Rank Arena R 1020

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Rank Arena R 1020

Inläggav Daniel_A » 2009-01-19 18:48

Jag skaffade mig en receiver som ersättning till min krånglande Sony i helgen, en Rank Arena R 1020. Har letat efter en Luxman ett tag, men denna ansåg jag fick duga till dess jag hittat något bättre. Kabinettet slipades samt oljades, och nya (dyra) skallampor inhandlades på Elfa. Resultatet blev mycket bra, men glädjen blev dock kortvarig. Vänster kanal är helt död.

Till en början trodde jag att det var glapp i högtalarutgången som var orsaken. Korta ögonblick lyckades jag få ljud genom att hålla högtalens DIN-kontakt mot anslutningarna på insidan av apparaten (alltså på insidan av högtalarjacket), men det tycktes vara något glapp någonstans, för det krävdes en hel del lirkande för över huvud taget få något ljud alls. När jag väl lyckats få kontakt bakvägen och sedan pluggade in proppen i jacket från rätt håll hördes ljud till en början, men om proppen skjöts in hela vägen försvann ljudet varje gång. Jag lyckades vid ett tillfälle få proppen att sitta halvt intryckt i jacket så att ljud kontinuerligt hördes, men när jag stängt av huvudströmbrytaren och sedan omedelbart slagit på den igen hördes ingenting.

Till slut lyckades jag inte ens få minsta sprak när jag höll proppens kontaktbleck mot lödningarna på insidan av jacket. Då testade jag med ett par hörlurar och kunde konstatera att vänster kanal var knäpptyst även där.

Vad har egentligen hänt?

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-19 20:33

Uppdatering: När jag försöker få ljud genom att trycka DIN-proppen för den tysta högtalaren (vänster) i olika riktningar så sprakar det i vänster hörlur. Jordfel för hela vänster kanal?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-19 20:49

I värsta fall har du kört sönder effekttransistorerna i vänster kanal.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-19 21:02

Kjell_Kranzberg skrev:I värsta fall har du kört sönder effekttransistorerna i vänster kanal.

Aj då! Fast jag förstår inte riktigt hur det har gått till. Hur kan jag då få något ljud över huvud taget, dvs sprakljud i hörluren?

Vad brukar ett par transistorer kosta (har tyvärr ej kopplingsschema)? (Eller är det meningslöst att göra det på ren chansning?)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-19 21:27

Det behöver ju inte vara så illa...
Finns det högtalarväljare för högtalarpar A respektive B? Glapp i denna? Av bilden att döma ser det ut att vara två högtalarpar.
Svårt att gissa när man inte vet något om kopplingen...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-01-19 21:58

Du har väl sprayat och gnuggat* (som faen) innan du utgår från att den
är sönder?

*Med reservation för slarvläsning och förhastning

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-19 22:12

Ett lite väl basic-råd är att kolla med flera olika källor(dvs radio, aux, fm, tape) och olika kablage. Jag har ibland hållt på och strula som fasen med högtalarutgångar med mera när jag istället haft kabelbrott på en lakrits-signalkabel. Är förstärkaren byglad där bak kan du ju testa förstegsdel och slutstegsdel för sig.

Antar att du kollat detta, men det är faktiskt väl värt att påminnas om.

Kjell, Rolf eller någon annan duktig. Om sluttrissan har gått sönder, matar förstärkaren ut någon tomgångsström ändå? Annars kan ju detta vara en möjlighet att se om dom gått?

Jag är ingen hejare på sånt här, men här testar man lite sånt tror jag:

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-19 22:25

Vänster kanal är borta oavsett källa (radio, aux etc.) och för både högtalarpar A och B (och även i hörlurarna). Monoknappen gör ingen skillnad. För- och slutsteg är inte separerbara.

Jag kunde dock alltså tillfälligtvis få ljud ur vänster utgång under några sekunder. Jag borde ha testat med hörlurar på ett tidigare stadium, men det gjorde jag tyvärr inte. Jag kan alltså inte utesluta att jag förstört något när jag höll på med anslutningarna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-19 22:44

Det som kan hända är väl att man kortsluter på någe vis och då kan väl slutstegstrissan gå? Som du märker är jag mer online än kunnig inom området.

Det låter faktiskt som att detta har hänt, eller så har en säkring gått, har du kollat alla möjliga säkringar?

Mvh
Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-19 22:53

Daniel_A skrev:Vänster kanal är borta oavsett källa (radio, aux etc.) och för både högtalarpar A och B (och även i hörlurarna). Monoknappen gör ingen skillnad. För- och slutsteg är inte separerbara.

Jag kunde dock alltså tillfälligtvis få ljud ur vänster utgång under några sekunder. Jag borde ha testat med hörlurar på ett tidigare stadium, men det gjorde jag tyvärr inte. Jag kan alltså inte utesluta att jag förstört något när jag höll på med anslutningarna.

En annan felmöjlighet är att det finns en dålig lödning, men den kan ju vara nästan var som helst (ja, inte riktigt var som helst) i slutstegsdelen. Titta!
Ibland kan faktiskt kopparfolien gå av just i kanten mellan lödningen och kopparfolien. Titta!

Har du kollat högtalarväljaren? Får du ljud om du löder fast högtalarkabeln direkt på högtalarväljarens ingång?

Finns det en säkring genom vilken spänningen till vänstra kanalen på slutsteget går? De kan mycket väl sitta på slutstegskortet. Kolla!

På en del förstärkare finns det en säkring i serie med högtalarutgången. Kolla!

Att byta effekttrissorna på chansning är nog inte det första jag skulle göra. Vad har du för kunskaper i grundläggande mätning? Kan du löda bort dem och mäta på dem?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-19 23:57

Tack för alla tips, Kjell. Jag ska beta av dessa och rapportera utfallet.

Hur brukar hörlursutgången vara kopplad i förhållande till slutsteget? Dvs, betyder det något i sammanhanget att även vänster kanal i hörlurarna är borta? Kan fel i högtalarväljaren slå ut även hörlursutgången?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-20 00:02

Kjell_Kranzberg skrev:Att byta effekttrissorna på chansning är nog inte det första jag skulle göra. Vad har du för kunskaper i grundläggande mätning? Kan du löda bort dem och mäta på dem?

Jag kan löda loss dem, och äger en enkel multimeter. Jag måste däremot fråga någon om man mäter på dem; där upphör min kunskap.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-20 07:47

Daniel_A skrev: Kan fel i högtalarväljaren slå ut även hörlursutgången?

Ja. Det beror på hur den är kopplad.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-20 07:50

Daniel_A skrev:Jag kan löda loss dem, och äger en enkel multimeter. Jag måste däremot fråga någon om man mäter på dem; där upphör min kunskap.

Vad är det för effekttrissor? 2 stk 3055 repektive 2 stk 2955? Eller kanske 4 stk 3055?

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-20 21:57

Har en HK som vänster kanal försvann på, lät lite sen försvann helt.
Det visade sej att det var säkringar på ena sidan som gått. Det kan sitta säkringar lite här och var. Anledningen var att jag testade ett par äldre högtalare och den ena visade sej vara kass, så nuförtiden mäter jag alltid och kollar så att högtalarna är hela (när jag skaffat ett nytt par)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-01-20 22:08

Säkringar kan se hela ut fast de har gått. Det har hänt mig iallafall.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-20 22:29

Jag har fått igång den! Fast fråga mig inte hur! Och nu vågar jag inte röra något, än mindre stänga av den... :) Så Herbie Hancock-konserten i P2 ljuder genom högtalarna tills vidare.

Det jag gjorde var att byta en hel säkring som mätte ok med en ohm-meter, samt spruta in rikligt med 7-78 i högtalarterminalerna.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-20 22:36

Daniel_A skrev:Det jag gjorde var att byta en hel säkring som mätte ok med en ohm-meter, samt spruta in rikligt med 7-78 i högtalarterminalerna.

Bra jobbat!
Gissningsvis dålig kontakt i säkringshållaren (oxid mellan säkringen och hållaren), kanske dålig lödning på säkringshållarens anslutningar. Kolla!
Oxid i högtalarjacken kan också vara en trolig orsak till problemet.
Lycka till med receivern!
M v h

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-01-20 22:39

APPLÅD!!!

:D :D :D

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-20 22:40

Jäkligt snygg receiver måste jag säga

:D Och grattis till problemlösningen

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-20 22:43

Den var väldigt snygg för att vara en Rank Arena, jag har sett några andra modeller som ser mer, hur skall man säga, underliga ut.

Kul att du fick fix på den, nu är vi sugna på utlåtande om Beovox 2200(hoppas att det blir positivt, iom att jag tipsade om dom).

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-20 22:53

Hög dreggelfaktor.... :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-20 22:54

Jag tror att det var glapp på två eller flera ställen samtidigt, då är det svårt med felsökning! Jag har nu identifierat ett glapp till på kretskortet vid högtalarväljaren. Men nu är jag på rätt spår - om det så krävs omlödning ska jag få igång förstärkaren ordentligt!

Tack för alla tips och den uppmuntran jag fått här!

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-20 22:57

Bra gjort!

Men vad jag är nyfiken på är vad det står bakpå-var är den tillverkad?
Den fullkomligt skriker "Japanbyggd",men där sitter ju DIN-kontakter.Arena själva kan jag inte tänka mig har gjort den eftersom fabriken brann några år tidigare och i Stereohifihandboken står ingen tillverkare.
Dessutom är språket på fronten lite lustigt-mest på tyska men de har gjort några små fel...
Var det kanske Rank Audiosonic,Japan?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-20 23:04

Fjonkalicious skrev:Kul att du fick fix på den, nu är vi sugna på utlåtande om Beovox 2200(hoppas att det blir positivt, iom att jag tipsade om dom).

Det kommer... 8)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-20 23:14

rolfzetterberg skrev:Bra gjort!

Tack!

Men vad jag är nyfiken på är vad det står bakpå-var är den tillverkad?

Så här ser det ut. Inga ledtrådar...

Bild

Nu såg jag också att jag drällt med 7-78:an...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-21 07:34

Det står "lautsprecher" d vs högtalare på tyska...
Kan du se om det är europeiska eller japanska transistorer i den?

Användarvisningsbild
highfive

Bild ur prospekt på Rank Arena 1020

Inläggav highfive » 2009-01-21 11:24

Hej

På siten: wegavision.pytalhost.com , så fann jag ett prospekt på Rank Arena´s program från 1973, här är ett utdrag, på RA1020:

Mvh highfive 8)

Bild

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-21 15:43

rolfzetterberg skrev:Dessutom är språket på fronten lite lustigt-mest på tyska men de har gjort några små fel...

Vilket ord tänker du på, Rolf?

Kjell_Kranzberg skrev:Kan du se om det är europeiska eller japanska transistorer i den?

Jag kan försöka kolla.

highfive skrev:På siten: wegavision.pytalhost.com , så fann jag ett prospekt på Rank Arena´s program från 1973, här är ett utdrag, på RA1020:

Kul! Ja, den ser nästan ännu trebligare ut i verkligheten än på bilderna! Jag har dock inte förstått vad den röda kontrollampan med texten "Stop" har för funktion.

Däremot kan man nog säga att det inte är topp-HiFi-standard om man jämför med samtida H/K, Luxman etx. Det finns ett svagt men hörbart brum i högtalarna på "tomgång" (även om volymen står på noll), hörbart brus om man drar upp volymen och det blir en paus i musiken, och kanske inte heller världens renaste ljud. Lite gammaldags, helt enkelt. Min gamla Luxor Dirigent på 2x15 W kändes faktiskt mer HiFi.

Icke desto mindre - ett trevligt inslag i arbetsrummet!

Och lyssningsintryck från Beovox-högtalarna kommer, jag vill bara hinna testa dem på en bättre förstärkare.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 15:58

Daniel_A skrev:
Kul! Ja, den ser nästan ännu trebligare ut i verkligheten än på bilderna! Jag har dock inte förstått vad den röda kontrollampan med texten "Stop" har för funktion.

I katalogen står det: Elektronische Endstufensicherung mit optischer Anzeige.

Vilket lite löst skulle kunna översättas till Elektronisk slutstegrelä med optisk visning.

Antar att det är ett skyddsrelä som slår till om det inte vill fungera och då lyser det STOP. Mkt användbart ;-)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi