Falkis skrev:Chopha skrev:Nej det är inte riktigt som den på bilden. Men snarlik och i teak och silver. Har försökt hitta en bild på den men inte lyckats.
Jag gillar för övrigt reglaget som bestämmer hur mycket Hi-Fi man vill ha

Jag kan ju inte riktigt bedöma om nålen är bra eller dålig eftersom jag inte har spelat på vinyl tidigare, så jag vet inte hur det bör se ut. Jag antog bara att den behövs bytas.
Men om nålen är kass, varför skrota resten? Kan jag inte köpa någon trevlig pickup från Ortophon och spela?
Hjälp mig i min ovisa frågor!
/C
Snurrar den? Kommer det ljud ur den? Om så, köp en ny nål på reservex.se eller hos svalander... Det är fina grejer det där som hos märkesbögarna har noll värde men de låter bättre än mycken plastskit.
Det är inte värt att lägga ner 400.- på en ny pickup/nål. Möjligen om den är "mint" och man bara älskar designen. Det är lätt att hitta spelare i den här klassen. Leta på loppis till du hittar någon som har bra nål.
Man kollar på nålen med en lupp. Eller genom en kikare - baklänges! Om man går mycket nära får man extrem förstoring. Intressant på många vis

På Svalanders hemsida finns bilder på hur en nål inte skall se ut. En sliten når är spetsigare än en ny! Det är sidorna på nålen som slits.
Rengör ytorna som mellanhjulet ligger mot. Rengör mellanhjulet och remmen. Använd t-röd.
Spreja alla kontakter med elektroniksprej.
Koppla in mp3-spelaren i bandspelaringången. Adapter går att köpa på nätet eller i "radiobutik"
/Krister
Go retro!