AKAI GX-M50 är tyst

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
turbojohan

AKAI GX-M50 är tyst

Inläggav turbojohan » 2010-01-13 20:33

Hejsan!
Jag har ett kassettdäck, AKAI GX-M50, som är helt tyst. :( Det bara surrar i högtalarna när man vill spela upp ett band. Mina misstankar är tonhuvet, alternativt lödningarna till det. Men det är ju inte så lätt att se de bara sådär. Kan säga att spelaren har använts flitigt i många år för inspelning från ett mixerbord i en PA-anläggning.
Nån som har tips på hur man kan gå till väga? Finns det reservdelar till dessa att få tag i?

Lite bilder! Då ja inte fick BBCode eller liknande att funka så länkar ja till bilderna istället.

http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... G_4419.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... G_4421.JPG
Under locket

http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... G_4422.JPG
Så ser kassettspelaren ut

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: AKAI GX-M50 är tyst

Inläggav PerStromgren » 2010-01-13 21:43

turbojohan skrev: Mina misstankar är tonhuvet, alternativt lödningarna till det.

Knappast troligt, så lätt ger de inte upp. Jag skulle felsöka litet genom att koppla något till ingången, slå på inspelning och lyssna på utgången (line out eller hörlurar). Då kan du konstatera om något annat har givit upp.

Reservdelar är svårt, det är nog lättare att hitta en annan begagnad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 22:07

Spänner den bandet över tonhuvudet ordentligt? Når inte bandet tonhuvudet så låter det väl inget heller?

(från en novis)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-13 22:08

Glapp i omkopplaren in/av-spelning. Ser ut att vara en sån där lång mekanisk omkopplare med en massa poler lödd på kretskortet i den där maskinen. Motionera den genom att trycka ner record och stopp om vartannat ca 1000ggr eller tills den funkar igen.

Användarvisningsbild
turbojohan

Inläggav turbojohan » 2010-01-13 22:38

Tack för svaren!

perstromgren: Spelar man in från en cd-spelare så går det alldeles utmärkt, lyssnade med lurar. Spelade upp bandet i en annan kassettspelare efteråt och det var inga problem. Provade sen att sätta bandet i AKAIen å då va de tyst, bara surrar i högtalarna.

Fjonkalicious: Då borde det ju inte bli nåt på bandet när den spelar in heller.

Flint: Vad menar du med omkopplaren? Är två separata in/utgångar på baksidan beroende på om den ska spela in eller upp (med RCA-anslutningar).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-13 23:03

turbojohan skrev:Flint: Vad menar du med omkopplaren? Är två separata in/utgångar på baksidan beroende på om den ska spela in eller upp (med RCA-anslutningar).

Tänkte bara högt om omkopplaren inuti decket. Glöm det. Tryck bara ner record och stopp om vartannat ett antal gånger för att oxiden i omkopplaren ska nötas bort. Mätarna brukar också slå i botten när det brummat/smattrar rent ljudmässigt i högtalarna om det är det fel jag syftar till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-14 11:56

Kan du kolla om det finns kontakt från avspelningshuvudet till utgången genom att trycka "play" och ta på kontakterna på huvudet? Det bör brumma ordentligt då.

Jag skulle också gissa på en omkopplare någonstans som oxiderat.
... tycker jag!

Per

MP

Inläggav MP » 2010-01-14 18:52

Flint har rätt, dåliga lödningar på tonhuvudet har jag också råkat ut för men det är mindre sannolikt.
De där långa djävla omkopplarna är alltid en orsak till problem men rejält med elektronikspray och idogt rec-play skiftande brukar lösa problemet.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
turbojohan

Inläggav turbojohan » 2010-01-14 23:20

It´s alive!! :D
Hittade en grov miss som jag inte lagt märke till innan... :oops: Som synes på en av bilderna så stod Monitor-omkopplaren på "Source", det ska den ju INTE vid uppspelning. Den ska ju stå på "Tape" givetvis, åtminstone i detta fallet.
MEN! Det sprakar fortfarande en del i högtalarna, tror de e läge att gå över kontakter o dyl. me elektronikrengöring :wink:

Återgå till Vintage-hifi