Bildtråd: Vintage kult-hifi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-12 15:31

Fin apparat fjonkie-man!

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-06-12 16:06

asball radio...radio fjonken :D

Jag tillhör också den skaran som saknar Mr.Kranzberg, vart är han, lång semester eller..? En mycket kunnig och hjälpsam typ som grävde fram fakta om det mesta och oftast mer än man efterlyste från början, sånt gillar jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-06-12 17:18

Jag fuskar lite och tar denna från min presentationstråd med löfte om fler bilder. Har fått in flytet på det känns det som :)

Framför allt, ett stort tack till Jalk vars generositet gjorde denna bild möjlig. De är mycket uppskattade och ömt vårdade :) :) :)

Bild

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-06-13 20:14

Hei!
jeg så en gammel Tandbergopptaker tidligere i tråden her,så da tenkte jeg kanskje å poste et par nyere av arten.
TD 20 A SE fra ca 83! - som hamler opp med hva det skal være av Studer og Revox.
-Og en Cross Field 3300 X som er en eldre og mindre type fra rundt 73.
Likevel en svært god opptaker.
Bild
Bild
Mvh Rune :)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-06-13 23:25

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-13 23:49

Nu skall jag inte vara viktig-petter här, för det är så kul att folk lägger in bilder. Men detta är ju kult-hifi tråden... Ni lägger ju in bilder på seriösa grejor ;-)

En fråga Rune, var inte TD20A SE tandbergs värst rullbandare överhuvudtaget?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rune

Inläggav Rune » 2009-06-14 10:53

Takk for opprettingen av bildene.Det gikk visst litt raskt i svingene,og jeg glemte å rette dem i photobucket først :D

TD 20 A SE var den beste de noengang laget.Men den hadde absolutt sine svakheter på den rent mekaniske siden.Lydmessig kan de derimot hamle opp med hva som helst.
Motoren i TD 20 A går hele tiden så lenge maskinen er på.Dette var vel for å få en kjapp start,men akkurat det var en teori som ikke helt slo til,for den er litt treg i oppstarten-egentlig...- Den konstant gående motoren førte til at slitasjen ble for stor for de som brukte disse semi-proffesjonellt;småstudioer ol.(bla har Svenske Opus3 benyttet denne noen ganger.)
Til hjemmebruk derimot,var/er den likevel noe av det beste lydmessig du kan bruke.Den har en uovertruffen dynamikk,og selv hevder jeg ,helt subjektivt naturligvis,at opptak fra CD over til denne maskinen,er den beste "DAC" du kan bruke :lol:
Grunnen til at jeg vil rangere denne høyere enn konkurrentene er den helt fraværende fargingen av opptaket som de langt fleste spolebåndspillere gjør.Den er helt kildetro,men den "analogiserer" selvfølgelig litt ved opptak fra digitalt,som de alle gjør,men det er jo i grunnen litt av vitsen.
Ved opptak fra LP,er det ikke mulig å høre forskjell!
Kult-hi-fi!:
I grunnen tror jeg kanskje at Tandberg generellt er litt "kult" i Sverige.
De var egentlig aldri særlig store i vårt kjære naboland.Dere hadde nok for mange gode produsenter selv på den tiden!
Mvh Rune :) :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-20 17:27

Uppdaterar denna tråden med något som troligen inte platsar riktigt. Fast det låter ur den, kanske mer än bra. Men så är det med kult-grejor, dom är mer roliga än bra. I vilket fall så tycker jag denna är otroligt läcker. (Hoppas att den trevliga stämningen på vintage finns kvar trots att dom är i 1024 i bredd).

Sharp FXC 34-B

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som synes är det en väckarklocka med radio. Den fungerar ypperligt sånär som på lite oxid. En synnerligen avancerad klockradio kan jag tycka. Jag är imponerad att dom fått ihop den överhuvudtaget. Mest imponerande är väl den upplysta skalan. På en roterande skiva sitter två lampor som är kopplade tlll skiftningen av am/fm-delen. Så när man väljer FM så lyser den övre och AM den nedre. Dessa roterar ju med skivan, kopplade med sladd och allt. Den känns väldigt lyxig också om än lite risig i skicket. Foten är av gjuten aluminum och mellanbiten mellan radion och foten är av kromad metall. Alarmfunktionen är avancerad och man kan välja mellan radio och "Alarm". Alarm är en fruktansvärd brummande ton som nog skulle få vem som helst att vakna. Högtalarelementet sitter monterat i botten på den stora lådan och spelar nedåt.

Det finns egentligen bara en negativ sak och det är att klockan låter. Så man kan inte ha den inkopplad som fungerande väckarklocka, för då skulle jag nog inte kunna sova.

Hoppas bilderna kan glädja någon!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-20 18:32

Fjonkalicious skrev: (Hoppas att den trevliga stämningen på vintage finns kvar trots att dom är i 1024 i bredd).

Nej fyfan. Nu blev jag jävligt sur. Allt brakade samman. :twisted:

Hihi. Nej allvarligt talat tycker jag den var läcker. Påminner lite om en av Sansuis tuners med den runda "DISPLAYEN". Skulle helt klart kunnat tänka mig något sådant själv.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-12-20 22:50

Grymt snygg klockradio!!
Nu är jag faktiskt avundsjuk. Låter den lika bra som den ser ut?

//Hoffen

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-21 01:18

Hoffen skrev:Grymt snygg klockradio!!
Nu är jag faktiskt avundsjuk. Låter den lika bra som den ser ut?

//Hoffen

Mjaa, det vettifåglarna. Men det låter iaf. Imponerande mottagning med tanke på att det inte är någon synlig antenn, även bra mottagning på AM-bandet vilket det inte brukar vara.

Mvh

Filip

Föregående

Återgå till Vintage-hifi