Koppla Edison One rör-preamp till integrerad cambridge a350

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danielka

Koppla Edison One rör-preamp till integrerad cambridge a350

Inläggav danielka » 2009-09-23 18:30

Hej

jag har precis kommit över en edison one och undrar om jag för att "testa" om den dels funkar och hur den låter kan koppla den till min integrerade Cambridge 340a förstärkare. vad tror ni. Låter den fint kan jakten på ett slutsteg börja...

mvh
daneil
Senast redigerad av danielka 2009-09-23 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-23 18:55

Du behöver går in på slutstegsdelens ingång i din Cambridge, om den inte har delbart för-slutsteg. Då kopplar du in din Edison där.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 19:01

Var det den som var gratis på blocket?

Grattis i så fall och välkommen hit!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
danielka

Inläggav danielka » 2009-09-23 19:27

japp, det var jag som kom över den som var gratis :)

Jo, jag skrev fel på min cambridge integrerade - den heter 340a och den har inga preamp in eller ut. Det som jag undrar är om jag kan koppla den antingen:

1. Edison one preamp (Tape out) --> Cambridge 340a aux in

eller

2. Edison one preamp (Main out) --> Cambridge 340a aux in

Livet är inte lätt man då man kan koppla det på så många sätt. Det enda jag är rädd är att sabba något i cambridgen om MAIN OUT signalen skulle vara för kraftig eller liknande...

mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 19:33

Det är ingen mening att kopplade ditt försteg till aux in på din Cambridge. Då får du ju försteg på försteg?

Du behöver ett slutsteg eller en förstärkare med MAIN IN ingång för att det skall fungera tillfredställande.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-23 19:52

Nej, ingen mening med att koppla så.
Fjonka har rätt - du behöver ett separat slutsteg.
Eller: Gå in Cambridgen och sära på för- och slutstegsdel. Löd in en rca-kabel på slutstegsdelens ingång (kopplingskondensatorn) och koppla den till Edisonens utgång.
Har du goda kunskaper om förstärkare kan du säkert se var kopplingskondensatorn mellan för- och slutsteg sitter. Annars är ett kopplingsschema nödvändigt.

Användarvisningsbild
danielka

Inläggav danielka » 2009-09-23 19:52

Tack för snabb feedback - tror du har rätt. jag provade alternativ 1 och det hela låter faktiskt rätt fint då jag spelar LP skivor - mycket varmare ljud än via min cambridge RIAA.

En sak jag dock märkt är att Edison One phono kanalen tycks ha ett svagt varmt brumm i sig som kanske inte beror på vinylspelaren utan något annat. om det varit nätdelen så borde brummet låtit för andra inputs med.

för att återgå till orginaltråden så har du nog rätt att ett slutsteg är nästa anhalt i livet. får börja kolla och se om någon skänker en till mig :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-23 20:05

danielka skrev:för att återgå till orginaltråden så har du nog rätt att ett slutsteg är nästa anhalt i livet. får börja kolla och se om någon skänker en till mig :)

Ett första billigt alternativ kan vara en vintage receiver med delbart för/slutsteg; t ex en Harman Kardon 330B eller en Sony STR 6046.
Dessa har, enligt min uppfattning en varm och luftig återgivning som nog skulle passa ditt rörförsteg bra.
M v h

Återgå till Vintage-hifi