Ljudafton

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Ljudafton

Inläggav ivor-isobarik » 2009-12-21 13:52

Så var det änligen dags för firandet av Ljudafton. Samlade till denna tilldragelse var Niclas till antalet tre,Lill-Nicke,Haraldur-Nicke,och Den vise mannen Järnet-Nicke. Vidare deltog en av "Vännerna" Kvällen i ära så var det "Vänne" den äldre som deltog i vänskapligheterna. Värd för kvällen var min svåger Andreas och kvällen hade liksom genomgående 15års tema även om det inte var tänkt att det skulle bli så..

Ljudanläggningen bestod av varierande bitar i femtonårsåldern,Andreas Keilidh är av tidigt serienummer,så även mitt medhavda högtalarpar av samma modell. Samtliga deltagare är Linnvolverade och har allt från Keilidh,Helix,Keltik till Index.

Under kvällen spordes namnet på vår löst sammanslutna grupp,namnet Öronvax som vi tjuvat under en period, och som ju var, om jag inte missminner mig ett namn som herr Peder Oddbratt grundade för femtontalet år sedan. Järnet ansåg att vi borde profilera oss lite mer och efterson vi alla är svårligen drabbade av Richie Blackmore soundet vilket poulärt brukar kallas för "dragon rock" så enades vi över lite antik whiskey om att till nästa gång ska ett namn tänkas ut med sagda tema i bakhuvudet.

Rätt tidigt stod det klart att vi hade mycket att ta igen efter alla dessa år. Det pratades både på in och utandningen,man brukar säga att jag är bra på att prata men denna gång fann jag min överman. Järnet bokstavligen bombarederade oss med teknisk fysik,gamla fina pinsamma anekdoter om Peter på Takt & Ton och teorier om det mesta. Mysigt,lärorikt och klart värt att göra om.

Bästa anekdoten för kvällen var den om digitalklockorna. Järnet och en klasskompis hade besökt T&T på ursprungliga stället,Kompisen som varit in där förut hade varnat för att man inte fick ha digitalklockor på sig i affären varför Järnet stoppat en digitalklocka i vardera jackfickan samt en på armen och klivit på. Genast hade han fått lämna ifrån sig "distortionsgeneratorn" som dessutom påstods generera fasfel som grötade ner musiken.

Efter lyssningssessionen med taktstampande försäljare hade så den klassiska frågan mumlats i Järnets öra "-hur kändes det där då?"

Bra svarade han och fiskade upp ett digitalur från vardera fickan varpå han bryskt kördes ut ur butiken.

Vi inledde spelandet på de svarta Keildhsen,två LK100 med aktiva monokort,Kolektor som försteg och en Genki. Jag var viod det laget spik nykter men upplevde att det var som om jag hade vadd i öronen. Andreas erkände lite skamset att han varit och besudlat min justering av filtren och tryckt burkarna närmare väggen. Det hela hade berott på att hans sambo funnit det påkallat att byta gardiner såhär i juletid med mer rumseko som följd. Andreas hade justerat bort sig på en skränig platta och till sist dragit ner diskanten för att härda ut.

Fyra fem låtar var jag tvungen att genomlida innan jag förmådde honom att hämta en mejsel så jag fick öppna upp slutstegen och ställa allt till rätta. Det visade sig vara en högst förtjänstfull åtgärd då det helt plötsligt "släppte loss" ordentligt.
Vi bytte till mina högtalare bara för att undersöka om där fanns någon hörbar skillnad burkarna emellan. Rätt omendelbart så fann vi att det lät lika vackert om dessa vackra högtalare i valnötsfaner som de svarta i ask. Järnet blev lyrisk över dess utseende och surrade resten av kvällen om kastbyte med hans senare polymerbeskodda samt med nyare diskanter. Han var beredd att påstå att det var värt några tunedempoäng för att ögat skulle få sitt,något som jag håller med om vilken tid som helst på dygnet.

Nu byttes det signalkälla,vi hängde på en utav de tre Karik som Lejonklou var så snäll och sålde till mig tidigare i höst,ingen mer än undertecknad visste vilken det var som spelades. Vi drog igång "Johnny Cash på Österåker" och efter bara några sekunder insåg vi att det här är en förbannat trevlig CD med det "gamla härliga Linnsoundet" Klart mer "grötigt" bitvis men så förbannat mycket spelglädje. Vi körde på den här maskinen ett bra tag,det fanns ingen anledning att byta,till sist pluggades nästa apparat in och vi körde samma plattor ånyo. Det var faktiskt en djävulusisk skillnad till det bättre,som ni säkert förstår så var det Karik III´an som fått ersätta en Karik med lågt serienummer. Lill-Nicke var nog mest imponerad,han har ju fatiskt inte hunnits med att hjärnkrympas ännu. Han insisterade på att jag skulle koppla in den tidigare Karik spelaren igen. Även denna gång var skillnaden enorm spelarna emellan. Att säga sämre är fel ord,vi spelade ordentligt länge på Karik I och började fundera om hur stor skillnaden Kolektor VS Wakonda kunde vara. Personligen var jag skeptisk men jag kopplade villigt om bakom förstärkeriet och Andreas körde igång Euskefeurat.

Okej,jag hade fel.

Det ÄR STOR SKILLNAD mellan dessa försteg, nästan lika stor som mellan en karik I och en Karik III.

Lill-Nicke såg ännu mer förvånad ut,hur kunde det vara möjligt?

Nu bytte vi tillbaka till Genki igen och fann att den på ett par få punkter var bättre än Karik. "Bättre på allt" hade vår slingförsedde lokale handlare sagt om Genki VS Karik III. Vi håller inte med om detta,däremot är det helt olika karaktärer i spelarna. Lite elakt så kan man säga att det är lite Mimik över Genki vilket kanske inte är helt osant. Okej inga läspande s-ljud som på Mimikens tid men intre det där råa drivet som i Karik heller. Vad som är bättre,ja förmodligen kan man resonera lika länge om det som om hur bra LK100 är VS LK85.

Ölet var gott och snart var problemet det, att alla ville prata,gärna samtidigt,och speciellt så snart en låt startades. Lite kaxigt menade Järnet att hans Naimklon med lätthet skulle detronisera det enorma välljudet som här fanns . Vetenskapligt lades måttstocken ut och Järnet höll ett föredrag om rumsnoder och om hur orättvist bra proportioner Andreas rum besitter.

Eftersom denna sturskhet var stor så beslutades det att nästa träff går av stapeln hos Järnet med hans egentillverkade Naimlåda som "Das Referenz" och ett par Keilidh drivna av Nelson Pass kloner delade med Behringerfilter. Jag tyckte att nog skulle det väl borda köras lite "safe" varför jag erbjöd migh låna ut LK85 slutstegen och tuneboxen men sådan smörja ville han inte veta av.

Nu började vaddet lägga sig kring huvudet och vi beslöt att ta en taxi för att gå på lokal,vi åkte in till Kalles Källa och lyssnade till lite levande musik. Festligt att notera var att ljudet på sånganläggningen var väldigt lite "tunedem" så vi fokuserade på ölet i stället för att så slutligen innan hemfärden smörja vårt krås med ett rejält skrovmål.

Med detta vill jag hälsa er alla ett riktigt GOTT LJUD!
okej då God Jul!

//Niclas

URL=http://forumbilder.se]Bild[/URL]
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ljudafton

Inläggav Bill50x » 2009-12-21 14:06

ivor-isobarik skrev:.... Vi drog igång "Johnny Cash på Österåker" och efter bara några sekunder insåg vi att det här är en förbannat trevlig CD med det "gamla härliga Linnsoundet" Klart mer "grötigt" bitvis men så förbannat mycket spelglädje.

Trevligt reportage, men nog verkar det som det sitter en hel del "tunedem" i whiskyn också ;-)

Men inte har väl Johnny Cash-skivan något gammalt härligt Linnsound? Eller är det möjligen CD-spelaren som åsyftas?
(sorry kunde inte låta bli, kombinerat syftningsfel och fel förkortning i samma mening är svårt att motstå...)

God Jul på er grabbar också!

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-12-22 11:10

Man känner igen sej, som det var i Linn-världen för sisådär 15-20 år sen.

God Jul på er också.

JohanR (Som har LP12'an kvar samt signerat idolporträtt på Ivor på väggen)

Användarvisningsbild
pelergra

Re: Ljudafton

Inläggav pelergra » 2009-12-23 05:25

Bill50x skrev:
ivor-isobarik skrev:....Men inte har väl Johnny Cash-skivan något gammalt härligt Linnsound? Eller är det möjligen CD-spelaren som åsyftas?
(sorry kunde inte låta bli, kombinerat syftningsfel och fel förkortning i samma mening är svårt att motstå../ B

Äre gramatikHitler som är i farten?

God Jul förresten.

Jag blev inte bjuden,jag jobbade:(
Frälsningen är nära..

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-18 21:58

I Kväll var det dags igen,det egentliga syftet var att avlasta den elhungriga pannan som suger något så gröndjävulskt på elräkningen. Kylen var i vanlig ordning laddad med det av faktianerna utprövade ölet Gambrinius. Jag lade på en ordentlig fyr och började rota i skivsamlingen. Plockade fram plattorna Euskefeurat "levandes" från 1983,Eagles "Hotel California,Gösta Linderholm "Med Inbyggd superdarr" samt två versioner av Jimi Hendrix "Electric Ladyland" albumet. Därtill så plockade jag fram Rainbow "Live" från 1977..

Schemat var tajt,frun eller chauffören var med,gällde dels att hålla henne på gott humör och samtidigt plöja genom tillräckligt bra "grooves".

Plockade fram en burk Figaro gröna oliver och öppnade en öl. Slutsteget,försteg och Lingo startades på lite halvperverst inövat vis,kändes fanimig bra. Gillar de gröna dioderna samt känslan av att det är gammalt och hånfullt billigt. Vi började med att varmköra Skivspelaren med Gösta Linderholm och kommenterade nyktert att Ola Magnell gör en strålande insats på plattan. Vi spelade en samlingsplatta med David Bowie och erkände att vi inte riktigt fattat hans storhet på den tiden det begav sig,då man skyllde den andogyna stilen på ett gossekärt leverne. Ny fattade vi bättre och kunde hämningslöst insupa "ground control to Major Tom" eller "Space Oddity" som den egenteligen heter, utan att fundera sönder plattan..

Svarvade vidare genom "Life on Mars" och bytte därefter skiva.
Måste passa på att slå ett rejält slag för Piteåbandet Euskefeurat,de är verkligen helt underbara,Jag dammade av vinylen "Levandes" vilket betyder "LIVE" på Piteåbondska och är vår dialekt här uppe. Spelade "Tankar på nattgammal is" och blev tårögd,sedan plöjde vi igenom "det är hit man kommer när man kommer hem" och satt en bra stund och lät lyriken sjunka in.

"Då, när vi for var ju ungarna små
ja Kristoffer skulle fylla tre,
o Kajsa hon hade inte ens börjat gå
den hösten vi flyttade dit ner
Nu har ju dom hunnit växa så pass
att dom hunnit rota sig där
så nu får man tvinga dom med sig varje år
Ja du vet vilket helvete det är

O man tycker det var nyss som man gick här o bar
hässjevirke när farsgubben slog
Vem vet nu hur ofta det blir att man far
hitopp nu sen även morsan dog
Hur det än blir så ska gudarna veta
att det finns inga bojor eller band
som kan hindra mina tankar att färdas norrut
på våren, som en flygande and"

Det är så vackert att inte ett öga är torrt,Rutströms röst är skräddarsydd till låten!

Sedan testades bägge versionerna av "Electric Ladyland" med Jimi Hendrix,dels det albumet med pattar och det utan,Det med pattar lät subjektivt bättre. Nu var det hög tid för Eagles och "The last resort" vilket var en ´tacksam låt att klunka öl till på ett njutbart sätt..

Nu var tiden knapp och platta och ny öl utbyttes. Rainbow Live från 1977 är en höjdare,kanske inte ur ett audiofilistiskt perspektiv,de rockade av bara fan redan på min Pro-ject 1 med AT95 och ännu äldre Linngrejor..

Jag ser helst att Coverdale ska göra "Mistreated" han är Mr soul framför alla andra hårdrockare för mig, men ska någon annan göra jobbet så är det Ronnie James Dio och hans underbara röst. En hel skivsida har man bemödat sig gravera in för detta spår,påminner om en 78 varvare..

Det var så jäkla bra att jag höll på att klösa sönder armstödet på soffan,ölen tog slut på kanske fyra klunkar eller så..

Nu var det dags att avrunda och bege sig hemåt. Nu sitter jag och plågas till Spotify på "aktiva" Altec Lansing och ser fram emot nästa vinylafton. Funderar nästan på att ta fram min Pioneer Pl-12D och svarva lite mera på det enklare Keilidh systemet,har dock bara singlar hemma men vad gör väl det....

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-18 23:35

Tumme upp ivor-isobarik.. :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-19 01:07

Suget blev för stort inte Linn men ändock .....

Pioneer PL-12D...
Bild

Linn-music for life

Återgå till Vintage-hifi