Moderator: Redaktörer
slockna skrev:Bill50x skrev:Falkis skrev:Det gjorde jag också!
Varför just -93?
/ B
Säger vi -93 så kvalar ju min CDX-550 in, så det gör vi ! 15 år är en ansenlig ålder på en CD-spelare.
AlNiCo skrev:Jag röstade på 1988, och t o m det känns lite som ett gränsfall. Vintage för mig känns mest 70-tal och tidigare, egentligen.
Precis min åsikt också.Falkis skrev:AlNiCo skrev:Jag röstade på 1988, och t o m det känns lite som ett gränsfall. Vintage för mig känns mest 70-tal och tidigare, egentligen.
Du har rätt. Det finns i min värld inga vintage-receivers från 1988 och
senare, men cd:n uppfanns ju, eller ja; de första kom ju kring ¨1982 så
jag tror att man måste flytta fram åren lite just för cd-spelare.
Jag menar, de första "receivrarna" var ju radioapparater från typ
20-talet.. Hoppas det framgår vad jag menar!
lennartj skrev:Jag tycker det är lite för enkelt att varje produkt som är över 25 år klassas som vintage. Det känns nästan förmätet att kalla min första CD-spelare, en Yamaha CD-450 som var en helt ordinär ointressant massprodukt för vintage, även om den med nöd och näppe klarar åldersgränsen.
Min spelare från 1988 anser jag vara mer vintage, för den modellen har exempelvis en recensent som Ken Kessler kvar på sin referenshylla och jämför än i dag nya CD-spelare som Nagra CDP mot den.
Bilar betraktar jag på samma sätt, en Maserati Biturbo från tidigt 1990-tal som är väl fungerande och snygg tycker jag är mer vintage än en aldrig så perfekt Volvo 244DL från 1970-talet.
Kjell_Kranzberg skrev:Lennart!
Med din definition av vintage är det många av oss här på "Vintageavdelningen" som inte äger vintage hifi, utan gammalt skräp. Jag respekterar din uppfattning, men om den ska gälla denna avdelning blir det väl bara du ett ett fåtal kvar. Den allmänna uppfattningen bland de som befolkar "Vintageavdelningen" verkar vara att man här kan diskutera och intressera sig för all äldre hifi. Det tycker jag är bra. Jag vill inte att någon ska tala om för mig vad som är vintage hifi och vad som inte är det.
´lennartj skrev:Bland några verkar det skina igenom att bara nyförvärvade loppisfynd som man själv försöker sätta i stånd hör hemma här.
För min del tycker jag att frågor och tips om alla apparater som uppvisar ålderskrämpor skulle kunna platsa även om man kanske köpt dem nya för kanske 15-20 år sedan.
DIY handlar väl om nybyggen och Teknikavdelningen mer om principer?
Jag ville bara diskutera om det finns några inneboende värderingar i ordet Vintage utöver ålder, vilket jag alltså tycker, men ett ord i en trådtitel behöver behöver inte innebära en strikt avgränsning, fast en sticky från moderator om hur det är tänkt vore kanske inte i vägen?
Falkis skrev:Tänkte att vi kunde bestämma oss för vad som är vintage-cd...
tillverkad före 1995 3% [ 1 ]
tillverkad före 1993 22% [ 7 ]
tillverkad före 1990 22% [ 7 ]
tillverkad före 1988 25% [ 8 ]
tillverkad före 1985 25% [ 8 ]
Grovsnickare skrev:Dessutom har jag aldrig riktigt gillat cd-tekniken... "kallt och sterilt" ljud... jag tycker det är mycket mera kännsla att ta fram en LP-skiva ur sitt fodral, lägga på skivan på skivtallriken, greppa tonarmen, försiktigt lägga på pickupen "för hand"... det är nästan som en sorts ritual, en sorts andakt, tycker jag. Bara att trycka på cd-spelarens Play-knapp är inte på långa vägar samma kännsla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst