78-varvare / stenkakor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
usling

78-varvare / stenkakor

Inläggav usling » 2009-11-01 14:23

Min mormor och morfar har tyvärr gått vidare och jag hittade i ett skåp en hel del gamla stenkakor, säkert 200st. En snabb sökning på tradera visade att de förmodligen inte är värda så mycket, om det inte är något riktigt guldkorn bland dem. Så jag började fundera på om man istället skulle spara dem, och kanske ta och digitalisera dem samtidigt?

Men jag äger inte ens en CD-spelare annat än i datorn, så jag kanske behöver lite hjälp med att hitta en spelare som klarar av dessa skivor. Jag skulle ju kunna hitta allt det här själv, men jag undrar om man kan få reda på några bra tips i faktiskt.se-anda så man slipper bli som snubben i filmen nedan ;)

Jag hittade en spelare, Rega Planar 78, men den är gjord för att spela 78-varvare. Går det inte att hitta någon spelare som klarar flera olika hastigheter så man kanske kan använda till modernare vinylskivor som det fortfarande säljs en hel del nypressade av? Behöver man olika RIAA-steg och pickuper också? Och om man har allt detta, är det bara plugga in på analoga stereo-ingången i datorn och spela in? (förutsatt att jag har bra ljudkort och mjukvara i datorn, men den biten klarar jag av.)

http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco :D
Motstånd!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-01 15:21

Det finns en del vintage hifi-spelare som klarar 78 varv.
I Stereohifihandboken 1976 finns dessa:
ASA P 128 (egentligen BSR P 128)
Dual 1229
Ferguson 3434
Ferguson 3903 (3908?) (även denna är egentligen en BSR P 128)
Garrard SP 25 mk 4
Lenco B 52/55
Lenco L 75
Lenco L 78

BSR (Birmingham Sound Reproducers) P 128 är/var en mycket vanlig spelare. Den satt monterad i kompaktanläggningar från flera olika märken.

Även Technics SL 1000 klarar 78 varv; men då är vi uppe i en helt annan prisklass...

Bl a Shure hade nålar för 78 varv. Den gamla slitvargspickupen M 75 G kunde förses med sådan nål.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-11-01 15:47

Som sagt lencospelarna är nog inte alltför dumma för detta ändamål.

RIAA:t är om jag inte minns fel olika för olika skivor vid denna tiden då det inte var standardiserat. Hoppas någon annan kan den biten bättre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-01 23:02

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-11-02 01:10

Ja den där ser bra ut.

Vad behöver man för pickup till 78-varvare? Behövs speciellt RIAA-steg?
Motstånd!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-02 01:54

Du bör ha en pickup-förförstärkare som inte följer RIAA utan har andra korrektionskurvor för 78-varvare från olika skivbolag och årgångar.
Det är inte så jättestora skillnader mellan de vanligaste korrektionerna.
Har man inte en stor och värdefull samling med 78-varvare utan bara vill kunna spela lite för skojs skull kan denna http://www.svalander.se/vinyl/tc-778.htm vara en rimlig kompromiss.
Dessutom bör man ha en förstärkare med tonkontroller så att man kan justera lite för de skivor som inte riktigt stämmer med kompromiss-korrektionen i burken ovan.

När du ändå är inne på Svalanders sida kan du kika på 78-varvsnålar också.
Jag använder själv Ortofon OM-pickup med OM78-nål.

Här är exempel på lite olika korrektioner som förekommit
http://sound.westhost.com/project91.htm

Nu när dollarn fallit till rimlig nivå börjar jag överväga att skaffa
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers
eftersom jag har en förförstärkare med separata högklassisga MC- och MM-ingångar.
Min hot-roddade Garrard SP25 Mk.II är ansluten på MM-ingången, men mina tonkontroller verkar bara i frekvensområdenas ytterkanter så de duger inte riktigt för att korrigera avvikelsen mellan 78-varvskorrektioner och RIAA

Återgå till Vintage-hifi