Moderator: Redaktörer

Fjonkalicious skrev:Jag skulle tycka det var jättekul om det var någon som hade nära, bra och tydliga bilder på hur omkantningen(på just en luxor-bas) ser ut både framifrån och bakifrån.
henriksch skrev:Skulle någon kunna mäta ytterkanten på skumkanten på en fynda 10-tumsbas och hur bred limkanten (mot korgen) är?
Funderar fortfarande på de sabla Eskilstunabasarna... Det övergår mitt klena förstånd att en Fynda 8-tumsbas skulle kunna funka på en sådan. Dock kanske, kanske en nerklippt 10-tumsbas skulle kunna funka??
mvh
Henrik
Renobo skrev:Vad är problemet? Det är ju bara att klippa bort överflödet. Det gjorde jag på mina. Är man extremt petig med ljud så skall man nog inte bry sig om 8071or. De låter mycket bra på ett levande sätt men man hittar lätt brister som man kan haka upp sig på om man tillhör den kräsna typen. Det gör jag tyvärr....har lyft fram mina OA-52or igen. Passar betydligt bättre till bioljud.
sanoj66 skrev:Bilder efterlystes på Luxors 10-tummare under renovering. Det går att knöka in en 10-tums fyndakant, men det är trångt:
Kjell_Kranzberg skrev:Fjonkalicious skrev:Jag skulle tycka det var jättekul om det var någon som hade nära, bra och tydliga bilder på hur omkantningen(på just en luxor-bas) ser ut både framifrån och bakifrån.
Här finns bilder och beskrivning på hur jag kantade om danskens TANDBERG-bas. Proceduren är exakt den samma. Skillnaden är alltså att på tandbergsbasen limmas fynda-kanten på originalkonens ovansida, vilket syns på bilderna. På luxorbasen limmas den på undersidan. På bilden syns att 5-7 mm av konen, nedanför skumkantens slut, på fynda-kanten är kvar. Detta är viktigt!
Observera att denna omkantning är gjord utan några mätinstrument. Jag vet att det finns de som menar att man måste mäta upp både frekvenskurva och distortionskurvor, sedan man kantat om en bas. Jag gör inte det p g a att jag inte har utrustning för det.
Bläddra ner på sidan så kommer man till min beskrivning. Beskrivningen fortsätter på kommande sida med fler bilder:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... =1&TPN=140
Fjonkalicious skrev:Jag hämtade ut mina fyndabasar idag, efter att ha gett upp den ekonomiska biten med att skaffa från Australien. Frågan är om man skall testa sig på slitsvarianten eller om man skall köra kjells sparade papperskonsvariant. Den första har ingen gjort(här i alla fall) så det känns spännande och lockande.
Har börjat mecka med ett par AudioTronic CM3 precis, känns skönt att börja pula igen efter 3 dygns vinterkräksjuka.
Schull skrev:Fjonkalicious skrev:Har en P1800ES-72
Oj! En av mina drömbilar![]()
/L
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster