Akai

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mattiaz

Akai

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 13:38

Har rotat lite efter en äldre förstärkare som ska få driva luxor lådorna som jag har köpt av Zapanasta. Jag hittade en Akai AM-2800 och en Akai AM-2400. Vad tror/vet ni om dessa förstärkare?
Jag hittade också en tuner Akai At-2400 och då väcktes tanken på att få ihop en hel stereo med Akai-prylar.
Har ni tips på passande kassettdäck och skivspelare?

Mattias

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-08 14:22

Ja, Akai hade ju gott rykte. Dessa modeller har jag inte kommit i kontakt med, men den stora receivern från 70-talets slut; "1175", med dubbla nätdelar låter inte så illa.
Både 2400 och 2800 finns med i Hifi-handboken 1979. 2400 ger runt 50 W ut och 2800 runt 100 W. De passar säkert utmärkt.
Ett annan förstärkare att fundera över är den som Luxor tänkte skulle driva 8071:orna, nämligen "Luxor 7082A". Det finns en tillhörande tuner som heter "7082 T".

Bild

När det gäller vintage vinylspelare och kassettdäck är det oehört svårt att ge tips om speciella märken. Det viktiga är snarare att prylarna är i bra skick. Men det kan vara värt att hålla i minnet att direktdrivna vinylspelare motstår tidens åldrande tand bättre än remdrivna respektive mellanhjulsdrivna. Därmed inte sagt att rem/mellanhjulsdrivna skulle vara ett dåligt val, men man får nog räkna med lite service på en 30 år gammal remdriven spelare för att den ska bli up to date.
Gamla kassettdäck är ännu jobbigare. Slitna tonhuvuden, slitna tryckrullar, uttorkade remmar, slöa fjädrar.
Alla gammal hifi med mycket mekanik kräver i allmänhet ett visst restaureringsarbete för att återställa till ursprungligt skick.
En bra start i sökandet efter vinylspelare och kassettdäck, och även förstärkare, kan vara att gå till biblioteket och be att få låna "Stereo HiFi-handboken" för t ex 1977, 1978 respektive 1979.
Som du kanske sett i mina inlägg här på "Vintageavd" har jag ett par 8071:or. Jag har haft flera olika vintage-high-end-högtalare, bl a JBL L 100, Yamaha NS 1000M och Tandberg Studio Monitor. Men de enda högtalare som blivit kvar här, är 8071:orna. Jag har även haft ett flertal mycket bra förstärkare och receivers från 70-talet, bl a Dayton Wright, HK, GAS, Tandberg, Marantz och Hitachi. Dessa har också fått lämna lyssningsrummet. Nu har jag en polsk "Radmor 5100" från 1976. Den passar utmärkt till 8071:orna.
Kontentan av denna lilla utläggning är att det som var dyrt och lyxigt på den tiden visserligen var bra, men att det även bland de prylar som var billiga fanns vissa godbitar. 8071:orna är ju ett exempel på det.
Lycka till med din vintageanläggning.
M v h

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 15:24

Luxor lådorna är jag som sagt oerhört nöjd med. Ska bara se till så frun skaffar hem de som står på hennes jobb också...

Om nu Akai gjorde skapliga grejer så borde de förstärkarna jag har fungera så då finns det kanske ingen anledning att skaffa en annan. Men eftersom jag har förstärkare och tuner i Akai så skulle det vara nice att få tag på Akai kassettdäck och skivspelare också.

Det visar sig att biblioteket inte har någon hifi handbok överhuvudtaget.
Det kanske finns någon vänlig själ som kan tänka sig att scanna och maila lite intressanta akai-fakta?

Mattias

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-08 15:30

Ojoj! Klart du ska fixa ihop nåt komplett..!

Bild

Jag tycker Akai är lite kultigt (tja vilka gamla Japanska kvalitetsmärken är inte det, hehe) :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-08 16:27

mattiaz skrev:Det visar sig att biblioteket inte har någon hifi handbok överhuvudtaget.

Mattias

Då har du råkat ut för en bibliotekarie som inte är engagerad i sitt yrke, eller så har du inte ställt de rätta frågorna.
Det är säkert så att Stereo HiFi-handböckerna inte finns kvar på ditt lokala bibliotek, men de finns på andra bibliotek och går att beställa hem, bara din bibliotekarie anstränger sig.
De gavs ut av Svenska Hifi-institutet, på Ebab electronics förlag.
Biblioteket har dem i sin databas, det vet jag säkert, eftersom jag beställt hem år 1974 vid ett par tillfällen.
Om du ber bibliotekarien att söka på "stereo hifi", kommer det dessutom upp en hel del andra intressanta böcker från förr.
M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-08 16:48

Mattiaz,roligt att höra att du är nöjd med lådorna,mkt bra högtalare 8071 det kommer jag alltid att tycka,men som sagt är man basnarkoman så är det vegorna som gäller,trodde man skulle lugna ner sig med åren men nädå,man är som man är helt enkelt.Mvh

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 16:57

Hela familjen verkar vara nöjd, för nu får jag knappt tillgång till stereon....

Jodå, din cervinlådor var det drag i. Men slänger man en filt över luxorna så låter ju dom likadant :lol:

Mattias

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-08 17:34

haha ja inte i bastrycket då inte ,till hårdrock ock liknande som jag lyssnar mest på så är cerwin lådorna mkt bra,gillade inte luxorlådorna nåt vidare på just hårdrock då dom blev för vassa ,men sen finns det ju naturligtvis annan musik som luxorlådorna överglänser vegorna.Det har mkt med att göra vilken slags musik man lyssnar till ock om man föredar en högtalare med ljus eller mörk karaktär.Dom gamla cerwin lådorna jag visade dig som stod i sovrummet är ännu ljusare än 8071 lådorna i karaktären,rena katastrofen att lyssna på hårdrock med dom,man blir lomhörd efter ett tag.hehe.Mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 19:20

Mattiaz, vad har du för bugdet?

Jag har en Akai reciever bland mina prylar som jag tycker verkar ganska vettig, en Akai AA-1200(min är silver). Jag tycker den är helt ok, har ärligt talat inte suttit ner och jämfört med något annat. Men byggkvalitén är där och den är en fin pjäs. AM-2800 är ju en snygg förstärkare med VU-mätare och en passande Radiodel så blir det väl snyggt? Kassetdäck finns det en hel del men det är nog inget man skall spela på aktivt, som Kjell säger så lever dom inte riktigt upp till dagens prestanda. Jag sålde ett icke-fungerande kassetdäck, Akai CS-703D för kaffepengar på Tradera. Tror att man kan få ett fungerande för mkt billig peng. Skivspelare finns det ju en del Akai, inte heller dom så dyra. Själv har jag en AP-006(finns på ww.vintageknob.org) som jag tycker är mäkta snygg.

Min receiver:
Bild

Kjell tipsar om Luxor och jag har haft en sådan förstärkare och tuner, lyssnade inte så mkt på dom så jag gör inget uttalande. Men jag tycker inte att dom utseendemässigt lever upp till vad dom ev. kan prestera. Utseendet är väl mest en smaksak, men personligen gillar jag den "japanska" formgivningen som fanns kring 70-talet.

Surfa runt på lite sidor som finns i länkarkivet, så kanske du kan hitta något som du gillar. Om man gillar Luxor 7082A och 7082T så kan man nog få dom riktigt billigt(jag sålde en kombo för 400 kr).

Om man inte känner för att leta i all evighet och vill ha något komplett och stiligt så tycker jag att man får hyffsat mkt för pengarna i denna annonsen:

http://www.blocket.se/vi/17018333.htm?ca=18_s

Bild

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 20:07

Jag har väl ingen särskild budget precis. Jag har kikat på annonsen och skulle nog köpt den om den inte vore så långt bort från mig. Sedan vet jag inte om jag skulle vilja ha rackmonterat men det går väl att leva med. Särskilt med tanke på att jag stoppade i kontakten på min AM-2800 och det är konstigt hur mycket rök det komma från en sådan :(
Radiodel har jag redan som sagt men nu verkar det ju som jag inte har någon förstärkare istället.

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 20:12

mattiaz skrev:Jag har väl ingen särskild budget precis. Jag har kikat på annonsen och skulle nog köpt den om den inte vore så långt bort från mig. Sedan vet jag inte om jag skulle vilja ha rackmonterat men det går väl att leva med. Särskilt med tanke på att jag stoppade i kontakten på min AM-2800 och det är konstigt hur mycket rök det komma från en sådan :(
Radiodel har jag redan som sagt men nu verkar det ju som jag inte har någon förstärkare istället.

Mattias

Ajdå, köpte du dom där grejorna nyligen eller?

Jag är ingen expert, men det låter ju nästan som att den var inställd på 110 istället för 220/240 Volt?

Fan va trist, ingen kul början i vintageträsket, fast det kan ju vara positivt, en annan fick ju en mer positiv inriktning och därför har jag både lgh och förråd fulla... :-/

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 20:19

Dessa prylar köpte jag i 13års åldern. Men förstärkaren har varit utlånad i flera år.

Jag ska ta och kolla om killen på blocket kan tänka sig att skicka grejerna. Vad det nu kan kosta. Men är inte den förstärkaren i klenaste laget?

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 20:28

mattiaz skrev:

Dessa prylar köpte jag i 13års åldern. Men förstärkaren har varit utlånad i flera år.

Jag ska ta och kolla om killen på blocket kan tänka sig att skicka grejerna. Vad det nu kan kosta. Men är inte den förstärkaren i klenaste laget?

Mattias

Du kan nog hitta ngt annat om du är sugen på något närmare och om du inte har jättebråttom. Det där kitet var så fint tyckte jag eftersom racket också var Akai. Men jag förstår om du inte vill ha rack, jag gillar inte det så mkt själv heller.

Ingen aning,det beror väl på hur fläskigt du lirar? 8071:orna är väl relativt lättdrivna?

Vad spelar du med nu?

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 21:30

Idag kör jag med en Technis som jag köpte i mitten på 90-talet. Men jag får inte samma kräm som Zapanasta hade med sin stärkare. Nu är jag ifors inte riktigt samma basfantast som han. Men jag tror inte att min förstärkare gör lådorna rättvisa.

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 21:36

Kräm är trevligt :-) Håll utkik efter ngt effektstarkare då? Körde han med Sansui som förstärkare eller?

Kan inflika att att jag har en Sansui modell äldre... 2000X. Den är den förstärkare som har förvånat mig mest. Antingen var det utväxlingen på volymratten eller så var det mer kraftfull än jag väntat mig, bra drag!

http://www.classicsansui.net/images/Lit ... XSales.jpg

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 22:31

Kräm är trevligt Håll utkik efter ngt effektstarkare då? Körde han med Sansui som förstärkare eller?

Jag har för mig att han hade en Onkyo, men det kan han nog svara bättre på.

Jag skruvade isär förstärkaren och kunde i vart fall se att två säkringar hade gått. Ett motstånd och en liten transistor hade också gett upp. Det är ju möjligt att den går att laga. Elektronikdelar brukar ju inte vara så dyrt men det gäller att hitta felen också...

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 22:49

Problemet är väl transistorn som jag förstår det. Inte alltför vanligt i dagens läge. Men får du snurr på den så hade det varit kul, det verkar vara en fin förstärkare.

Men frågan är vad det var som gjorde att den jobbade som rökmaskin för ett tag?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 23:05

Det värsta är att jag för längesedan gick el-tele och därmed borde kunna få ihop den, men det är lika bra att erkänna, jag kommer inte ihåg :oops: . Dessutom så höll vi inte på så mycket med hemelektronik.
Men den transistorn som är trasig hör förmodligen till någon form av temperaturkompenseringskrets men utan schema så fixar jag det absolut inte, det vet jag.
Men delar tror jag inte att det är så svårt att få fram.

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-08 23:44

Tjenare igen,

Det verkar vara svårt att hitta schema just till Am-2800 men jag hittade till lillebror 2600. Den kan ju vara lik till stora delar. Schemat finns här:

http://www.audio-circuit.dk/Schematics/ ... 600_SM.pdf

Samma service schema för både 2600 och 2400 finns på Hifi Engine också, men här slapp du registrera dig.

Hoppas att det hjälper lite.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-08 23:57

Personligen skulle jag rekommendera (rent generellt) att slå till på ett sånt fint komplett set när det finns, fasen vad jobbigt det är att leta speciella delar som ska matcha... (gör det själv nu). Man sparar en hel del tid....

Nu har du ju ett fint set själv redan att bygga vidare på, men för den som inte har det menar jag :)

(Och med funkande mätare/lampor, rack osv....*suck*)

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-08 23:59

TACKAR!!!!
Om nu bara kunskaperna kunde trilla fram också....

Mattias

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-09 00:05

Fjonkalicious skrev:Kräm är trevligt :-) Håll utkik efter ngt effektstarkare då? Körde han med Sansui som förstärkare eller?

Kan inflika att att jag har en Sansui modell äldre... 2000X. Den är den förstärkare som har förvånat mig mest. Antingen var det utväxlingen på volymratten eller så var det mer kraftfull än jag väntat mig, bra drag!

..sansui au-x711.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-09 07:56

zapanasta skrev:
Fjonkalicious skrev:Kräm är trevligt :-) Håll utkik efter ngt effektstarkare då? Körde han med Sansui som förstärkare eller?

..sansui au-x711.

Just det, det var det jag misstänkte, har läst det här i någon tråd. Dom verkar fina och kraftfulla, lite för moderna i utseendet för mig men det verkar vara fina grejor. Skall ändå hålla ett getöga på ett sådant. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-10 11:34

Kul att du är på G med felsökningen, hoppas att du kan laga den!

Tänkte på att du ville ha ett kassettdäck, här ett Akaidäck som jag tror är ganska schysst:

http://www.tradera.com/Kassetdack_AKAI_ ... n-69253309

Mvh

Filip

Edit: Ibland snurrar säljare ihop beteckningarna. Den egentliga beteckningen är GXC-710D. Här finns lite mer info:

http://www.vintageaudio.com.au/tape%20d ... 20710D.htm

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-10 11:52

I`m way of head of you! :lol:

Mattias

Fast jag är hemskt sugen på den där kompletta också förstås....

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-10 22:03

Ngt för dig denna:

Marantz 2225 förstärkare
6100 vinyl, 5220 bandare

Gissar jag ;-)

http://www.blocket.se/vi/17489652.htm?ca=23_3_s

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-10 22:19

Såg trevlig ut.
Frågan är bara varför alltsom verkar intressant ska befinna sig på fel sida Vänern :?

Håller på med att försöka lösa transport från Kalmar ....

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-10 22:36

mattiaz skrev:Såg trevlig ut.
Frågan är bara varför alltsom verkar intressant ska befinna sig på fel sida Vänern :?

Håller på med att försöka lösa transport från Kalmar ....

Mattias

Den där befann sig så rätt man någonsin kan vara ;-)

Användarvisningsbild
mattiaz

Inläggav mattiaz » 2008-08-10 22:46

Den var ju i princip i Danmark. Det blir ju svårt med språket för oss värmlänningar som talar rikssvenska. :lol: :lol:

Mattias

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-10 23:35

mattiaz skrev:Den var ju i princip i Danmark. Det blir ju svårt med språket för oss värmlänningar som talar rikssvenska. :lol: :lol:

Mattias

Det finns något som jag inte får ihop med värmländska och rikssvenska, veddifaen va de e.... :-D

Nästa

Återgå till Vintage-hifi