Stax-lurar?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
burrito

Stax-lurar?

Inläggav burrito » 2009-10-05 13:57

Sitter här med en perfekt fungerande adapter/driver Stax SDR4. Samt ett par tillhörande lurar med namnet SR 40, vilka tyvärr är bortom all räddning enligt professionell bedömning av serviceverkstad. (De ger mig små mysiga stötar i örat samt uselt ljud i den kanal som låter.)
Vet någon på detta eminenta forum vilka andra, om några, modeller utöver SR 40 som passar SDR4?
Finns det fler passande modeller torde det ju öka mina chanser att hitta detta ack så nödvändiga komplement.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-10-06 12:00

Du får kolla på Stax historia sida, dom har ju tillverkat elektretlurar fram till början 1990-talet, men om det är samma/liknande driver är jag osäker! (Fast det verkar så när man kollar bilderna..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

kolla med Timbre på Euphonia, han är mycket kunning i allt som gäller Stax! Annars är det väll dags att modernisera hörlursparken? .. Det har ju hänt myskcet på dom senaste trettio åren!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
burrito

Stax-lurar?

Inläggav burrito » 2009-10-06 12:44

Stort, stort tack för den informationen.

Jodå, jag har en och annan modernare lur - men det vore väldigt skoj att få igång det här paketet. Jag vet hur bra det kan låta även om SDR4+SR40 med Stax-mått mätt var en lågbudgetvariant när paketet kom i slutet av 70-talet.

Återgå till Vintage-hifi