Problem med phono delen i gammalt Yamaha försteg

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Problem med phono delen i gammalt Yamaha försteg

Inläggav PeterE » 2012-05-02 21:44

Jag har under en tid haft problem med att ljudet dör bort när jag ska spela Lp plattor genom mitt Yamaha C-2A försteg & problemet har bara blivit värre tyvär.

Ja beskriver symptomen som är följande!
Det knallar till lite med jämna mellanrum i åtminstone en av högtalarna som hörs ända ut i köket & först trodde ja att det berodde på att det kunde vara nåt hack på den skiva som låg på men icket.

Provade att koppla in ett separat Nad PP2 riaa som jag har liggandes & problemen med att ljudet dör bort & knallarna var som bortblåsta.

Är det ingen som har någon ide om vart felet kan sitta?
Vill helst behålla mitt Yamaha försteg även i fortsättningen också då jag trivs så pass bra med både ljudet samt det kosmetiska.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-05-02 22:15

Svårt att sia om utan att ha studerat elschemat.. Men symptomet du beskriver kan bl.a. bero på gamla uttorkade kondingar(elektrolyter) som börjat läcka.

Om inte steget är renoverat sen det tillverkades skulle det vara det första jag kollade innan jag fortsatte leta.

Servicemanualen finns på hifiengine (gratis men kräver registrering)

Lycka till!

/Olle aka Cicaro
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-02 22:39

Hifiengine är jag redan registrerad på sedan några år tillbaka & jag håller med det är en fantastisk sida :D

Jag bytte för inte så länge sedan dom 2 största elektrolytkondensatorerna i försteget med gott resultat.
Men bortsett ifrån phono uppspelningen så fungerar apparaten mycket bra!
Men själva phono delen vet jag inte riktigt vart den sitter & jag har plockat i sär den vid nåt tillfälle för att rengöra lite med sprit samt tops då jag hade en del oxid.
Men jag har inte sett några fler kondingar än dom 2 som jag bytt sedan tidigare.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-02 23:03

Jag tyckte också att det kunde påminna om dåliga kondingar men som jag då säkert inte har hittat men gör jag det så ska jag ta reda på vad dom har för värden & byta dom på direkten.
För det är inga problem att köra musiken direkt från slutsteget.
Men jag misstänkte även att det kunde vara dåliga kontakter eller kablar.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-02 23:21

Uppdaterar lite med att jag lite snabbt kollade på service manualen i datorn & hittar också bara 2st kondingar alltså dom som jag redan bytt.
Men jag lyckas som sagt inte hitta riaa delen då mycket i apparaten är inkappslat!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-05-03 00:43

Har ju mycket svårt att tro att det inte skulle finnas mer än 2 kondensatorer i försteget.

När jag bytte i mitt ena Denon försteg nyligen (PRA-2000z) var det runt 100 stycken elektrolyter som byttes ut.

Jag tror helt enkelt att du ska försöka leja bort arbetet till någon med bättre koll. Eller att du grundligt lär dig det hela.
Annars riskerar du både att ta sönder något mer eller att skada dig själv.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-03 10:52

Har du rengjort alla reglage? Detta är det första man gör. Inget kan felsökas innan dess.

Att det bara finns två elektrolyter låter lite lite. Visserligen brukar seriös utrustning ha extremt få sådana p g a deras dåliga egenskaper.

EDIT: Kollade bilder, såg åtminstone tolv där inne, ju. :)

Användarvisningsbild
highfive

Bilder på Yamaha C2a

Inläggav highfive » 2012-05-03 15:00

Hej

En japansk repairshop: Amp8, har en trevlig hemsida med bilder på renovering av förstärkare:

Se denna länk för Yamaha, där finns 3 olika bildserier på 3 olika Yamaha C2a renoveringar.

http://amp8.com/tr-amp/yamaha/yamaha.htm

OBS! Sidorna är långsamma att ladda då det
är frågan om många högupplösta bilder.

Sidorna är på japanska!

Med vänlig hälsning highfive 8)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-03 16:32

Tack det där ska jag kolla in!
Får hoppas att man ser vart kondingarna till phono delen sitter & att man ser bilder om hur man kommer åt att meka där!
Av någon anledning så hittar jag bara värdet för dom stora kondingarna dvs 65-100v & 1000uf.

Men jag skulle vilja se en komplett komponent förteckning där jag kan se vad det är för värde på dessa små som sitter vid phono delen så att jag kan beställa först innan jag börjar skruva då det är så bökigt att komma åt hela kortet på en gång!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-03 19:59

Kalle jag har rivit den där förut & bytt dom 2 stora kondensatorerna men då upptäckte jag att mycket är svårt att komma åt då det är mycket plåtar å grejer i vägen.

Jag har läst kopplings schemat förut & jag kommer inte att leja bort något arbete åtminstone inte när det gäller små apparater så här då jag ändå vet vad jag gör.

När det gäller större grejer som slutsteg så ska jag börja fundera på om jag kommer att leja bort då jag inte har någon strömregulator att ställa ner strömmen med.

Rengöra med tops & sprit från apoteket gör jag regelbundet för att ta bort oxid då äldre grejer behöver mer omsorg.
Ja får se om jag har möjlighet att riva ner försteget under helgen då jag är ledig & har mer tid över för sånt!

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-05-04 10:29

Det behöver inte vara kondingar som är kass, kan vara dåliga lödningar, glapp i kontakter (i försteget), dåliga reläer = glapp eller lägre volym i någon kanal/ingång, försvinner när man trycker o väljer olika ingångar, mute och andra filter, har du tryckt/ändrat på alla knappar?

Prova att knacka lätt vid phono ingången med plastdelen på en skruvmejsel o sedan vidare där signalen går, se i schemat. Skrapar det o smäller det när du knackar så har du troligtvis ett glapp, leta fram var det är som mest känsligt att knacka o där borde felet vara..

Är samma fel på båda phono ingångarna?

Har du kollat att alla spänningar är ok? Har RIAA steget något spänning som den bara matas med?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-05 14:57

Ja det kan även vara någon form av glapp det har jag också tänkt på.
När jag vrider lite på ett reglage som tillhör phono grejen lite fram å tebax så brukar ljudet komma tillbaka men det fortsätter ändå att smälla lite ändå med jämna mellanrum.
På det reglage jag nämner så är det ett antal kohm som anges per steg till ex 47kohm , 88kohm & så vidare.
Jag har även tidigare försökt att plocka isär själva vredet & försökt rengöra lite extra men det har inte gett så mycket.
Men sedan så ska man ju ändå inte utesluta dåliga kondingar i riaa delen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-05 19:44

AlNiCo skrev:Har du rengjort alla reglage?

+1
Spruta lite electroclean i programvredet och motionera det ordentligt.
Kan faktiskt vara så enkelt. Men lytbyte gör ingen skada, då blir den tipptopp. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-12 15:11

Men sprayer köper jag inte längre då tops & apoteks sprit ger bättre resultat.
Det knäpper ju inte när jag vrider eller ändrar någon källa utan det smäller mer & kanalen dör bort ENDAST när jag använder phono då jag ska spela skivor aldrig arnars!
Jag ska leta upp dom elektrolyter som jag inte bytt ut & byta ut dom vid nåt tillfälle.

Däremot så funderar jag fortfarande på hur man kan komma in i phono delen då den verkar vara förseglad av en stor plåt inga synliga skruvar så jag har börjat med att skruva vid bakstycket där alla utgångar & sånt sitter men ser fortfarande inte någon öppning.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-12 16:17

Nu när jag försökt öppna den lilla plåtkåpan men misslyckats så såg jag även att en av kontakterna till phono 1 var väldigt lös så jag skulle även kunna tänka mig att byta då den kan vara dålig men ja kommer som sagt inte åt innanmätet dit där alla kontakter sitter då så mycket är instängt.

Uppdaterar lite & det är att jag nyss provat igen med den inbyggda riaa delen efter ytterligare rengöring men nu verkar den helt stendöd då jag nu bara kan spela musik genom det separata Nad riaa som jag har sedan tidigare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-12 16:53

Sprutade du apotekssprit i boxen? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-12 17:26

Nej jag gick igenom alla rca kontakter igen med sprit & tops som jag gnuggade lite med samt så kollade jag andra kontakter på insidan som hör till vreden men då jag såg att dom som går till den där boxen som jag nämner.

Då upptäckte jag den lösa rca kontakten för phono när jag gnuggade med toppsen.
Av någon anledning så kommer jag fortfarande inte in i boxen så det är lite svårt att rengöra där!

Det kanske är en dålig bild men boxen som jag pratar om där alla anslutningar finns är den första bilden i den här länken på vänster sida
http://www13.plala.or.jp/mj4018/c2a.html
Senast redigerad av PeterE 2012-05-12 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2012-05-12 17:51

Du kan sluta rengöra och fokusera på att komma in i boxen i stället. Du har redan hittat felet. RCA-kontaktens inlödning på kretskortet har släppt.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-12 18:01

Ja det var lite det jag var inne på först men hur kommer man in i boxen någon som vet?
Jag har service manualen på datorn men det står inte så jätte mycket där.
Går man den andra vägen som när jag bytte dom där större kondingarna så gick jag in uppifrån då jag lödde men då var jag aldrig inne i boxen utan på baksidan som är lite bakåtvänd på den här enheten så var det bara ett stort kort ungefär.

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2012-05-12 18:10

Jag letade precis upp en servicemanual.

Det finns två skruvar som håller fast skärmlocket längs med ovankanten på förstärkarens sida. Ta bort dessa, lyft locket lite och för det i riktning från skruvarna så lossnar det ur sin infästning. Därefter tror jag att det är enkelt för en som är vän med lödkolven att fixa.

Edit:

Servicemanualen jag hittade är från november 1978. Informationen finns på sida 6, punkt 3.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-14 17:21

Jag har nu hittat dessa skruvar men dom verkar inte vara i det bästa skicket & trotts att jag provat med både bits som jag tror kan passa samt fast skruvmejsel så blir dom bara rundade vilket är mycket tråkigt men det kanske är för att dom är gamla.
I värsta fall så får jag borra ur dom om jag inte får upp dom & ersätta dom med andra skruvar men det vill jag helst slippa :(

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2012-05-14 17:49

Är det helt omöjligt att ta tag om skruvskallarna med en kraftig plattång? Jag har en brutal avbitare som har lossat flera dåliga skruvar, men där gäller det att ta ordentligt tag och inte slinta.

Borra ut tycker jag inte att du ska behöva. Du riskerar att få metallspån i elektroniken som kan ställa till det.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-14 20:10

Jag fick hjälp med borrningen & det blev bra.
Skallen var helt rundad & vi borrade med 3mm borr.
M3 skruvar finns ju att köpa på classe!

Nu har jag tänkt att fixa loss plåten som kontakterna sitter emot & se om jag måste byta hela eller hur det nu ser ut.
Gissar på att det sitter någon form av serie koppling där för kontakterna till phono delen så att alla blev nersläckta när det blev fel på en av dom!

Ingen av dom små kondensatorerna som sitter där under ser ut att vara dåliga utan allt är i prima skick!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-14 20:42

Nu är bara frågan vad kontakterna sitter fast i om dom bara är ditlödda på den panel som finns & vad som kan vara plus eller minus! :roll:

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2012-05-14 20:54

Om den ena kontakten har dragit den andra med sig skulle åtminstone jag leta efter en spricka i kretskortet där båda kanalernas banor går. Eller kanske om kontakterna sitter på ett litet kort som är monterat vinkelrätt mot huvudkortet, då skulle det kunna vara ett brott där korten är sammankopplade.

Jag ser inte det du ser och bör därför inte gissa som jag gör. Därför slutar jag nu.

Lycka till med felsökning och reparation, och berätta gärna sen hur det gick.

Det är förresten en otroligt snygg stärkare, helt i min smak! :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-14 20:57

Ja min smak också & jag försöker vara så försiktig det bara går så att jag inte har sönder något.
Men kan du inte skicka ett pm med din mail adress så ska jag se om jag inte kan fixa några bilder!
4 ögon ser ju bättre än 2.

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2012-05-14 21:08

Du har pm!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-26 00:23

Jag kommer nog att lämna in den inom kort i fall det går att fixa.

Det var tydligen inte bara skivspelardelen som inte funkade som den skulle utan en del andra problem också som till ex problem med att vänsterkanalen dog bort väldigt ofta & sedan så kunde den komma tillbaka efter ett tag med att det small till några gånger i vänster högtalare å så spelade den musik med knäppande ljud men kanalen kunde dö bort igen minst lika fort som den kom tebax.

Just nu när jag provade att koppla in den i ett uttag efter att jag tagit av kåpan så satte jag mitt ena öra mot nätdelen & då hör jag ett väldigt starkt surrande otäckt ljud som bara ökar.

Den fungerade ju som i en klocka i nästan ett helt år efter att jag bytt dom större kondingarna i den då den var helt död innan bytet.

Tur att min Harman kardon citation 21 fungerar som den ska i fall det blir att lämna in Yamahan :cry:

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-05-26 17:25

Men en högt surrande nätdel brukar det gå att åtgärda?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-06-04 16:09

Uppdaterar med att problemet med surrandet är borta då jag upptäckte en lös kondensator till strömdelen.
Däremot så blir phono stegs biten att skjuta lite på framtiden då tid finns vill säga kanske är det bara en kondensator till riaa delen som behöver bytas 8)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi