Containerfynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
positivhalaren

Containerfynd!

Inläggav positivhalaren » 2009-10-31 12:28

Häromdagen var jag förbi erikshjälpen en sväng. Fanns inte mycket där men gick förbi på baksidan eftersom jag vid tidigare möbelköp sett en del elektronik slängd och tänkte, tja, man kan ju alltid kolla. Slänger ett öga mot en stor hög med kasserade saker och skymtar...Thoréns!

Bild
Bild
Bild

Jag stod kvar och stampade otåligt till det kom en från personalen och förklarade för honom att jag "gärna" plockar med mig skivspelaren om dom ändå har kasserat den. Han var ovillig först innan han fick klart för sig att jag inte var nån sorts sopletare. Han förklarade att dom helst inte låter folk använda deras kasserade saker eftersom dom tidigare haft problem med folk som typ flyttar in i deras sopor, dom blir sedan aldrig av med dom... Jag tror jaf fick ta den eftersom jag stod kvar och frågade först typ. :)

Iaf, jag har inte hunnit dra igång den men remmen verkar ha hoppat av, den är hel men "ur spår". Pickupen och stiftet är helt :D
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-10-31 12:30

Grattis. :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-31 12:45

Ja vad ska man säga...
Ytterligare ett "bevis" på att de prylar vi intresserar oss för, för gemene man är skräp och inget annat.

Och det ska vi vara tusan så glada för! Bevare mig för den dag då Quad-förstärkare, Thorens-spelare, Tandberg-receivers, Carlsson-högtalare osv, dyker upp i Antikrundan. Sedan skulle det väl inte gå att få tag i en enda vintage-hifi-pryl gratis eller billigt. Varenda kotte skulle lägga ut sina gamla Pioneer-, Luxor- och Philipsanläggningar på Blocket, med texten "högstbjudande, dock minst 2500 kr".

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-10-31 13:09

Kjell_Kranzberg skrev: Varenda kotte skulle lägga ut sina gamla Pioneer-, Luxor- och Philipsanläggningar på Blocket, med texten "högstbjudande, dock minst 2500 kr".

Så är det väl nästan redan. Är det bara jag eller går inte priserna på vintage-hifi på väg upp i odrägliga nivåer?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-10-31 13:49

positivhalaren skrev:
Kjell_Kranzberg skrev: Varenda kotte skulle lägga ut sina gamla Pioneer-, Luxor- och Philipsanläggningar på Blocket, med texten "högstbjudande, dock minst 2500 kr".

Så är det väl nästan redan. Är det bara jag eller går inte priserna på vintage-hifi på väg upp i odrägliga nivåer?

Jo, på annons- och auktionssidor så tycker jag att det är helt omöjligt att köpa vintage-hifi. Folk är helt enkelt alldeles för giriga och naiva. De tror att de kan få tillbaka samma summa som de betalade för 30 år sen. Sen förblir allt de försöker sälja osålt, men ställer hellre ner det i källaren i stället för att sänka till mer realistiska priser.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-31 18:49

AlNiCo skrev:Sen förblir allt de försöker sälja osålt, men ställer hellre ner det i källaren i stället för att sänka till mer realistiska priser.

Det kan vi ju inte säkert veta.
Det finns alltid någon som både kan och vill betala. Av någon anledning.
Jag vet, för jag har sålt många hifiprylar via Tradera till pris som jag själv aldrig skulle betala.
Så på sätt och vis är väl jag en av dem som är skyldig till de höga priserna... Men är det egentligen mitt fel? Om jag lägger ut ett lågt utropspris kan ju inte jag hjälpa att budgivningen skjuter i höjden.

Tradera och Blocket och liknande ställen är det svårt att göra fynd på, det håller jag helt med om. Ska man leta fynd så ska man gå på loppisar och auktioner.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-10-31 20:03

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-07-30 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-10-31 21:35

AlNiCo skrev:Så är det väl nästan redan. Är det bara jag eller går inte priserna på vintage-hifi på väg upp i odrägliga nivåer?

Jo, på annons- och auktionssidor så tycker jag att det är helt omöjligt att köpa vintage-hifi. Folk är helt enkelt alldeles för giriga och naiva. De tror att de kan få tillbaka samma summa som de betalade för 30 år sen. Sen förblir allt de försöker sälja osålt, men ställer hellre ner det i källaren i stället för att sänka till mer realistiska priser.[/quote]

sen får barnen ärva när ägaren dör, och de skickar´t på tippen/second hand eller blocket, om de är ovanligt företagsamma .... :)

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-10-31 21:46

Och jag kan nu meddela att skivspelaren funkar alldeles utmärkt efter att jag satt tillbaka remmen på tallriken, flyttat motvikten två steg, justerat puppen med handkraft samt temporärt (dom ska bytas) skarvat ihop ström och audiokabeln som erikshjälpen förmodligen klippt av innan kassering. Hur det låter? Fantastiskt! Sitter här och njuter, har aldrig hört en riktigt bra skivspelare innan och jag kan konstatera att jag uppskattar detta ljudet mer än det jag får av cd via min PS3:a. Mjuuukt och runt. :P

När jag får igång mina oa-14 blir det nog kul på riktigt kan jag tänka. :mrgreen:

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-31 22:16

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att vintage-prylar drar upp i pris, jag menar det är ju oftast eftertraktade prylar som det finns ett mycket begränsat utbud av.
Sen är väl som alla andra fall där marknadskrafter styr - så länge det finns en köpare, så är priset rätt.

Kollar man t.ex en marantzreciever som kostade 5 tusen 1974 så motsvara det i dagens penningvärde över 26.000, och den spelar arslet av det mesta som produceras idag.
Jag tror fler och fler upptäcker sådant

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-31 22:21

positivhalaren skrev:Och jag kan nu meddela att skivspelaren funkar alldeles utmärkt

Så bra! Lycka till med den!
Och gratis!

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2009-11-01 22:58

leffe skrev:Sen är väl som alla andra fall där marknadskrafter styr - så länge det finns en köpare, så är priset rätt.

Mjaaa.... jag vet inte jag. Marknadskrafter... Grejen är ju att jag anser att det är lite av en bubbla liknande bostadsbubblan. Folk betalar alldeles för mycket för sina bostäder eftersom priserna är upptrissade av giriga mäklare och räntesatser på steroider. Folk betalar med pengar dom inte har.

Visst är liknelsen överdriven men ta t.ex en Marantz på blocket som någon civilist vill sälja för typ 500 kronor. När en entusiast försöker ringa och köpa den kommer det redan ha ringt minst hundra spekulanter i ordets rätta bemärkelse. Dom har föga intresse av förstärkaren som sådan utan vill använda den som vinstmaskin. Dagen efter finns den ute på tradera med reservationspris på 2000kr. Priserna är alltså upptrissade, eftersom det finns ett fett lager mellanhänder som hela tiden dammsuger marknaden.

Mina två cent.

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-01 23:07

positivhalaren skrev:
leffe skrev:Sen är väl som alla andra fall där marknadskrafter styr - så länge det finns en köpare, så är priset rätt.

Mjaaa.... jag vet inte jag. Marknadskrafter... Grejen är ju att jag anser att det är lite av en bubbla liknande bostadsbubblan. Folk betalar alldeles för mycket för sina bostäder eftersom priserna är upptrissade av giriga mäklare och räntesatser på steroider. Folk betalar med pengar dom inte har.

Visst är liknelsen överdriven men ta t.ex en Marantz på blocket som någon civilist vill sälja för typ 500 kronor. När en entusiast försöker ringa och köpa den kommer det redan ha ringt minst hundra spekulanter i ordets rätta bemärkelse. Dom har föga intresse av förstärkaren som sådan utan vill använda den som vinstmaskin. Dagen efter finns den ute på tradera med reservationspris på 2000kr. Priserna är alltså upptrissade, eftersom det finns ett fett lager mellanhänder som hela tiden dammsuger marknaden.

Mina två cent.

precis .. det är exakt vad marknadskrafter är ... om "marknaden" uppfattar att det finns ett intresse att betala 2000 spänn för den här Marantz-förstärkaren så är det helt logiskt att "marknaden" köper den för 500 och säljer för 2000 ... teoretiskt sett så är det bättre att det går till så, än att entusiasten som är villig att betala 2000 köper för 500, för då går 1500 kr "förlorade" .. enkel mikroekonomisk teori ... :wink:

om det sen är "rätt" eller inte är jag inte rätt person att svara på ....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-02 07:24

fizz skrev:
om det sen är "rätt" eller inte är jag inte rätt person att svara på ....

Nej, det beror väl på vilken politisk åskådning man hyllar. Själv anser jag att...

Men oj... Nu blev det politik i detta. Nu får jag väl ta "semester" ett tag eller blir kanske t o m avstängd.
8)
:roll:
:wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 08:25

Man kan ju ha en personlig etik och sticka till personen en tusenlapp istället... och säga... "mindre än så känns inte bra för mig att betala för den här".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-11-02 22:59

Nattlorden skrev:Man kan ju ha en personlig etik och sticka till personen en tusenlapp istället... och säga... "mindre än så känns inte bra för mig att betala för den här".

Säkert uppskattat av säljaren.

Återgå till Vintage-hifi