Vintage-hifi som förvarats utomhus i 15 år

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Vintage-hifi som förvarats utomhus i 15 år

Inläggav jonaz81a » 2009-08-10 14:38

Jag tillbringade helgen i mitt barndomshem i södermanland.
Mina föreldrar är utomlands och jag skulle vattna katten och mata blommorna.
Föreldrarna har ett garage för två bilar med en sida av helt öppen mot naturen och en av de tre väggarna i sådant skick att det var länge länge sedan den gjorde skäl för titeln vägg.

När jag var i yngre tonåren så förvarade jag obeskrivliga mängder hifi-elekronik på mitt rum. Min pappa som inte var så imponerad tyckte att jag skulle sortera upp allt jag inte använde i skräp och sådant jag ville spara för att sedan magasinera det senare och slänga det tidigare.
Jag satte igång med sorteringen och det jag ville spara var i kvalificerad majoritet men skräphögen var endå av klart imponerade storlek. Skräpet hamnade i föreldrarnas garage i väntan på container och de finare prylarna hamnade i en bod med hela väggar och golv 8O. Circus 5 år senare flyttade jag hemifrån, började jobba och köpte massa ny bråte, prylarna hos mina föreldrar var snart glömda. Farsan behövde snart utrymmet i boden och körde alla mina fina apparater till tippen men skräpet i garaget blev liggande... till nu.

Av en händelse tittade jag in i garaget nu när jag var hemma och fick syn på all elektronikbråte liggande under drivor med trålådor, pappkassar, fälgar, däck och annat skräp. Eftersom jag var väldigt uttråkad bestämmde jag mig för att gräva fram sakerna för att göra en ny inventering.
I den här tråden tänkte jag posta lite bilder på saker jag hittade.
Samt beskriva hur de klarat 15 år av fukt, minusgrader och djur som tyckt att elektroniken är en trevlig boplats.

Först en bild på utrymmet.
Tyvär tagen efter jag rotat fram all elektronik eftersom jag inte var smart nog att tänka på kameran när jag började gräva.
Bland annat här under låg det saker 8O
Bild

Först ut är en Natonal Panasonic SG-1070L
Detta exemplar tillbringade tiden tiden som "maskinhallradio" fram tills jag tog över den circa 1991, den var därför ordentligt besudlad med olja, smuts och lösningsmedelsfläckar redan innan den hamnade i skräphögen ute i garaget ett par år senare.
Apparaten som panasonicen vilar på kommer senare så håll er till tåls.
Bild

Efter lite avtorkning
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Funktionstest: Radion fungerar, skivspelaren snurrar.
Bild

Men bandaren skrapar.
Bild

Efter ett par öl kan man få för sig att rom är bra till att rengöra tonhuvuden, det blir inte alls kladdigt jag lovar.
Bild

Efter detta ljöd väljudande musik ur kassettdäcket... nåja musik i alla fall.

Slutsatsen måste bli att Panasonic höll bra kvalitet på 70-talet eftersom jag inte kan hitta en enda sak som felar på apparaten. Visst nålen till skivspelaren är kass och tonhuvudena till kassettdäcket kan ställas in bättre men ingen pontentiometer skrapar ens lite och alla funktionsväljare och funktioner verkar fungera.

Fortsättning följer.
Presentation kommer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-10 14:44

Kul!:D

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-10 15:07

En AGA. Kult!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-10 15:19

Det är inte en AGA det är en ASA :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-10 15:55

Woops :oops: Skulle kunna tro att jag varit på den där romen.
Jag blev så glad när jag såg AGA. Påminner mig om Stockholm.
Jättekul att grejorna funkade iaf.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-11 07:07

En ASA från Finland...

Vilken modell är det?

Det fanns tre receivers i hifihandboken 1976:
1000Q 12 W DIN
2000Q 20 W DIN
4000QXL 40 W DIN

Q = simulerad 4-kanal.

Jag tycker din ser ut som 4000QXL.

Det fanns även tre kompaktanläggningar.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-11 11:44

Här har vi en spännande smutsig pryl med hål i locket.
Bild

Efter lite rengöring och avmontering av locket... nåja det föll av.
Hela apparaten var fylld med skit som avlägsnades med en dammsugare.
Innanmätet av en ASA förstärkare från Finland träder fram.
Bild

Så här ser den ut från baksidan.
Bild

Det verkar vara ett seriöst bygge
Bild

Nätdelen ser fin ut
Bild

Radiodelen
Bild

Dags för testkörning, den lyser!
Bild

Radiodelen fungerar
Bild

Det gör även de 4 radioförvalsknapparna.
Bild

Det enda felet jag märkt är att det låter plopp om högtalarna vid påslag
Det finns häller ingen monoknapp för radion vilket gjorde att jag först trodde jag hade skrapande pottar någonstans. Det var dålig mottagning och avhjälptes med en längre sladdstump som antenn.

Snart dags att bygga en DIN till RCA sladd så jag kan testa annat än radion.
Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-11 16:32

Att det låter PLOPP i högtalarna när du startar förstärkaren är inget fel.. förstärkaren saknar helt enkelt delaykrets som nyare förstärkare har.
Jag har en gammal Superscope förstärkare som också PLOPPar.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-11 17:48

Det ser ut som att du har en 3-polig DIN-kontakt på bilderna. Du behöver en 5-polig om du ska få ut stereoljud. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-08-11 17:54

Falkis skrev:Det ser ut som att du har en 3-polig DIN-kontakt på bilderna. Du behöver en 5-polig om du ska få ut stereoljud. :)

Borde väl bara behövas till TAPE, där du har både ut- och ingångar i samma DIN-kontakt.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-11 19:03

Jag har testat med en trepolig. Jag fick bara ena kanalen.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-11 19:15

Det räcker bra med 3 pol.

höger + vänster + en jord

Bara för högnivå det behövs 4 kablar för stereo

Om du inte fick stereosignal sticker jag ut hakan och säger att kontakten var felmonterad eller att det var en monosladd för en bandare med en in och en utgångssignal istället för två ingångssignaler
Presentation kommer

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-08-11 20:13

bandarsladd, that's it... :)

Användarvisningsbild
highfive

DIN-kontakter för audiobruk

Inläggav highfive » 2009-08-11 21:54

Hej

Det behövs en fempolig DIN för att få vänster och höger kanal, för insignalen används stift 5 för höger och 3 för vänster.

Se även: http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt'

Med vänlig hälsning highfive 8)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-11 22:12

ok jag tittade på kjell och co som har en skiss över din och den tycker att de tre poler jag har är linje linje gjord. gissningvis har ni rätt och dom har utryckt sig slarvigt. Men vi får se vad som kommer ur högtalarna :)

Jag får väl helt enkelt borra om den så att den stämmer

Jag har inte kommit till skott än

edit

Dom hade en så slarvig skiss att det var svårt att se vilket stift som var vilket så jag borrar om den direkt, wikipedia brukar gå att lita på.
Det räcker med 3 poler i alla fall :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-11 23:29

Alla ingångar på baksidan av din ASA är 5-polig DIN.
Tre-polig DIN användes aldrig på förstärkare från 70-talet.
Tro mig - jag vet. Jag använder DIN-kablage i min vintageanläggning: Det är alltid 5-polig stickpropp för stereo.
Den här bilden visar stickproppen framifrån.

Bild

pickup, tuner, aux, tape in:
3 = vänster 5 = höger 2 = jord
Tape ut:
1 = vänster 4 = höger 2 = jord

Stift 1 och 4 används alltså bara till tape out. Anledningen till att man har 5 stift är alltså att tape in och tape out ska rymmas i en kontakt och i en kabel.

På äldre stereoapparater från 60-talet kan man ibland hitta 3 polig DIN. Det gör man aldrig på 70-talsstereo.

DIN betyder för övrigt "Deutsche Industrie Normen" och är (var) en industristandard inte bara för elektronik utan även för alla tänkbara områden inom industriell tillverkning.
På 60 och 70-talen var det vanligt att t ex en hifi-förstärkares effekt, dist, s/n etc angavs utifrån de gränsvärden för hifi som DIN föreskrev. En apparat fick ha beteckningen hifi bara om den uppnådde eller överskred de värden som DIN angav som gräns för hifi. Gränserna var rätt snälla. Alla produkter i 70-talets hifihandböcker uppfyller DIN-normerna.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-11 23:58

Min 3-poliga bandarkontakt omborrad till (vilket den altså inte är än vare sig i verkligheten eller på bilden) just stift 3, 5 och 2 borde rimligtvis också funka för jag tror inte asan märker att det saknas stift :)

Bra med en presentation av DIN-standarden.
Den snygga skissen jag tittade på först innan länken till Wikipedia fick mig att se ljuset kanske var en 3 pol XLR kontakt

Jag skickar hur som hällst kontakten för omborrning imorgon.
Jag delar lägnhet med en kompis som läser CNC så det borde vara en enkel match.
Skulle det misslyckas får jag punga ut 30 spänn för en ny 5-pol dinkontakt även om det svider i plånboken :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-12 08:29

:D Borra på ! Jag har aldrig sett en DIN med nåt slags avkänning på vilka stift som finns.

... fast om borrningen skulle sk*ta sig går det nog att hitta billigare din-5:a än 30 kr :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-12 15:32

jonaz81a skrev:Skulle det misslyckas får jag punga ut 30 spänn för en ny 5-pol dinkontakt även om det svider i plånboken :)

Om du ändå är igång och tömmer spargrisen tycker jag att du ska köpa en adapter för 119:- i stället, så att du kan experimentera med allt du hittar i ladan! Du verkar inte grävt färdigt, än...

Ref: DIN 5pol ha - 4xRCA ho

PS. Jag blir nostalgisk när jag ser en DIN-kontakt. Jag kan fortfarande ur minnet rita upp hur den är kopplad... Och Kjell, använde man inte ut-stiften också till förstegens utgång? DS

PPS. Observera Kjells notering "Den här bilden visar stickproppen framifrån." Alltså inte från lödsidan, som man normalt ser när man behöver veta numreringen... DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-16 00:59

Jag känner att det är dags för en liten uppdatering trotts att min kompis inte lyckats fixa min din-kontackt än.
Han skulle prommt svarva nya pinnar så att den blev en riktig 5-polig kontakt istället för att bara flytta två pinnar så som jag ville fulhacka.
Tydligen svårt att svarva så små saker så han håller på att bygger en fixtur eller vad det nu heter för att hålla fast matrialet eller nåt sånt, resultat väntas nästa vecka.
I väntan på kabel får vi ge upp ASAn och istället ge oss på nåt annat. Det finns som tur en del att ta av.

Vad kan detta vara för något
Det ser ut som något Carlsson-inspererat bygge byggt i ett exemplar (eller ja ett par då) av okänd gärningsman i ett garage någonstans... men så verkar inte vara fallet
Bild

Tunga att släpa på är dom i vilket fall
Bild

Så här ser baksidan ut.
Men vad är det som är skrivet på lappen?
Bild

En bättre bild
Sound 35 vad är det för något? Och vem har gjort kvalitetskontrollen?
Jag känner mig här tvingad att kommentera skruven. Nej det är inte jag som har klåpat, däremot misstänker jag att jag en gång i tiden gjort mig skyldig till kabelskon som jag antagligen fann vara bästa lösningen just då att få fast en kabel i nämda skruv.
Bild

Intrigerna tätnar dags att öppna upp lådan.
Denna bas såg klart trevligare ut från baksidan.
Bild

Är det någon som sitter på information om dessa högtalare?
Vem har desigat och var bygdes de?
Diskanterna ser lite ut som de som sitter i carssonhögtalare vid en snabb anblick, kan detta stämma? och vad kan det vara för mellanregister? Öppet för spekulation innan dissekeringen fortlöper:D
Jag googlade lite efter baselemeneten och fann diverse blandad information men bara angående 8ohms varianten.

Kan nämna att jag köpte dessa högtalare på en Lions-loppis ca 1992-1993. Enligt han som testat högtalarna var det bland de bättre han hört men Lionsgubbar har antagligen bara en bordsradio hemma. När jag väl kopplade in de hemma på min marantz SR4000 som jag då använde så lät dom riktigt illa. Hårt och vasst om jag minns rätt, även den som inte har en galvaniserad skruv som minuspol. Det fanns inget hål i membranet på ena högtalaren då heller, det tillkom under åren i garaget. Inget av elementen skrapade eller verkade sprängt dock.

Vi får se om åren i garaget förbättrat ljudet när jag löst problemet med den galvaniserade skruven och kollat att det inte är kortslutning någonstanns, En lämpligare tid på dygnet är kanske också önskvärt.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-08-16 02:29

Ser ut som jäkligt fina Gamma-basar även om lådorna ser lite sorgliga ut. Mycket märkvärdig bygge måste jag säga. Etiketten får dem ju att framstå som semi-seriösa men de ser ut som något hemsnickrat i övrigt. Diskanterna påminner om de som sitter i tangberg fasett iom trycket på dem men det var kanske fler som hade det.. En annan konstig sak är att det finns en port men inget reflexrör.

Om jag hade varit du hade jag utforskat mer och tagit en titt på delningsfilter och de andra elementen också :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-08-16 03:03

Här nämns samma bas: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=13

Tror den är bulgarisk? Säljs fortf. på hifikit.

Rolf och Kjell m.fl. får fylla i resten! :-D

Ps. Men dom skall väl stå upp?? Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-16 03:24

Om man tar kort när de står upp ser man röran omkring dem :D

Jag har tittat på delningsfiltren
De ser ganska seriösa ut med två stora ja riktigt stora spolar och lite kondingar på varje filter
Återkommer imorgon när jag plockat lite mer med dem.
Presentation kommer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-16 09:01

Ett bygge från mitten av 70-talet då det fortfarande var många som red på Carlssonvågen.I Sverige hade då mängder av mer eller mindre "hemsnickrade" högtalare tillverkats.
"Sound" känner jag inte till.Det fanns flera som använde det ordet,som t.ex Scan-Sound,Sonic-Sound,men det är helt andra grejor.
Att placera diskanterna såhär i en "låda" har flera andra gjort-även ganska stora kända märken.
Mellanregistret är en Seas 9TV-LG och diskanterna verkar vara de största i Peerless serien-MT25HFC.
Gamma är bulgariska element,ja.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-16 10:37

Svenska Kammarton hade 1976 en modell som heter Sound 40. Någon Sound 35 hittar jag dock inte i hifihandböckerna.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-16 14:00

En till ledtråd till mysteriet.
Högtalarna heter inte "Sound 35" de heter Sound 3S"

Här kommer mer lite bilder på element och filter

Här är filtret
Jag såg bara halva filtret när jag skrev att det var två stora spolar...
Bild

Bild

Och så baksidan. Nu med galvaniserad skruv ersatt av en 23.7% seriösare datordistans.
Bild

Sound 3S var det ! Mitt ganska feta finger är en bra referens för att förstå storleken på filtret :D
Bild

Lite bilder på diskant
Bild

Bild

Bild

Mellanregister
Bild

Bild

Och bas
Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-08-16 14:51

Det här är ju riktigt spännande! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-16 15:45

Nu är den av Sound 3S högtalarna som inte är nerplockad i sina beståndsdelar inkopplad på mitt adcom steg.
Poppar infected just nu.

Ljudet är precis som jag minns det från 15 år sen, hårt, vasst och livlöst.

Alla elementen tycks dock ha klarat åren i garaget.
Bortsätt från 1x1 cm hålet i baskonen på den nu spelandes högtalaren verkar elementen felfria.

Får se om ljudet blir lite bättre när hålet är åtgärdat men det tvivlar jag på.
Mitt tips är att grundkonstruktionen vad gäller hela högtalaren är helt kass :D

33 liter basflex känns som lite väl lite för en 12" bas,
Och varför inga basflex rör... vad ger 5cm diameter och 0 cm längd på röret för avstämmning måntro :D
Med basflexhålet tätat med en strumpa låter det redan bättre trots att 1x1 cm hålet i baskonen nu bör påverka ljudet mer radikalt.

(Jag spelar så klart inte så högt att skadan riskerar att förvärras.)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2009-08-17 15:40

Nu blev det dags att laga hålet i högtalar membranet

lite bilder på skadan
Bild

Bild

Bild

Någon skrev tidigare här på faktiskt att rispapper var bra för att laga skador på högtalarmembran, de enda rispapper dom har i området där jag bor är OCB rullpapper :). Vad gäller lim föll valet på tvåkomponentsepoxy, ett ganska segt sådant.
Bild

Lim och rispapper på plats
Bild

Resultatet blev helt okey
Bild

Bild

Jag tror inte den här lagningen kommer påverka ljudet alls.
Jag skulle även suga ut dustcapen med en damsugare vilket slutade med att trotts lite effekt och "lufthålet" på dammsugarslangen i öppet läge for dustcappen av i en rasande fart. Men ingen skada skedd, den bucklades ut och limmades tillbaka direkt. Jag borde passat på att ta en bild av talspolen men jag var så förskräkt att jag inte tänkte på det.

Jag har även beslutat mig för att högtalarkonstruktionen Sound 3S inte är värd att fixa till. Iden med att bygga en 33 liters basflex till en bas som skulle vilja ha ca 100-150+ liter basflex eller 200-300 liter sluten låda känns lite dödfödd. Det får bli något annat bygge med elementen istället.

edit imageshack verkar vara på dåligt humör
Vissa bilder fungerar sporadiskt
edit igen Och inte blev det bättre av att jag editerade bort delar av URLen till en av de som faktiskt fungerade
Senast redigerad av jonaz81a 2009-08-17 17:45, redigerad totalt 5 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-17 15:49

jonaz81a skrev:Jag känner att det är dags för en liten uppdatering trotts att min kompis inte lyckats fixa min din-kontackt än.
Han skulle prommt svarva nya pinnar så att den blev en riktig 5-polig kontakt istället för att bara flytta två pinnar så som jag ville fulhacka.
Tydligen svårt att svarva så små saker så han håller på att bygger en fixtur eller vad det nu heter för att hålla fast matrialet eller nåt sånt, resultat väntas nästa vecka.

Låter du din kompis jobba en vecka, när samma resultat kan fås för 25:- (en hankontakt), eller en dryg hundring (hel adapter) hos Kjell & Co? 8O
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Vintage-hifi