Som ni kanske sett här ovan under rubriken "Redaktörer", så har det tillkommit något nämligen FHR. Klicka där så ser ni vilka som tillhör FHR. Dessa medlemmar har alltså moderatorsbefogenheter.
Jag är en av dem.
Vi i FHR har befogenheter på i stort sett alla avdelningar, men jag har sagt att jag kommer att hålla till här, i första hand.
För er som inte vet; en liten presentation av mig:
Kjell Kranzberg, på landet norr om Motala i Nydalen i närheten av Medevi Brunn.
Till yrket högstadielärare i svenska, samhällsorientering och teknik.
52 år; gift; två döttrar, varav en är utflyttad. Gillar italodisco från 80-talet. Har ett förflutet inom discobranschen.
Kom in på elektronik och hifi när jag gick på högstadiet för länge sedan. Jag valde/fick "Radioteknik" som "Elevens val"; eller "Fritt valt arbete" som det hette på den tiden.
Första förstärkaren var försteget/hörlursförstärkaren "EBAB Sound Junior" som fanns i John Schröders bok "HiFi Teknik" från 1973. Jag köpte den som komplett byggsats. Byggde ihop den och kopplade till ett par Sennheiser HD 414 och en BSR P 128. Första skivan var en single med Barry White. Jag minns att jag tyckte det lät fantastiskt.
Är bara intresserad av gammal hifi, helst sådan från 70-talet. Jag är speciellt intresserad av budget-receivers/förstärkare som även på den tiden var ovanliga. Kronan i min samling är en polsk Radmor 5100 på 2 x 30 W från 1976, d v s från kommunisttiden. Prinsen är en östtysk förstärkare; RFT 3930 från 1988 samt tillhörande tuner.
Jag kan ingenting om modern hifi och lyssnar aldrig på sådana prylar. Jag besöker aldrig hifimässor, läser inte hifiblaskor och sätter aldrig min fot i en hifiaffär.
Jag är moderator på vintageavdelningen på norska www.hifisentralen.no
Dessutom är jag barndoms/ungdomskamrat med "Grovsnickare" här på Faktiskt. Vi växte upp i samma östgötska stad, umgicks flitigt och jag
var på den tiden mycket imponerad av både hans fina anläggning och hans stora kunskaper. Det är jättekul att han hittat hit på gamla dar.
Jag vet att det bland er som brukar vara på "vintage" finns otroligt stor kunskap om äldre hifi och jag vet att ni alla vill att vi ska ha en lättsam "fikarumston" här inne.
Jag vet inte om vi haft någon presentationstråd på "vintage", men de som känner sig manade att berätta om sig själva får gärna göra det i den här tråden.