Detta har varit något jag velat prova länge. Men aldrig gett det tid riktigt. Har inte ramlat över någon bra guide på nätet heller så jag gjorde det på mitt sätt, vettifan om det är rätt eller fel, men resultatet är godkänt tycker jag.
OBS! Allt som förekommer i detta inlägg är endast en hobbypulares egna försök, om du någonsin tror att jag gör något rätt och försöker göra detsamma så tar jag inget som helst ansvar! OBS!
VIKTIGT!: Se till att vara på en plats där du inte är rädd om något och att du har oömma kläder på dig! Mer om detta längre ned.
Ha överseende med att denna beskrivning kan vara något väl detaljerad, men ibland så ramlar det in nybörjare som inte är så vana vid hemmapyssel och då är det bättre att skriva för mkt än för lite, för att undvika frågor.
Vi kan väl börja med teorin kring polering. Detta är mina egna tankar, ni får gärna fylla i och rätta mig om jag har fel. Det flesta (alla?) skivspelarlock är gjorda av transparent acrylplast.
Såhär säger wikipedia om acrylplast: "Polymetylmetakrylat är en amorf termoplast som även är känd under varumärkesnamnen bonoplex, perspex, plexiglas och förkortningen PMMA. Den tillhör plastgruppen akrylplast och används som ersättning för glas. Eftersom den är amorf är den, utan tillsatser, transparent men kan enkelt färgas. PMMA är mycket lätt att arbeta med eftersom det enkelt kan böjas, formas (över 120 °C), kapas och limmas. Dock är PMMA känslig för aceton, alkohol, klorerade kolväten (bland annat kloroform) och syror. Dess glastemperatur, Tg, är ungefär 105 °C och den kan återvinnas."
I övrigt kan man väl säga att den är lite lik glas eftersom den är hyffsat skör, i alla fall med åldern. Den spricker gärna vid belastning. Den är väl inte mjuk men den repas lätt, vilket ofta händer på skivspelarlock. Ofta blir dom någon "matta" och man ser inte genom dom så bra.
Om vi tittar på en förstoring av repproblemet så borde det väl te sig såhär på ett ungefär(ganska överdrivet):

Det blåa fältet representerar en genomskärning av acrylplasten. Vi har två djupa repor i plasten. Alternativ för åtgärd.
1. Genomskärning
2. Slipa ner materialet plant så att reporna försvinner
3. Slipa ner lite mjukt så att reporna försvinner. Vi kommer att få något "svajiga/bågformade" fält i plasten rent optiskt.
4. Slipa ner materialets kanter och ta bort den optiska brytningen i materialet och få ett slätare utseende. Detta för att försöka bibehålla materialtjocklek och styrka samt att spara en del tid.
Jag kör på alt.4. Man skulle kunna titta på alt2 eller alt3 men då hävdar jag att man måste ta till vattenslipning för att kunna bearbeta ned materialet så pass mycket. Det kan vara intressant att prova, men inte för denna spelaren.
Nog snackat, nu kör vi.
Jag har fnulat fram en metod med 3 huvudsakliga steg.
Steg 1. Maskinpolering med metallpolish/autosol.
Steg 2. Maskinpolering med bilpolish/cleaner
Steg 3. Handpolering med PlastX från Meguiars.
Allt kommer från bilvaruhandeln. Metallpolish köpte jag från Fultema. Bilpolish hade jag sedan innan. PlastX köpte jag från Meguiars hemsida, www.meguiars.se . Det senare hade jag läst en del om på amerikanska forum. Man skulle nog kunna ersätta PlastX med Fakopol men jag hittade ingen lämplig lev. av det. Fakopol är samma som Displex som säljs i en minimal tub på Kjelle och Clas i sjön.
Innan du börjar, besiktiga ditt objekt och sätt upp en nivå hur bra du vill att resultatet skall bli. Sluta drömma och hitta en lagom väg, annars kan du hålla på i evigheter. Vill du verkligen få locket i nyskick så måste man nog vattenslipa, vilket jag inte gjort.
Utgångsobjektet, ett lock från min Pioneer PL-516. Jag tog detta för att det var ett lämpligt objekt då det såg risigt ut som f-n. Dessutom hade det någon rostfläck uppepå med:

Rengjorde det med lite rengöringsmedel och en mjuk svamp:

Rostfläck och repor:

Eftersom acrylen är skör och inte så glad för belastning så försök hitta ett objekt som är jämnt och nästan lika stort som innermåtten på locket. Jag hittade att min skrubbadragga-låda (en blau busch) var ungefär i rätt mått, men inte i rätt höjd. Tog en bok som jag inte brydde mig om och lade underst ( i mitt fall: Det bästa - Sunt och gott). Överst lägger man en handduk för att addera mjuk landning och friktion:

Inlånad polermaskin från min svåger. Troligen inköpt på micro. Jag kollade och Biltemas ser exakt likadan ut (fastän att Fultema hela tiden hävdar att alla deras produkter är deras egna, yeah right). Jag tejpade över märket i mitten med maskeringstejp, höll bra faktiskt(trots att den var från fultema, Tesa FTW):

Nyinhandlade muffar från Fultema att sätta på Micromaskinen. Det medföljer två varianter. En applikationskudde och en polerkudde(den lilla fina). Det fattade inte jag förrän jag var färdig:

Los apparatus is oscillerande. Detta innebär att själva polerkudden inte roterar enbart runt sin egna axel utan flyttar även sin position under tiden. Detta gör att man slipper misstag i att man polerar för hårt på ett och samma ställe samt att man undviker polerrosor till viss del:

Nu kommer vi till en kritisk punkt. Jag började med detta glad i hågen och lite småtrött och det var inte så smart. Det resulterade i detta(bl.a.):



GÖR DETTA UTOMHUS! HA OÖMMA KLÄDER!
OBS! Starta appartus med kuddarna i materialet och stanna den med kuddarna i materialet. Då minimerar ni sprayeffekten ovan! OBS!
Så, då har vi städat i någon timme och slutat tänka med röven. Tog grejorna utomhus på balkongen. Polera systematiskt i mönster. Stanna inte upp på ett och samma ställe och polera. Då kommer du få stora ojämnheter/dyningar i materialet.
Bra exempel:

Dåligt exempel:

Resultat efter en omgång med Autosol, bearbetar helt ok, men det drar inte ner materialet jättemkt, ytan blir halvblank. Torka av mellan gångerna med rena trasor, t.ex. söndergökade lakan:

Men som synes så finns det repor och små hack kvar:

Vi får inte låta bilderna lura oss, det är långt ifrån bra:

Här har jag nog polerat två omgångar med Autosol/Metallpolish(den senare från Fultema, det skall ju vara budget!). Jag kör bara med skummuffarna rakt på utan att polera med de små:

Ytan blir något smetig av Autosol/Metallpolish. På metallpolishtuben så står det faktiskt att den är avsedd för acrylplast och det står även att den "lämnar en skyddande yta" Hmm, mjaa, det vetti fåglarna om det är något man eftersträvar:

Reporna syns mindre men är ändå där:

Efter att polerat tre omgångar med Autosol/Metallpolish så kände jag mig ganska nöjd. Ytan var någorlunda jämn, större repor var mindre synliga. Diskmedel, mjuk svamp och in i duschen med den. Efteråt ser det ut såhär:


Nästa verktyg, Bilpolish/Cleaner och de små kuddarna. Bilpolishen har finare slipmedel än metallpolishen och ger därför ett finare resultat. Dock är det inte lämpligt att börja direkt med denna om man har djupare repor. Men om du bara har små ytliga repor så kan det vara lämpligt att börja här istället:

En omgång:

Notera den lilla repan, den är inte på ovansidan utan på insidan. Var vaksam på att du jobbar med ett transparent material med två sidor:

Sanningen i vitögat, inte helt ok:

Andra polering med bilpolish, börjar äntligen se bra ut:



Nöjer mig med två rejäla långa poleringar bilpolish, nu går vi över till PlastX. PlastX är en sörja som skall vara anpassat för klar plast som t.ex. visir, billampor av plast osv. I mina ögon så känns det som man har hällt upp bilvax i en annan flaska och tryckt ny etikett:

Vi lämnar polermaskinen och går över till handkraft. Det är finlir som gäller och jag ser ingen anledning att använda en polermaskin. På flaskan står det att man skall använda Meguiars egna microfiberdukar. Såklart är dom dyra som f-n. Så vi budgetfans vänder oss till Mekka: Fultema. Ser identiska ut enligt mig och har till 99% samma funktion(jag använde blå för applicering, vit för polering då vätskan är *trumvirvel* blå):

Arbeta med händerna i roterande rörelser systematiskt. Gnid inte på en och samma plats hela tiden, häng inte upp dig på små saker, tänk HELHET. Om du fokuserar på vissa saker är det lätt att du får polermönster som skiljer sig i övrigt vilket gör att den repan du ville få bort kommer att synas ännu mer. Godkänt genomsläpp:

Ok yta:

När jag använde PlastX på ovansidan så kändes det som ytan var vätskeavstötande och man fick jobba/massera in det lite. Troligen pga att ytan var polerad med bilpolish. Eftersom det bildas en del oxid så polerade jag insidan med med endast PlastX(den var ju fin sedan innan sånär som på något liiiten repa). På insidan var det betydligt svårare att få bort PlastX, trögjobbat. Låt det alltså inte torka för länge. För att få bort ytan tillfredställande på insidan fick jag ångfukta med min underbara andedräkt.
Det "grimmiga" är bordet under:

Helt klart godkänt för en mediumspelare, polerade endast en gång med PlastX:



Konstig bild, men här fotar jag genom både framsida och baksida, ganska bra genomsläpp enligt mig, sen å andra sidan så slits inte sidorna så möe:

Kameran har inga problem att fokusera bakom locket:

Lite svårare att fokusera på locket, men det går:

Att locket är lite mjölkigt går nog inte att komma ifrån,det är nog materialets natur:

En till:

Monterat:


Fokus på locket:




Tejpen av, fick endast tejpa om en gång på 5 maskinpoleringar:

Mys:

Lite skakig och dålig, men den får avsluta:

Slutsats: Jag lade ner ca 2 timmars effektiv tid på detta. Det tyckte jag denna spelare var värd.
Kostnader:
Polermaskin: Lånad
Kuddar: 40 kr
Metallpolish: 40 kr tuben, använt ca 1/3 dels tub till detta projekt. (en tub 100ml)
Bilpolish: Hade hemma, ingen aning, kanske 140 kr? Använde 1/5 dels flarra (250ml)
PlastX: Den kostar väl 129 kr + frakt(160 kr). Jag ringde och snackade med generalagenten och han skulle skicka den fraktfritt(ring nu inte ner han för fasen

Microduk: 40kr? Kommer inte ihåg exakt.
Sugen på: Testa att polera med maskin och PlastX. Testa bilvax istället för PlastX. Testa fakopol istället för PlastX. Testa att ta bort djupare repor med vattenslip.
OBS! Ni gör allt på egen risk! OBS!
Kom gärna med ytterligare tips eller rättningar. Hur brukar NI göra?
Over and out! / Le Fjonk