En tråd om känslor kring HiFi-nostalgi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

En tråd om känslor kring HiFi-nostalgi

Inläggav phloam » 2010-05-01 13:38

Jag har ju ett tag nu varit ganska ordentligt inriktad på att återuppliva gamla känslor från den tid i tonåren då hifi mest var ett skitkul sätt att spela skitbra skivor. :)

Men i takt med att jag faktiskt lyckats återskapa en del, så känns det som om det bara funkar delvis, på nåt sätt. Inte för att jag tänker sluta med att njuta av gamla hifi-artefakter :D , men det känns som om det fattas nåt.

Vad jag har funderat på är att det kanske behövs en förankring i nuet för att den där sanna hifi-glädjen åter ska infinna sig. Att man kanske införlivar nåt nytt och spännande i det hela. Det blir ändå aldrig riktigt som för.

Jag blev t.ex. löjligt förtjust i en liten iAudiospelare med blinkande display :oops: och inser nu att det kanske är sådant som är basen för framtida nostalgi. Plus att det var kul att plugga in en ny sak i en gammal vintageförstärkare :) En ny kombination med stor känsla!

Min dröm är fortfarande att få ihop ett eller två system som jag borde ha haft för länge sedan. Men känner också att det behövs nya kickar.

Hur ser ni på det här med hifi-nostalgi? Hur funkar det för er? Fyll på med flum och tankar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-01 13:48

Grunden för nostalgi är att det var bättre förr.
Och genom att de var bättre förr, så är det bara att bita i den sura citronen, och inse att det är sämre nu. Musik, upplevelser, ja allt!!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-05-01 13:57

Hela mitt "HiFi-liv" har egentligen bara haft ett mål, att återskapa kicken o glädjen som man fick av musiken som "ung". Då behövdes inte mkt, nu har det krävts blod, svett och tårar för att någorlunda nå dit. Man blir äldre helt enkelt. Det viktgaste är att man har kul med sina grejer, tror jag.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-01 14:19

Att ha kvar pryttlar från förr, ger ju trygghet och klarsyn, när vi köper på oss en massa nymodigheter.
Låter det bättre i dag, har vi fått mer transparens i musiken?

Det viktigaste med hifi för mig är att dynamiska förlopp återges med ackuratess, både i stort och smått, när jag lyssnar på normalstark ljudnivå.
Fanns mycket skräp förr likväl som nu, som låter silkeslent men slätstruket, oavsett vilken ljudstyrka som spelas på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-01 14:29

Nostalgi skall inte sättas på prov, då inser man hur dåligt det egenligen var förr. Låt det förbli minnen, som vi självklart selekterat ut godbitarna från och glömt resten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kasper

Re: En tråd om känslor kring HiFi-nostalgi

Inläggav kasper » 2010-05-01 16:36

phloam skrev:...
Hur ser ni på det här med hifi-nostalgi? Hur funkar det för er? Fyll på med flum och tankar :)

För mig är knepet att inte få för mycket av det goda. Jag har kvar min ungdoms Sinus B-24 i badrummet. Jag kan få våldsamma nostalgikickar av att lyssna på musik från ungdomen på dessa, när jag ex. byter blöjor eller hänger tvätt. "Visst ja, det är så musik ska låta!". Sen är jag glad att jag inte har nostalgin hela tiden. Jag skulle inte klara mig utan annan musik och utan de andra anläggningarna.

Men det är väldigt kul att kunna kliva in i nostalgin en stund, då och då.

/G

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-01 17:04

Jag ramlar ner nån gång ibland i det där träsket. mest ang rullband. Men jag börjar komma från det . Vilket känns bra.

Numera känner jag så här:

Om man av andra skäl MÅSTE ha en gammal pryl, t ex för att man har en massa rullband eller LP-skivor: då ska den vara så funktionell som det bara går, och så välskött som man kan.

Men annars ser jag inget skäl att vara nostalgisk. Alls.

Inte heller ser jag några skäl att ligga i "framkant". Det har jag gjort en gång, med DAB. Never again...

Fungerande prylar som kommit ifrån barnsjukdomarna men har lite liv kvar ska det vara.

NAD208, pi60, Sentec SC9, osv osv....

Lagom gammalt, men inte åldrigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-05-01 20:28

För min del handlar det till stor del om att "återuppleva gamla a-ha upplevelser" från den tid jag inte hade råd att köpa godbitarna jag suktade efter.

Det "enda" jag aldrig hitta är en mastodontskivspelare från Empire, som jag såg på en demo tidigt 70tal.

Det roliga är att prylarna oftast faktiskt låter precis så bra som jag tyckte att de gjorde då för länge sedan :)

Sedan tycker jag förstås att gamla prylar är mycket snyggare och känns mycket mer solida.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-01 22:45

Bättre förstärkare och skivspelare från 70-talet, håller lika hög klass som dagens bättre dito.
Kunskapen utvecklades under 50- och 60-talet och ramlade rätt under 70-talet.

Högtalarelementen däremot, har förfinats oerhört, även om tekniken är stenålder. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-05-02 02:03

Ragnwald skrev:Bättre förstärkare och skivspelare från 70-talet, håller lika hög klass som dagens bättre dito.
Kunskapen utvecklades under 50- och 60-talet och ramlade rätt under 70-talet.

Högtalarelementen däremot, har förfinats oerhört, även om tekniken är stenålder. :D

Det är nog till stor del sant, fast element i klass med gamla JBL och Tannoy t.ex är det väl fortfarande glest med ;)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-05-03 00:20

Jag blir inte speciellt nostalgisk över apparater, kanske beroende på att jag inte var med på den tiden då de apparater jag idag uppskattar såldes som nya. Och apparaterna jag hade som ung är inget jag skulle vilja ha igen.

Däremot musiken och låtarna från tonåren gör mig nostalgisk.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-03 01:14

Vad är egentligen förutsättningarna för att det ska skapas nostalgi kring teknik - är det design, wow-känsla, bestående kvalitet... eller vad?

Återgå till Vintage-hifi