Pioneer SM-Q300B - Loppisfynd?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mathon

Pioneer SM-Q300B - Loppisfynd?

Inläggav Mathon » 2013-01-21 16:41

Är ny här på forumet och är inte säker på om detta hamnar i rätt tråd men då jag har lite allmänna tekniska frågor kring mitt loppisinköp så testar jag här. Som rubriken antyder har jag kommit över en Pioneer SM-Q300B för 75kr på lokala prylboden.

Bild
Bild

Som sagt så har jag några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

1. Som synes är det inte en vanlig stickpropp utan en amerikansk av vad jag kan bedöma. Förstärkaren går på 115 eller 230V. Är det då bara att använda en adapter från USA-kontakt till Svensk/europeisk-kontakt?

2. Om svaret på fråga 1 är "ja" så tänkte jag helt enkelt plugga in den i väggen och kolla om den fungerar. Finns det några speciella risker med just rörförstärkare så som exploderande rör eller annat otyg? :D ...jag har noll koll på elektronik så jag vill inte starta någon brand eller liknande.

3. Om den nu verkar funka förutom att nåt av rören är slut. Vart kan man då hitta nya rör?

Till slut vore det kul att höra om någon annan har erfarenhet av denna förstärkare och om det är värt att lägga tid eller pengar på den? Den är jäkligt snygg iallafall :D

//Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-21 17:14

Riktigt snyggt fynd, grattis! Rör finns det hyfsat gott om. T ex tangotubes.com eller .se kan ge dig både tips och rör. Rör exploderar inte, har det sagts mig...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-21 18:18

Jag tror det där är ett fynd, en ovanlig tidig pioneerförstärkare.

1. Sålänge den är inställd där bak på 230V så går det att plugga in med en adapter. Förr kunde det även finnas väldigt korta sådana som bara ändrade pinnstorleken, troligen har den försvunnit.

2. Vet ej.

3. Finns massor på nätet.

Jag tror den absolut är värd att lägga lite slantar på.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-21 19:20

Tack "hifikg" och "Fjonkalicious" för era inputs :)

Det blir att snarast ge sig av till Classe olsson eller liknande för en adapter så man kan testa om det är nåt liv i den.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-21 20:52

Mathon. Du har fått ett PM. Läs det noga.

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-01-21 22:07

Sweeeeeet!!!

Årets fynd hittils! Grattis!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-22 00:53

Fjonkalicious skrev:Jag tror det där är ett fynd, en ovanlig tidig pioneerförstärkare.

1. Sålänge den är inställd där bak på 230V så går det att plugga in med en adapter. Förr kunde det även finnas väldigt korta sådana som bara ändrade pinnstorleken, troligen har den försvunnit.

2. Vet ej.

3. Finns massor på nätet.

Jag tror den absolut är värd att lägga lite slantar på.

Dessa små övergångar var dessutom enligt min erfarenhet nästan standard på Pioneer under tidigt 70-tal. Precis som dom där djävla högtalarkontakterna :evil:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-22 09:19

Nibbler skrev:Sweeeeeet!!!

Årets fynd hittils! Grattis!

Tackar :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-22 14:18

Dessa små övergångar var dessutom enligt min erfarenhet nästan standard på Pioneer under tidigt 70-tal. Precis som dom där djävla högtalarkontakterna Evil or Very Mad

Dom där fina högtalarkontakterna, är det dom djävla dinkontakterna du menar? Dom med ett platt och ett runt stift? Jag är inte heller något fan av dom precis. Speciellt inte om man byter högtalare stup i ett, som vid en högtalarprovning.

För övrigt är jag lite avis på fyndet (GRATTIS!) och är väldigt nyfiken på hur det kan tänkas låta. Ser fram emot att få höra mer om ljudet och hur den fungerar.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-22 14:47

Andersh74 skrev:
Dessa små övergångar var dessutom enligt min erfarenhet nästan standard på Pioneer under tidigt 70-tal. Precis som dom där djävla högtalarkontakterna Evil or Very Mad

Dom där fina högtalarkontakterna, är det dom djävla dinkontakterna du menar? Dom med ett platt och ett runt stift? Jag är inte heller något fan av dom precis. Speciellt inte om man byter högtalare stup i ett, som vid en högtalarprovning.

För övrigt är jag lite avis på fyndet (GRATTIS!) och är väldigt nyfiken på hur det kan tänkas låta. Ser fram emot att få höra mer om ljudet och hur den fungerar.

Mvh, Anders

Ska försöka ta lite bilder av baksida samt innanmäte ikväll och lägga upp här så slipper ni fundera hur det ser ut :)

Tackar, ja om/när jag kan testa den så ska jag försöka mig på ett utlåtande. Min utrustning i övrigt är dock inte mycket att skryta med men jag kan åtminstone försöka beskriva hur jag upplever den.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-22 15:24

Grattis till en trevlig pioneer.

Förstärkardel i stereo och radiodel i mono är verkligen udda.
Sen det där med "Q" i beteckningen brukar på pioneerspråk betyda 4-kanal.
Men i det här fallet handlar det nog om något annat.
Undrar vad?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-22 19:59

Andersh74 skrev:

Mvh, Anders

Nej, mycket värre en så. En kontakt som vad jag känner till vår unik för Pioneer. Den satt på receivern/förstärkaren men var avtagbar, på den kunde man sedan skruva fast sina supertunna kablar.
Lösningen var väl inte så dum före standarden utgick och alla slarvade bort sina kontakter.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-22 20:13

Fi f-n vilket klipp! 8O Var bor ni egentligen som hittar såna där maskiner på loppis?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-22 20:24

Objektivisten skrev:Fi f-n vilket klipp! 8O Var bor ni egentligen som hittar såna där maskiner på loppis?

Jag håller verkligen med. Här i byn hade den kostat minst det dubbla :o
Implicerar namnet att den innehåller 300B-rör??!? näää? DÅ blir jag grön!

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-22 21:26

Som utlovat kommer här lite bilder, fick dock inte av huven på nåt smidigt sätt men försökte ta lite bilder av innanmätet så gott det gick. Tog även lite bilder på manualen kommer dock att scanna in den i sin helhet så småning om. Finns det någon speciell tråd på forumet för inscannade manualer?

Bild
Bild
Bild
Bild
Högtalarkontakterna som det tvistats om :wink:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Håll till godo :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-22 22:37

Den där pjäsen kan aldrig ha varit billig!

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-23 00:01

Objektivisten skrev:Fi f-n vilket klipp! 8O Var bor ni egentligen som hittar såna där maskiner på loppis?

Ja just denna pjäs inhandlades på en liten varuförmedling som heter "Prylboden" här i Knivsta. Inte så ofta de får in något intressant men de har ofta noll koll på värdet så det lönar sig att besöka butiken frekvent. Jag har dock förmånen att jag jobbar ca 500m från butiken så brukar ta en lunchpromenad de dagar de har öppet vilket ökar chanserna att hitta nåt kul de gånger det kommer in något nytt. Motion, frisk luft och fyndchans i en ljuv förening :D

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-23 01:16

Hej och grattis till fyndet och frågan är hur länge sedan Pionern var
igång senast man borde nog mjukstarta den med en vridtrafo för
att bygga upp oxidskiktet i elektrolytkondensatorerna tror jag.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-23 10:55

Räcker att sätta på den i ett par sekunder för att sedan låta den stå en längre stund. Upprepas några gånger så acklimatiserar komponenterna sig.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-01-23 11:27

grattis - kul med riktiga fynd :D

Ursäkta om jag kapar lite tråd
Jag såg att den innehåller germaniumdioder - någon som vet om det går att få tag i sådant överhuvudtaget numera - har en gammal Klein&Hummel med kassa germainiumtrissor......

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-23 15:50

Tack alla som ger varningar/råd, det uppskattas verkligen.

Idag har jag äntligen haft tid att besöka Classe Olsson så ikväll blir det förmodligen ett första test om det är nått liv i stärkaren. Jag tänker följa Orvens tips men frågan är hur lång är "en längre stund"? Minuter, en timme eller flera timmar?

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-23 21:18

Mathon skrev:Tack alla som ger varningar/råd, det uppskattas verkligen.

Idag har jag äntligen haft tid att besöka Classe Olsson så ikväll blir det förmodligen ett första test om det är nått liv i stärkaren. Jag tänker följa Orvens tips men frågan är hur lång är "en längre stund"? Minuter, en timme eller flera timmar?
Vet jag att en apparat inte har varit igång sedan lååååång tid så knäpper jag på den ett par sekunder och med fingret på strömbrytaren så att man kan slå av på direkten.
Att vänta en stund efter avslagning av apparat är ca 20 sekunder och det beräknat på den tid det kan ta för kondingarna att ladda ur via motstånden.
Upprepar proceduren igen efter någon minut men nu med ca 5 sekunder påslagen.
Därefter låter jag den vara på några minuter och stänger av. Känner på dom större kondingarna om någon avger värme samt luktar i apparaten. Det är dom större som låter illa och luktar mest illa när dom har bestämt sig för att lyfta på hatten.
Oftast vilket är 98 % så fungerar allt och man kan testa funktioner.

Användarvisningsbild
Mathon

Inläggav Mathon » 2013-01-23 23:36

Ja nu har jag följt Orvens instruktioner och kan meddela att allt verkar fungera som det ska :)

Som jag skrev tidigare är min övriga utrustning inte märkvärdig.

Vinyl: Pro-ject 1 med AT-95 pick-up
Högtalare: Magnat Vector 55
Tidigare förstärkare att jämföra med: Rotel ra-810a

Jag har bara hunnit provlyssna ca 30 min och jag har inte mixtrat nåt speciellt med inställningarna men mitt första intryck är iallafall att top och mellanregister blev bra mycket mer högupplöst/luftigare. Då jag bor i lägenhet och det är ganska sent så har jag inte kunnat dra på med någon högre volym.

Jag testade med följande låtar:

Dire Straits - Water of love
Här hade stärkaren bara varit igång i 5 min. Jag märkte ingen större skillnad till att börja med men efter ett tag märkte jag att gitarrerna var tydligare och bättre separerade mellan kanalerna eller hur man ska beskriva det.

Eric Clapton - Swing low sweet chariot
Här tyckte jag att störst skillnaden var att de volymmässigt svagare delarna som bakrundssång etc framträdde tydligare.

Rolling stones - Sympathy for the devil
Här upplevde jag hela ljudbilden som extremt högupplöst och alla detaljer klart separerade.

Som sagt så var detta bara ett första intryck men jag är rätt övertygad om att jag kommer gilla den här förstärkaren :)

Ett par frågor. Hur länge bör en rörstärke vara igång innan den levererar på topp? Kan man koppla en CD-spelare till någon av ingångarna?

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-24 00:18

Mathon skrev:Ja nu har jag följt Orvens instruktioner och kan meddela att allt verkar fungera som det ska :)

Som jag skrev tidigare är min övriga utrustning inte märkvärdig.

Vinyl: Pro-ject 1 med AT-95 pick-up
Högtalare: Magnat Vector 55
Tidigare förstärkare att jämföra med: Rotel ra-810a

Jag har bara hunnit provlyssna ca 30 min och jag har inte mixtrat nåt speciellt med inställningarna men mitt första intryck är iallafall att top och mellanregister blev bra mycket mer högupplöst/luftigare. Då jag bor i lägenhet och det är ganska sent så har jag inte kunnat dra på med någon högre volym.

Jag testade med följande låtar:

Dire Straits - Water of love
Här hade stärkaren bara varit igång i 5 min. Jag märkte ingen större skillnad till att börja med men efter ett tag märkte jag att gitarrerna var tydligare och bättre separerade mellan kanalerna eller hur man ska beskriva det.

Eric Clapton - Swing low sweet chariot
Här tyckte jag att störst skillnaden var att de volymmässigt svagare delarna som bakrundssång etc framträdde tydligare.

Rolling stones - Sympathy for the devil
Här upplevde jag hela ljudbilden som extremt högupplöst och alla detaljer klart separerade.

Som sagt så var detta bara ett första intryck men jag är rätt övertygad om att jag kommer gilla den här förstärkaren :)

Ett par frågor. Hur länge bör en rörstärke vara igång innan den levererar på topp? Kan man koppla en CD-spelare till någon av ingångarna?

Det tar ju en stund innan rören blir varma och elektronerna börjar vandra s.a.s.
Är ju så att vissa rör tar mer tid på sig att komma igång och det beror på ansamlingen runt glödtrådarna samt att det kan finnas tveksamma kondensatorer.
Bara att vänta ut den vilket är brukligt.
Det finns inget som slår en rörförstärkare förutom tron. Man behöver inte spela högt på dessa för man hör hela registret och kan njuta av det bästa ljudet på låg volym.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-24 00:44

Jadu, än en gång, stort grattis!! Var rädd om den där klenoden.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-24 03:08

orven skrev:

Vet jag att en apparat inte har varit igång sedan lååååång tid så knäpper jag på den ett par sekunder och med fingret på strömbrytaren så att man kan slå av på direkten.
Att vänta en stund efter avslagning av apparat är ca 20 sekunder och det beräknat på den tid det kan ta för kondingarna att ladda ur via motstånden.
Därefter låter jag den vara på några minuter och stänger av. Känner på dom större kondingarna om någon avger värme samt luktar i apparaten. Det är dom större som låter illa och luktar mest illa när dom har bestämt sig för att lyfta på hatten.

Det vore kul om du kunde utveckla det här lite.

Har alltid trott att en elektrolytkondensator som inte varit spänningssatt under lång tid mår bäst av att helst mjukstartas med låg spänning men i brist till tillgång på variac, spänningssättas för att därefter vara det under långtid minst ett par timmar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-01-24 11:05

Mathon skrev:Tog även lite bilder på manualen kommer dock att scanna in den i sin helhet så småning om. Finns det någon speciell tråd på forumet för inscannade manualer?

Nja, om du lägger upp den på faktiskt ftp så en moderator lägga till länken i tråden om fria manualer

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=36750
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-24 11:31

Vinylcalle skrev:
orven skrev:

Det vore kul om du kunde utveckla det här lite.

Har alltid trott att en elektrolytkondensator som inte varit spänningssatt under lång tid mår bäst av att helst mjukstartas med låg spänning men i brist till tillgång på variac, spänningssättas för att därefter vara det under långtid minst ett par timmar.

MvH Carl
Blir långt att utveckla men det är som med batterier som man ska ha igång. Spelar sedan ingen roll om kondingen står och småpyser i timmar för är det fel på den så är det.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-24 19:36

Hej jag såg på Hifi firman Vintages hemsida i Kungälv där man provade

hifi apparater med värme kamera för att hitta dåliga kondensatorer

då dom dåliga vart varma och att det syntes i värmekameran.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-24 19:40

Lasse- skrev:Hej jag såg på Hifi firman Vintages hemsida i Kungälv där man provade

hifi apparater med värme kamera för att hitta dåliga kondensatorer

då dom dåliga vart varma och att det syntes i värmekameran.

mvh Lasse-

Det där borde orven ha koll på. ELLER HUR? 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Vintage-hifi