett par klonlådor typOA51 som ska dras ihop vad det lider.

Men jag säger inte att jag per tvång kommer att sitta nöjd med dem....

Skulle gärna lyssna på ett par 8071-or vettigt uppställda, de enda par jag hört står lite dumt till, i en beghifiaffär i Herrljunga...

Vet att Luxor/scantik gjorde en hel del kul och bra grejor när det begav sig :)
Klart roligt att dessa går att hitta till humana priser.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-30 11:49

(Kjell) Ja det är ju hemskt om nån påstår att ett par gamla luxorlådor står sig bra vid jämförelse med dyrare omtalade varianter ,då måste det ju va nåt fel eller flera fel nånstans, det bör ju vem som helst begripa :D :D :D

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-08-30 12:44

Jag är skitnöjd med mina 8071:or och så är mina bekanta.

En vet jag är ute och letar efter ett eget par numera :)

Och ett väldigt sent tack till zapanasta för basarna :oops:

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-30 13:04

Tycker det är en jättebra ide med en Luxor-bildtråd. En tråd med bild och lite text kan ju höja anseendet kanske. Fast de som läser här regelbundet håller nog ögona öppna efter Luxor också.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-30 16:54

Frodrak!
Välkommen hit och lyssna på mina. Vi kan skifta mellan olika vintage förstärkare.

Dalkarl!
Jag håller på att renovera ett par i teak. Dessa eller mina svarta kommer att avyttras.
När jag köpte dessa var de svartlackade. Man hade sprayat eller sprutat svart färg direkt på det klarlackade originalfaneret. Efter slipning och färgborttagningsmedel samt inoljning med linolja/balsamterpentin ser de ut så här. Ovansidorna blir svårt att få fina. De såg inte bra ut under den svarta färgen. Dessutom finns en del mindre skador i faneret på sidorna. Dessa har jag täckt med lasyr så gott det går, men det är svårt att få exakt samma nyans. Gissningsvis är skadorna anledningen till att lådorna målades svarta.
Tygfronterna är dock hela och fina och t o m de små plastplupparna för fastsättning av fronterna finns kvar.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-08-30 20:33

dalkarl skrev:Jag är skitnöjd med mina 8071:or och så är mina bekanta.

En vet jag är ute och letar efter ett eget par numera :)

Och ett väldigt sent tack till zapanasta för basarna :oops:

Här finns ett par.[/url]

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-08-30 20:34

Kjell_Kranzberg skrev:Frodrak!
Välkommen hit och lyssna på mina. Vi kan skifta mellan olika vintage förstärkare.

Tackar, det gör jag gärna någon gång framåt hösten :)
Var var det du höll till?

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-08-30 22:53

Mellanregister och diskant finns i en 1-serie och en 2-serie har jag märkt. 1-serien verkar vara äldst med omålade korgar till mellanregistren och 2-serien har svartmålade sådana. Undrar om det finns någon skillnad (hör iaf ingen).

Håller med om att Luxor bör vara mer status :D Det är riktigt fina element. 8071 är ruskigt bra 8) Det är inte vanligt att kunna kombinera så bra ljud med bra SPL-förmåga till ett så lågt pris. Till och med för de 1000-1500 kr de betingar från säljare som vet att det är bra grejer är de löjligt billiga.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-31 05:43

SeBBBe skrev:Mellanregister och diskant finns i en 1-serie och en 2-serie har jag märkt. 1-serien verkar vara äldst med omålade korgar till mellanregistren och 2-serien har svartmålade sådana. Undrar om det finns någon skillnad (hör iaf ingen).

Bra info.
Jag hör heller ingen skillnad.

Återgå till Vintage-hifi