Vad hände med alla platta högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Vad hände med alla platta högtalare?

Inläggav AlNiCo » 2009-10-29 16:07

Jag hade förr ett par ganska trevliga Philips-högtalare från 80-talet. De var ungefär en meter höga och ganska smala. Hade en åtta-tums bas, mellanregister samt diskant. Och en slavbas, som var rektangelformad.

Grejen var att alla elementen (exkl diskanten) var platta. Hade en frigolitplatta (eller något liknande i alla fall) limmad ovanpå konen, som på den här bilden:

Bild

Jag har även sett liknande högtalare (från Hitachi tror jag) som möjligen hade precis samma element som mina Philips. Åtminstone var de väldigt, väldigt liknande. Min mormor hade också en mini-stereo som även den hade platta, och även helt fyrkantiga, högtalare. Jag är ganska säker på att även den var från Philips.

Tydligen var den här sortens högtalare vanlig (och vad jag har hört - trendig) på 80-talet. Men jag tror att de i regel lät mycket sämre än "normala" högtalare. Jag tycker ändå att de är intressanta, och undrar när de försvann på riktigt, för i dag så existerar de ju knappast, eller? Och var det många tillverkare som hade såna här varianter? Är det någon mer som har eller har haft såna här? Vad tycker ni om dem?

MP

Inläggav MP » 2009-10-29 17:58

Kef hade sin stora bas som var popular och fortfarande har en viss efterfrågan, Philips hade en mycket tidig frigolitbas som jag tror är eftertraktad idag och hade senare i mitten av 80talet en serie ganska dyra högtalare, Sony hade sin APM serie som idag är lite av samlarobjekt, Technics hade några modeller som lät fint vid låga och medelhöga nivåer vad jag minns, också JVC gjorde några halvbra försök.

Jag tror att orsaken ligger i att högtalarna blev för dyra och så borde ju flata element ge en mindre membranarea.
Det jag minns ljudmässigt om man ska generalisera är ofta ett fint och imponerande ljud vid låga och medelhöga nivåer men att de inte alltid kunde spelas lika högt som traditionella högtalare av bättre slag.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-29 19:53

Jag har ett par APM-108 som jag fick gratis, dom låter ganska dåligt faktiskt (har gjort mätningar på dom i en annan tråd)

Bild

Dom dyrare högtalarna i APM serien kan säkert vara helt OK

MP

Inläggav MP » 2009-10-29 20:09

De där du har på bilden kommer från en portabel anläggning och är inte jämförbara med annat än just bland bergsprängare/boomblasters där de iofs låter "bättre" än det mesta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-30 01:02

Jag tycker att frågan man ska ställa sig är varför de skulle vara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 01:05

MP skrev:De där du har på bilden kommer från en portabel anläggning och är inte jämförbara med annat än just bland bergsprängare/boomblasters där de iofs låter "bättre" än det mesta.

Mjo det är iofs sant, är ju riktiga trälådor ivarjefall (även baffeln, även om det är en plastkåpa åvanpå)
Men jag håller med trådskaparen att man saknar fyrkantiga element lite idag, finns ju mest bara till bil numera (kicker)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 01:06

Svante skrev:Jag tycker att frågan man ska ställa sig är varför de skulle vara bra.

För att dom ser häftiga ut, var ju bara det som räknades på 80-talet, iofs ser man många som går mer på utseendet än funktion även idag :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-30 01:48

JB skrev:
Svante skrev:Jag tycker att frågan man ska ställa sig är varför de skulle vara bra.

För att dom ser häftiga ut, var ju bara det som räknades på 80-talet, iofs ser man många som går mer på utseendet än funktion även idag :)

Ah, ok, ja då är väl svaret så enkelt som att man inte tycker att det som man tyckte såg häftigt ut på 80-talet ser häftigt ut idag? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 02:35

Svante skrev:
JB skrev:

Ah, ok, ja då är väl svaret så enkelt som att man inte tycker att det som man tyckte såg häftigt ut på 80-talet ser häftigt ut idag? :D

Njaaa folk har nog större krav på att grejerna ska fungera bra också idag, på 80-talet var man nog inte så kräsen :)

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-10-30 08:30

JB skrev:
Svante skrev:
JB skrev:

Njaaa folk har nog större krav på att grejerna ska fungera bra också idag, på 80-talet var man nog inte så kräsen :)

Det är inte folk i dag heller.....

Min spontana tanke, är att en kon blir styvare i förhållande till vikten än ett plant membran.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-30 11:08

DIRAVI skrev:
JB skrev:
Svante skrev:
JB skrev:

Min spontana tanke, är att en kon blir styvare i förhållande till vikten än ett plant membran.

Det är inte folk i dag heller..... :lol:

Det var precis det som var problemet med platta membran, det lades ner mycket möda på bikakestrukturer och andra förstyvningar, men problemen kvarstod med membranen förblev ostyva vid lite pådrag

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-30 11:18

DIRAVI skrev:
JB skrev:
Svante skrev:
JB skrev:

Det är inte folk i dag heller..... :lol:

Det var precis det som var problemet med platta membran, det lades ner mycket möda på bikakestrukturer och andra förstyvningar, men problemen kvarstod med membranen förblev ostyva vid lite pådrag

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vad hände med alla platta högtalare?

Inläggav paa » 2009-10-30 11:54

AlNiCo skrev: Och en slavbas, som var rektangelformad.

Grejen var att alla elementen (exkl diskanten) var platta. Hade en frigolitplatta (eller något liknande i alla fall) limmad ovanpå konen, som på den här bilden:

Den där bilden ser ut som en Kef B139. Den hade membran av frigolit med en aluminiumfolie som sandwich-förstyvning. Den fanns även som slavbas. Jag kan inte se några som helst problem med en sådan konstruktion i en slavbas. Som aktivt baselement så fick dom dock sin första uppbrytning vid en onödigt låg frekvens.
Hade verkligen Philips Kef-element i några av sina lådor, eller handlar det om olika högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Vad hände med alla platta högtalare?

Inläggav AlNiCo » 2009-10-30 19:10

Nej, Philips-högtalarna hade Philips-element. KEF-bilden användes bara som exempel, då jag inte kunde hitta några bilder på platta högtalare, annat än just den.

Jag har dock hittat detta: http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... 38MFB.html

Mina Philips-högtalare såg exakt likadana ut, förutom att det satt en rektangelformad slavbas där längst ner, i stället för de där plastdetaljerna som sitter på den där bilden. Detta är dock någon aktiv mysko sorts högtalare. Mina var vanliga passiva. Riktigt fina var de. :)

paa skrev:
AlNiCo skrev: Och en slavbas, som var rektangelformad.

Den där bilden ser ut som en Kef B139. Den hade membran av frigolit med en aluminiumfolie som sandwich-förstyvning. Den fanns även som slavbas. Jag kan inte se några som helst problem med en sådan konstruktion i en slavbas. Som aktivt baselement så fick dom dock sin första uppbrytning vid en onödigt låg frekvens.
Hade verkligen Philips Kef-element i några av sina lådor, eller handlar det om olika högtalare?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-10-30 19:34

Oj, nu har jag hittat modellen jag hade, och en massa andra också. Väldigt intressant sida:

http://audioidiots.com/merk.catalogus.p ... logusID=84

Den jag hade hette F9434.

Och det fanns t o m en genomskärning på elementen. Mycket intressant!

Bild

MP

Inläggav MP » 2009-10-30 23:23

Har för mig att den där banddiskanten var riktigt bra och den här aktiva varianten lät skitbra då.

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-10-31 00:02

Ett par Technicssidor (på Tyska):

http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s80-38.jpg

http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s80-39.jpg

...och efter det här ser vanliga koner rätt trista ut, imho :)
http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s84_30.jpg

http://wegavision.pytalhost.com/technic ... nics32.jpg

Har f.ö. en "portabel hifi" med bikake-basar, fyrkantiga, Panasonic, och kan inte klaga på ljudet alls :)

Mer bikaka:
http://wegavision.pytalhost.com/technic ... nics30.jpg

Så sent som 90-91 fanns dessa kvar;
http://wegavision.pytalhost.com/technic ... nics34.jpg

Edit: Min gissning är att bra element med avancerade bikakememebran blev på tok för dyra för att konkurrera med. Såvida man inte körde nån fuskvariant som mest var till för utseendet.

Återgå till Vintage-hifi