Varför har du vintage-hifi?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Varför har du vintage-hifi?

Inläggav Vinylcalle » 2009-10-02 04:13

Tänkte det kunde vara kul med en tråd där vi berättar lite om varför vi valt att spela på vintage-utrustning.

Anledningarna kan ju vara många, man har kvar en stereo sedan länge tillbaka, arv, slump, utseendet, ljudmässiga kvalitéer och säkert en miljon ytterliggare.

Själv började det med en förälskelse i Quads 34,44,405 och FM4 serie. Tyckte de var oerhört stiliga. Och tillslut bytte jag ut min moderna förstärkare mot en uppsättning Quad komponenter.

Men egentligen börjar historien kanske ännu tidigare med min första förstärkare som var en Rotel RA-413 en 70 tals modell på 25 watt. Men att den naturligtvis var gammal och mossig förstod man ju snabbt.
Uppgraderade till en modernare Cambridge förstärkare och därefter en Rega. Men så här ett par år efter kan jag fundera över om det verkligen var så mycket rent ljudmässig uppgradering.

Hur som helst, när man väl satt med Quad kombon hamnade man på suspekta sidor på internet efter lite sökning och man insåg vad mycket vackert som byggdes förr. Detta i kombination med en begränsad budget gör att jag står där jag är idag. Att det sedan spelar röven av mycket av utbudet man hittar i affärerna m.m. det är skitkul. :lol:

Hoppas att någon tycker trådstarten var lite kul och att det inte finns någon aktiv liknande.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Varför har du vintage-hifi?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-02 06:37

Vinylcalle skrev:Tänkte det kunde vara kul med en tråd där vi berättar lite om varför vi valt att spela på vintage-utrustning.

Anledningarna kan ju vara många, man har kvar en stereo sedan länge tillbaka, arv, slump, utseendet, ljudmässiga kvalitéer och säkert en miljon ytterliggare.

Ja, kul!

Anledning:
Arv: nej
Slump: nej
Utseendet: Ja, delvis.
Ljudmässiga kvaliteter: Vet ej, lyssnar aldrig på modern hifi; kan inte jämföra. Jag har egentligen inte lyssnat seriöst till någon apparat tillverkad senare än 80-talets mitt. Jag besöker aldrig hifiaffärer, läser aldrig hifiblaskor, vet i stort sett noll om modern hifi.

Nostalgi: ja
Billig hobby: ja
Gillar att renovera och laga trasiga apparater: ja

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-02 08:36

Vintage apparater är ofta mycket vackra rent estetiskt, byggkvalitet är bättre och komponentval gjordes oftast till följd av funktion, inte kostnad.
Dessutom tycker jag att prylarna väldigt ofta låter bättre än det mesta som produceras idag.
Spelar just nu mest på en Marantz 4240, 4st marantz imperial5 högtalare, 6300svarv med V15 puppa och en PhilipsCd modell gammal - rockar fett!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-10-02 08:39

har vintagekomponenter i ett i övrigt modernt system (i nästbilligaste stormarknadsklass, kan tilläggas :oops: )

jag använder just nu bara en gammal JVC grammofon och RIAAt i en YAmma CA-1000.

"semivintage" CD och Kassettdäck haver jag med.

CA-000 n har jag köpt för länge sen för att den var bra, i övrigt har jag svårt att ekonomiskt motivera uppgraderigar i ny ljudutrustning (eller snål, kan man säga)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-02 08:58

Tänk vad mkt bättre det säkert lät hemma hos vanligt folk på 70-80 talet som inte har hifi som intresse mot nu . Då köpte man ett paket som oftast inehöll skapliga grejer .Är man hemma hos folk nuförtiden står det en midistereo (typ bergsprängare i bokhyllan) visst dom låter skapligt men inte i närheten av dom gamla paketen.Frågar man säljare på stormarknader så kör dom för det mesta med argumentet,det är ny teknik så detta låter minst lika bra .HAHA så dumt :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 08:58

Var går gränsen för "Vintage"? Jag har en skivspelare som började tillverkas 1974, men som jag köpte 1990 och sedan har uppdaterat i två omgångar sedan dess, senast 2003. Vintage?

Mina högtalare köpte jag -78, dom är väl på den säkra sidan gissar jag :-)

Elektroniken är mellan 10 och 15 år gammal, gränsfall?

Ett kassettdäck är väl vintage per definition, eller?

Eller är det annat än ålder som avgör? Jag menar, ett par totalrenoverade OA14 innehåller förmodligen rätt ofta nya element och filter. Vintage?

Hmm, lika svårdefinierbart som "Sportbil"....

/ B

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-10-02 09:22

För det första för att jag är en obotlig nostalgiker, om än i lagom doser och inom rätt område. Musik är helt klart ett av dom.

Vintage-hifi är också mycket tacksamt som hobby från en ekonomiskt synpunkt. Jag har redan kört grejen med 7.1 Denon, minimal ljudfärgning, hdmi, dyra kvalitetskablar, klangmatchning, lossless, true-HD osv osv bla bla. Känner väl att det inte finns så mycket mer att göra där om jag inte antingen skaffar ett bättre betalt jobb eller en hifi-tokig fru. :lol:

Dessutom är jag både sakletare och samlare och gillar gå på loppis och second hand etc, och en sak till att kika efter är aldrig fel. :)

Om vi pratar design fram till runt 80, så är den ju också outstanding, med trä, stål och stora reglage. Jag tror helt enkelt män gillar maskiner. En maskin ser helst enkel ut, med många och stora knappar och rattar. Lägg därtill massiva trästycken och tjocka stålchassi och ja, mannen förvandlas till en liten pojke med stora ögon. Iaf jag. :lol:

Nördgenen. Alla som har den kan lätt faschineras och "nörda ner sig" i sådana häpnadsväckande saker som vilket årtal dom bästa basmembranen tillverkades till OA-serien, eller historien bakom BOs första succemodell. Osv.

Finns fler skäl men detta är vad jag direkt kommer på.
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-10-02 11:04

Nostalgi, kombinerat med njutningen rent visuellt och handhavandemässigt.

Plus bra ljud för lite pengar.

Annars hade jag varit helt datoriserad och mobil.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-02 11:41

Jag har en gamal Technics tuner. Dels för att den är långt snyggare än nyare apparater, dels för att den är bättre.

Sökratt och frekvensskala, det är fint det!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-10-02 13:08

Tja, bättre förr kanske - ja - nej - nja - men det är kul att släpa hem något gammalt.

Trevligare med en äldre förstärkare som man hittat på en loppis för en billig penning.
Trächassi - alufront - rejäla knappar/rattar - VU-mätare - annat än dagens plastbitar.
Ser tjusigare ut, låter bra eller lika bra som dagens hifi i mina halvsekelgamla öron.

Och så är det en visuell upplevelse att se en äldre förstärkares sken på kvällarna.

Blir tvungen att lyssna på modern hifi hos vänner och bekanta, men blir inte imponerad.
Däremot blir vänner och bekanta imponerade när de kommer hem till mig av nån anledning.
När de inser att min anläggning kostar en bråkdel av deras till samma ljudklass - haha.

Nördstämplad av bröder & arbetskamrater, ja, men det tar jag med en klackspark. :)

De brukar sucka djupt och ruska på huvudet när de hälsar på och får lyssna på fynden.

Däremot brukar det bli tyst när jag öppnar den lilla skrubben där jag sparat prylarna
som jag av någon anledning inte plockat upp i någon av de tre rummen jag har.

Det nyaste jag har är en Cambridge DVD-spelare köpt 2007.

Sen är det nog bara skivspelare, förstärkare, tuners, recievers från glada 70-talet.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-10-02 13:54

Det är väl så att när Fan blir gammal blir han relegiös...

Tror det Faktiskt är så att man försöker ta igen lite av sin ungdom när man var single. Sen stormade frutimmer och ungar in i bilden med andra prioriteringar som följd.
Att vintage prylar sen ratas av de flesta och därmed gör priset lägre är ju ingen nackdel. :wink:

Vad gäller fortskaffningmedel så har jag alltid mekat med mina själv, men till sist så kan man inte längre av olika orsaker, och då blir det att krypa till korset och köpa nytt, inte för att det nödvändigtvis är bättre utan för att det är enklare och billigare. Man har resignerat lite...

Men med HiFi-Vintage prylar är man tillbaka i sadeln igen, iaf upplever jag det så, men jag börjar kanske bli gammal :?
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

48IDA

Inläggav 48IDA » 2009-10-02 14:34

Köpt allt nytt och har inte haft någon anledning att byta så jag har aldrig sett mina prylar som vintage men har förstått att många andra gör det.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-10-02 15:09

Gastone skrev:Det är väl så att när Fan blir gammal blir han relegiös...

Tror det Faktiskt är så att man försöker ta igen lite av sin ungdom när man var single. Sen stormade frutimmer och ungar in i bilden med andra prioriteringar som följd.
Att vintage prylar sen ratas av de flesta och därmed gör priset lägre är ju ingen nackdel. :wink:

Vad gäller fortskaffningmedel så har jag alltid mekat med mina själv, men till sist så kan man inte längre av olika orsaker, och då blir det att krypa till korset och köpa nytt, inte för att det nödvändigtvis är bättre utan för att det är enklare och billigare. Man har resignerat lite...

Men med HiFi-Vintage prylar är man tillbaka i sadeln igen, iaf upplever jag det så, men jag börjar kanske bli gammal :?

Det där med åldern stämmer inte på mig iallafall jag är ungefär jämn gammal med min cd-spelare och den är det yngsta i anläggningen :lol: .

För övrigt känns det som att cd-spelare bör klassas som vintage med klart yngre ålder än t.ex. förstärkare annars är det ju ingen som sitter på några vintage cd-spelare.

För att återgå mer till topic visst är det roligare att skaffa en gammal topp modell än en ny massproducerad instegsmodell. För det är ofta vad du får för pengarna. Det är ungefär som att köpa en lätt begagnad Jaguar eller liknande istället för en ny Volvo. Den är dyrare att äga, är mindre praktisk och kommer säkert gå sönder oftare men däremellan har du fan så mycket roligare 8) .

Kul med alla svar som kommt i tråden också.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-02 17:27

Anledning: Vintage prylar är fina, så enkelt är det.

Arv:Nej, inte direkt har nog kommit på själv att vintage elektronik är trevligt.

Slump:Nej det har varit noga uträknat

Utseendet:Se anledning

Ljudmässiga kvaliteter: Självklart kan gamla prylar låta bra, det är bara dumt att påstå något annat.

Nostalgi:Ja till viss del, jag va ju inte ens född på då det begav sig med stereo på 60-70 talet, så därför måste jag uppleva det, tänk om jag har missat något av den fina gammla elektroniken.

Billig hobby: Ja relativt, om jag vill ha en fungerande apparat eller renoverad så får man betala lite oxå, har fått den uppfattningen att det som man hittar på loppis oftast inte är i helt 100% fungerande skick.

Gillar att renovera och laga trasiga apparater: nej, är inte så haj på elektronik innan för skalet.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Lason

Re: Varför har du vintage-hifi?

Inläggav Lason » 2009-10-02 22:28

Jag har ju nya högtalare till min AKAI, men i övrigt så har allting hittils varit gratis, vilket gör att den låter MYCKET bra för pengarna :)

Sen den riktiga Vintagereceivern, Tandbergaren, höll jag på att tappa hakan när jag kopplade den till ett par tidtypiska högtalare på 10W, lät riktigt bra tycker jag :)
Den har nu fått agera (förutom radio) som hemmabioförstärkare när jag vart i sommarstugan, bättre med tvåkanal än enkanal i alla fall ;)

Anledning:
Arv: nja... Intresset kanskle är ärftligt?

Slump: Kan man kanske säga :)

Utseendet: Ja, delvis. Och helt annan känsla i knappar och rattar än nya... Känns som att rattar och knappar kan lossna på vissa nya apparater 8O På en gamla sitter det FAST, och är gjort i riktig metall :)
Sen mer vikt är inte att förglömma, som guldsmederna säger, vikt = Kvalitet :)

Ljudmässiga kvaliteter: Absolut. Upplever det som mer "tryck, ork" i Vintagestärkarna... Och ärligare ljud, finns bara kablar och lödningar, inga processorer.
Jämför då en gammal Technics med en ny Onkyo (budgetklass, ska tilläggas)... Det är dem enda som jag kört på samma högtalare med samma matning och kablar. Där Onkyon lät som dne inte ritkigt orkade matade Tecnicsen på så huset skakade! trots 20W mindre per kanal ;)

Nostalgi: ja, så snygga :)

Billig hobby: ja

Gillar att renovera och laga trasiga apparater: nja... Fixar dem så dem låter som den ska, trasiga lampor får man leva med :) Byter det bara om dem kommer till mig kan man säga...
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-06 23:26

Jag försöker nog ta igen för de tillfällen, då jag som HiFi intresserad yngling storögt dreglade över de pjäser som nånstans gav ett bestående intryck, men som jag aldrig hade råd med då.

Snubblade över ett par JBL L36 idag som fick följa med hem........
Har ingen aning var jag ska ha dessa, men kunde inte låta bli.
Misstänker att pundare med abstinens har bättre självkontroll!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-07 08:27

Har kvar min lilla Pioneer receiver som jag köpte ny 1976, får ångest vid tanken på att göra mig av med den. Snacka om att man är skadad!
Av ren slump har det också ramlat in en del vintage också. Sist men inte minst har jag med (o)vett och vilja köpt saker som jag verkligen velat ha. Nu saknar jag bara några större receivrar från Sansui och Pioner :P sen är jag nöjd, jag lovar... till nästa anfall :twisted:

Är helt enkelt svag för utseendet på många av dom äldre prylarna och
känslan i rattarna på min AU-9900 och TU-9900 går bara inte att få via en fjärrkontroll.

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-07 08:52

JBL L36... *flämt flämt dräggel dräggel*... jag vill också ha ett par sådana... (nu drar jag mig till minnes "animerade" diskussioner hemma hos en annan forummedlem från Mjölby när det gäller högtalare, om "JBL (L50) kontra Yamaha (NS-1000M)"... :roll:

Bild

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-07 10:28

L36:orna står i köket och spelar så in i h-e bra, jag har suttit med "långfrukost" och ett stort leende hela morgonen (jag och John Hiatt, då)
En jädra pondus är ett uttryck som kommer upp i mitt huvud - dom är inte lika "slap in the face" som mina L65Jubal som står i vardagsrummet, men karaktären är ganska lika

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-07 12:12

leffe skrev:L36:orna står i köket och spelar så in i h-e bra, jag har suttit med "långfrukost" och ett stort leende hela morgonen (jag och John Hiatt, då)
En jädra pondus är ett uttryck som kommer upp i mitt huvud - dom är inte lika "slap in the face" som mina L65Jubal som står i vardagsrummet, men karaktären är ganska lika

Jag hade också två par L36:or, jag kunde nästan tycka bättre om basen i L36 än i mina L65 Jubal och L65A. Den kändes rappare och tajtare. Men till slut sålde jag L36:orna, dom var lite vassa i toppen tyckte jag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-10-07 15:02

Jag håller på med vintage för att det är roligt att meka och göra vid gamla apparater, och för att det inte kostar så mycket :D Prisvärdheten är väldigt hög. Sen är det ju ofta väldigt vackra och välbyggda pjäser också.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2009-10-07 16:32

HK730 och JBL L36 inköptes 78. CDspelare Marantz CD54 köptes 86. HKn står nu i källaren men fick vara med till 98. Därefter har jag haft 3 HK hemmabioreceivrar. CDspelaren har jag fortfarande. Och L36:orna fick vara huvudhögtalare tills i somras. Varför så gamla grejor (vintage)? Jo med bra grejor i grunden och så länge jag inte hittar något bättre till vettiga priser så står de naturligtvis kvar. I somras fick jag ett par Sonab OA2212:or som jag renoverat. Så vintage fortsätter. Och nu har jag ett par JBL L36 och två par Yamaha NS-200M (lillebror till NS-1000M) till salu. Mer om Yamaha här: http://www.hifi-wiki.de/index.php/Yamaha_NS-200_M[/url]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-07 22:04

När blir det vintage? Hifi är lite som bilar. Värdeminskningen är rätt ruggig de första åren. Har sedan 1980 köpt huvudsakligen begagnade hifi-prylar. Att de har något år på nacken gör dem inte sämre och utvecklingen går inte alltid så snabbt som reklamen vill göra gällande. I varje fall var tempot lägre för 20-30 år sedan. Idag fick jag min senaste begagnade hifi-pryl, en Denon ADV-M71 minireceiver med inbyggd DVD. Kopplade upp den ikväll med mina Ino piP och den verkar fungera. 71€ med frakt från österrike! Köpte en Denon UD-M30 från Tyskland nyligen och den tänkte jag skulle gå i köket men jag har inte fått bukt med dess volymkontroll ännu. Det skulle bara vara att byta en enkoder men icke...
Egentligen började begagnadeinköpen med rätt dyra tingestar, Magneplanar Tympani III-A med slutsteg från Audio Research (D-100), en Yamaha CT-7000 tuner. Sedan blev det byte till begagnad Quad 44 och dubbla helt nya Quad 405-2. Audio Research D-100 och Quad 44 har jag inte kvar. Har däremot kvar min skivspelare från 1974, en Unamco T-1. Fast det är bara inre och yttre tallrik som används i min egenhändigt sammanställda skivspelare och den har inte varit i drift på åratal. Vilket är lite synd för jag samlade på mig en hel del med vinyl under åren ca 1970-1988. Efter det har det bara blivit CD och lite DVD. Kassetter har jag också mängder av. Mest livekonserter från radio under åren 1978-ca 1990. Har fört över en del till digital media. Skulle helst vilja köra kassetterna på samma Nakamichi-maskin de är inspelade på men den har lagt av (blir ju minst förluster på det viset). Har köpt på mig lite vintage Nakamichi också, LX-5, MX-100 mikrofonförstärkare och ett knippe CM-300 mikrofoner. Högtalare har det också blivit flera av, Martin Persson MiniRing, Audio-Pro b2-40, Canton Media Plus 3, Audio A2-2 med tillhörande förstärkare A-100 och så Ino piP. Nu gäller det bara att få lite ordning på alla apparater... Själv är man numera också vintage! För det blir man väl?

Återgå till Vintage-hifi