Olle Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lyssnaren

Olle Mirsch-högtalare

Inläggav Lyssnaren » 2010-01-11 17:20

Råkade av någon anledning komma in på ovanstående ämne, då jag letade Olles högtalare på nätet. Jag blev frapperad av hur mycket teknik det snackas och hur lite om resultatet - d.v.s. lyssnandet - som fick plats bland alla fina ord om dome hit och mellanregister dit.
Jag har själv ett par svarta OM 3-38, som får tjänstgöra dagligen. De levererar ett mycket gott ljud i det rum jag har och den musik jag lyssnar till. Vad jag skulle vilja veta är, om t.ex. OM 61 eller OM 71-72 ger ett bättre resultat än de mindre 3-38?? Någon som har erfarenhet?
Skulle svaret vara positivt till förmån för de större, är jag intresserad av att köpa dessa.
Kan tillägga att jag lyssnar mest på klassisk musik och gammal god jazz som jag har inspelat på mina närmare 250 rullband och som spelas på mina TEAC X 1000R.
Hälsar och frågar
Lyssnaren

Användarvisningsbild
martinfoxfield

Inläggav martinfoxfield » 2010-01-11 18:35

Jag är väldigt nöjd med mina OM61:or men jag tror inte att det är någon revolutionerande skillnad i ljud mellan olika mirschmodeller. Dina 3-38:or har tom. ett övertag eftersom de har 10" bas. 8" var vanligare tror jag.
Sedan kan det vara vanskligt att hitta ett par 30 år gamla högtalare i bra skick.

Mitt råd är att om möjligt låna och jämföra, köp inte på chansning. Eller lägg en mindre summa på att hålla de du har vid liv. Mina baselement är omkantade och jag har bytt lite filterkomponenter för en mindre peng än ett par i bra skick.

Användarvisningsbild
Lyssnaren

Olle Mirsch-högtalare

Inläggav Lyssnaren » 2010-01-11 18:57

Hej Martin!
Tack för snabbt inlägg. Basarna i mina 3-38 är omkantade och bör fungera några år till och f.ö. är högtalarna i gott skick och låter som sagt mycket bra med mina öron mätt (har lite av absolut gehör) .
Var lite nyfiken, då jag ev. kan köpa ett par OM 61 med bytta mellanregister och - enl. utsago felfria basar till ett pris som är överkomligt. Lådornaa helt OK. Får fundera med ditt utlåtande i bakgrunden.
Hälsar
Lyssnaren

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2010-01-11 20:43

Hade ett par OM61 (den modellen med endast en bas) och jag tyckte de lät fint trots att kanterna höll på att ge sej. De är dock de enda jag hört, men skulle jag springa på ett par igen så skulle jag inte tveka om priset var ok.
Sålde mina pga kanterna, ångrar mej lite idag när jag vet att det inte är så krångligt att fixa själv..

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-01-12 00:42

Vad hade jag? OM60? OM61? OM70? OM71? Något sådant hette de. Philips-element, fyra stycken. Diskant på ovansidan, mellanregister och bas (8") på framsidan och en matchande slavbas på undersidan. Den hade också reglage för diskant och mellanregister i en vinklad panel som hade ett löstagbart genomskinligt plastskydd. Basen och mellanregistret hade individuella tygfronter som var runda.

Vilken modell det än var, så lät de bra. Riktigt fin bas, men mellanregistret var inget vidare.

Användarvisningsbild
Lyssnaren

Olle Mirschhögtalare

Inläggav Lyssnaren » 2010-01-17 16:03

Jag fick en del respons på ovanstående ämne, då jag ville efterhöra synpunkter på skillnad mellan 3-38 och OM 61. Hämtade ett par av de senare i går och kan nu själv provspela. 61-orna tycks ge en mer öppen ljudbild, samtidigt som basen framträder betydligt bättre än i 3-38. Skall vi säga att ljudet fyller ut rummet på ett annat sätt.
Just nu spelar jag upp ett band med Errol Garner och det låter helt annorlunda än tidigare. De 61 jag nu provar har renoverad bas och en mycket fin exteriör. Tycker jag gjort ett fynd för 1000:- och ändå fått ett par 3-38 över. :D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-17 16:49

Grattis, Lyssnaren... :)

Användarvisningsbild
martinfoxfield

Inläggav martinfoxfield » 2010-01-17 19:43

Trevligt med uppföljning! Jag blev lite förvånad över att du upplever så stor skillnad att det var värt bytet, men där ser man...

Återgå till Vintage-hifi