Är denna äldre Luxor-spelare något att ha?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Är denna äldre Luxor-spelare något att ha?

Inläggav Chopha » 2010-01-17 19:58

Hej folk,

Jag har fått en äldre något defekt skivspelare av en vän som flyttar.
Det är en Luxor Dirigent 3000 som behöver en ny drivrem och pickup/nål. Min fråga är om det är något att ha och lägga lite pengar på att få fungerande eller om det bara en äldre skräpspelare i mängden?

God söndag...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-17 20:28

Luxor tretusen???

Då har den inte 78-varv?

Det är en sån här va:

Bild

Kan nog låta riktigt bra... Kanske kan RolfZ berätta mer om watt und so weiter.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-17 20:31

Det gäller att få rätt rem, den drivs av mellanhjul/rem.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-01-17 20:58

Jag fick med mig 2 st. från en loppis samt hade en hemma. Jag tog det bästa/snyggaste från dem och fick en spelare i teak som var nästan ny. Den gav jag bort till en kompis, funkar jättebra.
Tips! släng skivspelaren om inte nålen är fräsch.
/Krister

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-17 21:14

De låter fan bra, tycker jag.

Har haft: Dir. 2x7G, Dir.5100, Dir. 2000. De två senare med betoning på 5100:an lät mycket fylligt och fint! :D

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-01-18 15:18

Nej det är inte riktigt som den på bilden. Men snarlik och i teak och silver. Har försökt hitta en bild på den men inte lyckats.
Jag gillar för övrigt reglaget som bestämmer hur mycket Hi-Fi man vill ha :)

Jag kan ju inte riktigt bedöma om nålen är bra eller dålig eftersom jag inte har spelat på vinyl tidigare, så jag vet inte hur det bör se ut. Jag antog bara att den behövs bytas.

Men om nålen är kass, varför skrota resten? Kan jag inte köpa någon trevlig pickup från Ortophon och spela?

Hjälp mig i min ovisa frågor!
/C
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

MP

Inläggav MP » 2010-01-18 19:57

Falkis skrev:Har haft: Dir. 2x7G, Dir.5100, Dir. 2000. De två senare med betoning på 5100:an lät mycket fylligt och fint! :D

Dirrrrrr Dish! :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-18 20:16

Chopha skrev:Nej det är inte riktigt som den på bilden. Men snarlik och i teak och silver. Har försökt hitta en bild på den men inte lyckats.

Jag kan ju inte riktigt bedöma om nålen är bra eller dålig eftersom jag inte har spelat på vinyl tidigare, så jag vet inte hur det bör se ut. Jag antog bara att den behövs bytas.

Men om nålen är kass, varför skrota resten? Kan jag inte köpa någon trevlig pickup från Ortophon och spela?

/C

Snurrar den? Kommer det ljud ur den? Om så, köp en ny nål på reservex.se eller hos svalander... Det är fina grejer det där som hos märkesbögarna har noll värde men de låter bättre än mycken plastskit.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-01-18 23:39

Den snurrar mycket långsamt på 33 varv och inte alls på 45 varv eftersom remmen slirar. Därför tror jag att det behövs en ny rem som är spänd.

Motorn verkar vara reko då den går tyst och jämnt. Jag har ingen skiva ännu att testspela med och inte heller några kablar då kontakterna är av äldre modell. Med det ska ordnas.

Men förutsatt att den går som den ska anses det vara en bra skivspelare?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-01-19 08:52

Falkis skrev:
Chopha skrev:Nej det är inte riktigt som den på bilden. Men snarlik och i teak och silver. Har försökt hitta en bild på den men inte lyckats.

/C

Snurrar den? Kommer det ljud ur den? Om så, köp en ny nål på reservex.se eller hos svalander... Det är fina grejer det där som hos märkesbögarna har noll värde men de låter bättre än mycken plastskit.

Det är inte värt att lägga ner 400.- på en ny pickup/nål. Möjligen om den är "mint" och man bara älskar designen. Det är lätt att hitta spelare i den här klassen. Leta på loppis till du hittar någon som har bra nål.

Man kollar på nålen med en lupp. Eller genom en kikare - baklänges! Om man går mycket nära får man extrem förstoring. Intressant på många vis :) På Svalanders hemsida finns bilder på hur en nål inte skall se ut. En sliten når är spetsigare än en ny! Det är sidorna på nålen som slits.

Rengör ytorna som mellanhjulet ligger mot. Rengör mellanhjulet och remmen. Använd t-röd.

Spreja alla kontakter med elektroniksprej.

Koppla in mp3-spelaren i bandspelaringången. Adapter går att köpa på nätet eller i "radiobutik"

/Krister
Go retro!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-19 13:43

det är kanske mellanhjulet som torkat, :P, den är ju både rem OCH mellanhjulsdriven... :P

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-01-19 15:02

Falkis skrev:det är kanske mellanhjulet som torkat, :P, den är ju både rem OCH mellanhjulsdriven... :P

Så kan det vara. Då får man rugga upp gummit så man får fräsch yta. Jag har använd thinner för att ta bort torkat gummi. Man får vara lite försiktig...
/Krister

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-19 15:05

Aha, jag håller med dig, landsändesbroder, att är den inte i toppskick och fungerar som den ska, så kan man leta tills man hittar en liknande som gör det, och eventuellt byta nålen för att inte sabba skivorna, på den. :)

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-01-19 21:11

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:13, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-19 22:19

Ett bra inlägg, gröngräset! :)

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-01-19 22:29

:idea:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:14, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-19 22:36

Jag tycker det är skönt att Luxor inte är så omhändertaget av "märkesbögarna", det är billigare då. Sen att de presterar lika bra som andra märken som är mer satta under "nördars beskydd", gör det hela bara ännu bättre. Dock har jag svårt för skivspelare som har mindre skivtallrik än en LP-skiva, fråga mig inte varför... :D

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-01-19 23:18

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:15, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-20 12:41

Greengrass skrev:Tja, det är väl rätt så självklart att en LP-skiva bör ha stöd undertill, längs hela dess diameter - 30 cm och helst någon extra centimeter till.

Så varför tidiga Luxor, Philips samt en del andra märken byggde "snikvarianter" med alldeles för små tallrikar, det är en gåta även för mig. Såvida inte det just berodde på att de ville spara in på kostnaderna... :roll:

Hehe, jaa... Jag är inte helt säker på att det är så farligt med liiitee utstickande skiva, men när det blir ibland 10-15 centimeter så är det varken vackert eller bra, det senare; "bra", TROR jag endast, för jag är inte ingenjör. Men jag brukar ha rätt fin fingertoppskänsla för prylar. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-01-20 18:02

Greengrass skrev:Så varför tidiga Luxor, Philips samt en del andra märken byggde "snikvarianter" med alldeles för små tallrikar, det är en gåta även för mig. Såvida inte det just berodde på att de ville spara in på kostnaderna... :roll:

Jag vill mig minnas att det var rätt populärt eftersom det gick att göra spelarna något mindre till storleken på detta sätt vilket gjorde dem mer lättplacerade i bokhyllan. Men det kan ju bara vara en efterhandskonstruerad förklaring också :-)

Återgå till Vintage-hifi