Audio Pro A4-14 reovering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Audio Pro A4-14 reovering

Inläggav Chris71 » 2013-01-28 13:55

Hej

Vet att det redan finns en del i ämnet spritt över en del trådar, men tänkte kolla om det finns någon som har egna erfarenheter eller andras dokument att tillgå som stöd inför den förestående renoveringen.

Vann nyss budgivningen på ett par A4-14 Mk II som verkar vara i hyffsat skick, men som vanligt så är baskanterna slut. Har hittat rätt typ av kanter för basarna till rimligt pris och det besparar ju mig en omkalibering av servostyrningen vilket känns bra.

Men frågan är om någon har erfrenhet om vilka kondingar som brukar ge upp först så att man kan byta dessa när man ändå är inne och river i burken sen vore det ju tacksamt om någon sitter med en relevant servicemanual till den aktuella modellen. Det fins ju gott om användarmanualer till dessa men har ännu inte hittat någon servicemanual till annat än tidigare och senare modeller.

Har även lyckats läsa mig till att vissa modifikationer av dämpningen i lådan är att föredra då mellanregister burken tydligen kan skallra och ringa lite. Detta är ett sovrums projekt så det kommer inte att bli fokus på perfekt ljud då de akustiska förutsättningarna omöjliggör detta, men att få ett trevligt ljud och att kunna rationalisera bort behovet av förstärkare och gå direkt från Mac minin som huserar värd för mp3 och flac arkivet är målet.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Audio Pro A4-14 reovering

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-28 14:56

Chris71 skrev:Har hittat rätt typ av kanter för basarna till rimligt pris och det besparar ju mig en omkalibering av servostyrningen vilket känns bra.

Det fins ju gott om användarmanualer till dessa men har ännu inte hittat någon servicemanual till annat än tidigare och senare modeller.

Har även lyckats läsa mig till att vissa modifikationer av dämpningen i lådan är att föredra då mellanregister burken tydligen kan skallra och ringa lite.

Är du verkligen säker att det är rätt typ av skumkanter? Eftermarknadstyperna är sällan identiska med de som satt där från början.

Servicemanual brukar man kunna få från Audio Pro utan vidare, som PDF.

Själva plastlådan till mellanregistret var i varje fall i början rätt vek och modulerades av basarnas tryck inne i lådan. Genom att staga upp mellanregisterlådan kunde basarnas "nedsmutsning" av mellanregistret minskas. Den beskrivning som fanns i MoLt använde dämpmattor av något slag. Behöver du artikeln, så hör av dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-28 20:58

Ja du det är väl alltid en liten chansning när det gäller att byta kanter på 30 år gamla element, men flera referenser säger att denna kant är specifikt avsedd för A4 basarna. Det som känns viktigast är att genom att kanta om så påverkar man de elektromekaniska parametrarna minst vilket blir en bästa möjliga kompromiss i detta fall.

När det gäller innandömet i plast så får jag kika på vad som verkar vara rimligt med en lagom ansträngning, har sett en del moddningar med bitumenmatta för att dämpa men det finns ju alltid en sista utväg att göra ett eget mer omfattande ingrepp beroende på hur störande det är. Vill minnas att jag tyckte att de lät helt OK sist jag lyssnade på ett friskt par och på den nivån jag avser att spela i sovrummet så tror jag att de kommer ha en ganska lugn pension att se fram emot.

Hoppas mest på att slippa på omfattande renoveringar av elektroniken, men enligt transporthjälpen så är skicket bra och skumfrontarna finns fortfarande kvar så det är ju ett lovande tecken på att de har haft ett bra liv fram tills nu också. Jag hoppas helt enkelt på lite tur och bra tips som kan hjälpa till med eventuella utmaningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-29 01:30

Utan att ha praktisk erfarenhet så är nog ändå styvheten i basarna till en ACE-högtalare inte särskilt viktig. Det är ju liksom hela vitsen med ACE; att man låter en elektrisk fjädring dominera över den mekaniska. En liten eller tom stor skillnad i mekanisk fjädring får då ett ganska modest genomslag i den totala fjädringen.

...och dessutom är det så att Cms inte är en särskilt kritisk parameter vid högtalardimensionering, man kan ändra den rätt mycket utan alltför stort genomslag i tonkurvan. Speciellt åt det mjukare hållet.

Jag har för mig att jag lade upp simuleringar på det där för flera år sedan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-29 12:09

Svante

Ungefär så resonerar jag också, de elektriska parametrarna kvarstår då det förblir samma element som satt i orginal när kretsen kaliberades. Förhoppningsvis så finns det lite fjädring kvar i spindeln och det en foamkant gör till eller från borde vara ganska försummbar i sammanhanget, den största skillnaden från orginal elementet är så vitt jag förstått xmax vilket inte kommer orsaka problem med att hantera skvalmusiken i sovrummet.

Det kan vara så att det skiljer något från orginal, men de ringar jag hittat är de som alla seriösa renoveringsfirmor hänvisar till så helt fel kan den inte vara även om den eventuellt stympar Xmax någon mm.

Projektet handlar i huvudsak att "rädda" en rolig teknisk lösning som jag verkligen gillade när den kom och skapa lite roligare lyssning på musik när man cocoonar i sovrummet så jag tror att ribban är satt tillräckligt lågt för att jag skall nå målet. Men all vettig input och feedback uppskattas naturligtvis.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-29 12:31

Finns en äldre tråd om basbyte och det verkar vara rätt noga, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 54#1385954
Kan inte skumkanterna också ha inflytande på trimningsbehovet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-29 23:20

Om man ändå har lådan öppen ska man nog göra justeringen, det kan ju ha drivit med tiden. Annars har den nog främst till syfte att anpassa försärkarens negativa utresistans till elementens, och den ändras ju knappast av att fjädringen ändras.

Åldrande däremot kan kanske göra att anpassningen har ändrats, och därför kan det vara klokt med en justering.

Allt sagt utan kunskap om hur "det brukar vara" med just A4-14.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-30 14:25

Chris71 skrev:Vann nyss budgivningen på ett par A4-14 Mk II som verkar vara i hyffsat skick, men som vanligt så är baskanterna slut. Har hittat rätt typ av kanter för basarna till rimligt pris och det besparar ju mig en omkalibering av servostyrningen vilket känns bra.

Grattis till en trevlig högtalare, i alla fall som jag vill minnas den från 80-talet.

Vet inte om du behöver vara så orolig för att kalibrera servostyrningen.
Får du tag i servicemanualen står det ju precis hur man gör.
Har för mig att det fanns ett enkelt sätt att prova om den låg i rätt härad också.
Man tryckte in membranet på basen och släppte snabbt. Då ska den gunga lite hemtrevligt någon sekund efteråt.
Men ta mig inte på orden, det här är fritt ur ett dåligt minne :wink:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-30 15:27

Hej

Det är just den trevliga känslan som jag minns från min första HI-FI mässa -83 som jag vill uppleva, sen är det ju en bonus att man kan rädda lite vintage elektronik som kan skänka glädje.

Hur man än vänder sig så har man ju sittdynan bak, men i mitt fall där det handlar om att lyssna på digitalt media i sovrummet på ett smidigt sätt så tror jag knappast att jag kan komma billigare eller så mycket bättre undan med någon annan lösning. Inköp + förväntade renoveringar runt 3000 så har jag en helt OK högtalare och slipper rigga någon förstärkare alls utan kan jacka in direkt i lill-macen där all musik ligger.

Jag tror att membran gunget var någon sista efterkontroll som gjordes företrädelsevis på basmodulena från audio pro om de källor jag kollat har rätt, men att mäta upp kresten är ju inte heller någon biggie när man ändå river ner burken i beståndsdelar.

Av alla experiment jag gjort så känns detta som ett av de mindre riskfyllda men med potentiellt tillräckligt gott resultat. Jag står ju just i begrepp att börja kapa och limma ihop ett nytt högtaleri till huvudanläggningen och där plöjer jag ner nästan 50.000:- i något som bygger på andras goda omdömme och lite beprövade tekniker men okända kombinationer så halva målet är ju resan till det goda ljudet.

Om det finns någon vänlig själ som sitter på sevicemanualen i digitalt format så emotages denna tacksamt medans jag själv jagar den.

Chris

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-30 17:00

Tyvärr har jag den inte. Men några nedtecknade rader hittade jag i gömmorna.

Detta har inte jag skrivit utan det är någon annan, minns ej vem.

-----------------------------------------------------------------
Trimma basar i A4-14 mk I-III

Det fins en mer komplicerad och en enklare metod.
Den enklare som anses tillräcklig av AP-service går ut på att du med högtalaren (nyligen) påslagen
trycker in membranet på den utåtriktade basdrivern och släpper den snabbt.
Konerna ska då ha ett 'eftergung' under 1-2 sekunder.
Dessa avtar relativt snabbt i intensitet och det är lite svårt att se (mycket enklare på större drivers som t ex B2-70).
Om du inte har nåt eftergung justera på potetiometer R410.
Är inte helt säker men har för mig att clockwise ger mer gung och vice versa.
Kan trösta dig med att det inte behövs nån justering i de flesta fall

-------------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-30 17:07

Här har du servicemanualen till A4-14, Varsågod.

http://user.faktiskt.io/Eri/Audio%20Pro ... Manual.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-01-30 20:57

Tack Eri

Det var uppskattat, nu vet jag ju vilka kodningar som skall beställas från ELFA. Ringarna till sipe basarna är redan på väg, så n finns det goda möjligheter att burkarna kan få fortsätta att sjunga när Bakerman tar med dom upp till mässan.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-01-31 08:46

Chris71 skrev:Tack Eri

Det var uppskattat, nu vet jag ju vilka kodningar som skall beställas från ELFA. Ringarna till sipe basarna är redan på väg, så n finns det goda möjligheter att burkarna kan få fortsätta att sjunga när Bakerman tar med dom upp till mässan.

Beroende på om du kommer upp i fraktfritt eller inte så kan jag tipsa om att kolla mouser electronics(se.mouser.com) som enligt mina erfarenheter levererar snabbare än elfa. Om du inte har gångavstånd till elfa alltså :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-02-17 20:37

Tackar Bakerman för en utmärkt kurirsevice som avlämnade mina högtalare personligen innan mässan på Lördagen. Efter några timmar med blandade intryck från mässans utställare så var det bara att ta fram skruvmejseln och undersöka patienten.

En snabb okulär besiktning avslöjade en ganska spänstig åldring, inga buktande kondingar och endast de förväntade torkade baskanterna, sen en tidigare ägare som klätt det svarta faneret i ganska och ekvinyl som får sitta kvar ett tag till innan vi tar itu med det exteriöra. Då skumfrontarna fanns kvar om än i krispigt tillstånd så antar jag att de levt ett ganska snällt liv så det blir en 2-stegs renovering. Så kvällen ägnades till lite rensning av basar och limmande av nya kanter och lite 20Hz signal medans sista limningen pressades för att centrera kantringarna. Inskruvade igår och en kort test innan de fick torka klart under natten, nu spelar de som de gjord på det glada 80-talet och skänker glädje i sovrummet som tanken var från början.

Så sammantaget, ca 2000 för ett vinnande bud på tradera 200kr för lim och skummkanter på nätet, och jag tror att jag har ett par lagom små sovrums burkar som låter betydligt bättre än mycket annat för samma pengar. Slutet gott allting gott, och ytterligare ett par burkar till samlingen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 20:40

Mycket högtalare för pengarna - bara att gratulera! :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-18 09:18

Det där med buktande kondensatorer är inte en optimal felsökning. Det gäller i princip bara sådana som blivit tillverkade på 2000-talet. Buktande elektrolyter i vintage-utrustning har jag aldrig någonsin stött på. Egentligen borde det inte ens vara möjligt, eftersom de är fullständigt uttorkade vid det här laget - ingen vätska som kan koka, och därmed ingen gas som får dem att bukta upp.

Att de behöver bytas ut är det alltså ingen direkt tvekan om. En elektrolyt-kondensator utan elektrolyt blir ju bara en... kondensator? Men kommer den att fungera som den ska? :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-02-18 11:14

Absolut, men i detta fallet var frågan om det gick att se något katastrofalt innan jag körde på och testade om burkarna funkade eller om det skulle vara nödvändigt att byta allt innan jag strömsatte. Inom kort kommer alla lyttar att bytas men nu får de skänka lite glädje under tiden.

Självklart finns det inget som ersätter korrekt mätning även om just i ljudvärlden så är ju en mätning inte lika med sanningen, utan det finns gott om pseudo saningar och subjektiva bedömmningar att ta hänsyn till.

Det akuta med dessa burkar var att se till att basarna fick friska kanter, allt annat är grädde på moset, men redan nu levereras trevligt ljud så det kan ju bara bli bättre.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-02-20 23:40

Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-02-21 01:36

Tack, jag såg

Men otålig som man är så skars det och skrapades innan nya kanter limmades redan samma kväll som Bakerman levererade burkarna så nu spelar de fint. Men det är definitivt rätt pris för den som vill renovera och inte orkar limma, mina kanter kostade ca 50kr per element och ca 4 timmars eget jobb.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-21 16:33

zvenamp skrev:http://www.tradera.com/4st-audiopro-a4-14-baselement-nya-direkt-ur-kartongen--auktion_302387_175851865

Spelar hållbarheten någon roll om dom är använda eller som i detta fall "direkt ur kartong" (men fortfarnade lika gamla)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2013-02-21 16:52

Förhoppningsvis skyddar kartongen mot uv så att de sluppit bli utsatta för uttorkning av solljuset i alla fall. Sen åldras ju alla produkter som innehåller mjukgörare så lika bra som nya är de nog inte, men har man tur så är det en service reservdel som kanske är från senare datum vilket är positivt, själv skulle jag nog vilja veta ålder på elementen då denna modell är ganska drabbad av uttorkning.

Men man får sätt det i perspektiv, det finns inga nya ersättnings element att köpa, kantar man om själv kostar det max100kr/ element men att lämna bort dem hamnar nog runt 500kr st. Själv tycker jag att konstruktionen presterar så bra att det är värt att lägga några tusenlappar på att bevara ett bra par för framtiden, vågar säga att du hitta inte mycket nytt under 5000 på 14 liter som presterar bättre. Men smaken är ju olika.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2013-02-21 21:00

Förvaring i kartong gör tyvärr måttlig skillnad. Jag har ett antal Peerless element som legat i kartong hela tiden (drygt 15 år) som är i det närmaste lika kass i kantupphängningarna som motsvarande element som suttit monterade i högtalare lika länge. Jag är mycket skeptisk mot NOS element med neoprenkant.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-02-22 09:58

det går att coata kanten på dessa nya element som inte förändrar ljudet ... finns en emulision som impregmerar kantringen så den inte åldras på samma sätt... = ungifär dubbelt så långt liv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 11:24

Vad är det för coating? Hade en från USA och inte hjälpte den i långa loppet.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-02-23 00:17

http://www.simplyspeakers.com/speaker-r ... 291fg.html

har coatat min cerwin vega dc15 med detta o det tycks funka då dem är från 1996 dvs 17 år gammla o åldringen tycks stannat av...

tydligen används detta medel av electrovoice på alla deras kanter sen lång tid tillbaka...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-23 01:23

RogerGustavsson skrev:
Chris71 skrev:Har hittat rätt typ av kanter för basarna till rimligt pris och det besparar ju mig en omkalibering av servostyrningen vilket känns bra.

Det fins ju gott om användarmanualer till dessa men har ännu inte hittat någon servicemanual till annat än tidigare och senare modeller.

Har även lyckats läsa mig till att vissa modifikationer av dämpningen i lådan är att föredra då mellanregister burken tydligen kan skallra och ringa lite.

Är du verkligen säker att det är rätt typ av skumkanter? Eftermarknadstyperna är sällan identiska med de som satt där från början.

Det spelar ingen större roll i det här fallet. Konstruktionen är på grund av
sin speciella uppbyggnad (med postiv strömåterkoppling och simulering av
nya elektromekaniska egenskaper genom parallellkoppling av gyratorkompo-
nenter) känslig för variationer av Re och kraftfaktorn bör även den inte vari-
era i onödan, men variationer i kompliansen spelar mycket liten roll.

RogerGustavsson skrev:Servicemanual brukar man kunna få från Audio Pro utan vidare, som PDF.

Samma råd som jag tänkte ge.

RogerGustavsson skrev:Själva plastlådan till mellanregistret var i varje fall i början rätt vek och modulerades av basarnas tryck inne i lådan. Genom att staga upp mellanregisterlådan kunde basarnas "nedsmutsning" av mellanregistret minskas. Den beskrivning som fanns i MoLt använde dämpmattor av något slag. Behöver du artikeln, så hör av dig.

Jag rekommenderar att man limmar (med silikon) en stående eklist på dess
baksida, för extra styrka. Dämpning är en sak, men dämning + styvhet är
bättre!

Vill man bli av med difraktionseffekterna från den lite udda utformade baffeln
så limmar med trekantlist i trappsteget mellan baffeln och sidor resp topp.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-23 01:52

2-ch skrev:
zvenamp skrev:http://www.tradera.com/4st-audiopro-a4-14-baselement-nya-direkt-ur-kartongen--auktion_302387_175851865

Spelar hållbarheten någon roll om dom är använda eller som i detta fall "direkt ur kartong" (men fortfarnade lika gamla)

Tittar jag på de kanske 30 element som jag har haft möjlighet att jämföra
åldring för när det legat i kartong respektive suttit i en högtalare så är det
min erfarenhet att de åldras i varje fall 3 gånger snabbare när de inte ligger
kvar i sin kartong.

Jag har gott om element med foam-upphängning som är från slutet 70-tal
och från 80-talet som legat i kartong och som är som nya. Inte en tillstym-
melse till åldring syns eller märks på annat sätt.

Men jag har märkt att de som är så gamla att de hade fallit i bitar för länge
sedan (typisk skum-surround hållbarhet för element i högtalare =10-20 år)
om de suttit i högtalare (det vill säga som är >20 år gamla) men som istället
har legat i kartong - trots att de inte ramlat i bitar ändå verkar har fått en
förkortad livslängd.

Utan att gjort några specifika kliniska tester så är det svårt att säga något
exakt om åldringen i kartong och de kanske 30 element jag jämfört mellan
bruk i låda och bruk i högtalare stående i rum med fönster, är rimligen inte
ett tillräckligt stort underlag för att kunna säga något exakt (därav mina lite
försiktiga angivelser).

Men jag har gjort kliniska testar av något liknande, jag har testat skummad
polyester (remsor om 0,5 gånger 5 cm) som legat i en låda respektive som
hängt på insidan av ett treglasfönster som vetter söderut och en tredje som
hängt i ett fönster som vetter norrut, och i de testerna har jag då funnit att
materialet börjar falla sönder på under ett år när det hänger innanför söder-
fönstret, på två-tre år innanför norrfönstret (betänk att vi ju på sommaren i
Sverige har sol in även i ett sådant fönster) och det som låg i lådan åldrades
inte märkbart på 15 år. Utomhus i solen klarar sig materialet mycket kort tid.

När det gäller de ibruktagna gamla (20 år) element som jag har erfarenhet av
så är det min erfarenhet att de håller kanske 10 år om de tas i bruk. Så ett
element som legat i kartong 20 år och sedan tas i bruk, räcker kortare än ett
som tas i bruk som nytt.

Men - jag tror inte att man kan bortse ifrån effekter av luftväxling, tempera-
tur, ozon... och migration av ämnen från andra material! Polyeterskum som
ligger i absolut mörker åldras t ex olika om det är inplastat eller inte. Längst
verkar det klara sig som inte utsätts för ozon, som är i mörker och som inte
är i kontakt med andra typer av plaster. Har även sett hur skummade plast-
material som ligger mot lackad respektiva olackad MDF tycks klara sig bättre
när de ligger mot MDF utan lack.

Vh, iö

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-25 08:06

Tack för ett informativt svar IngOehman.

Har tyvärr aldrig ägt ett par A4-14 men ni som har det eller erfarenheter av den.
Visst sitter väl den ena basen rätt skyddat från solljus.
Klarar den sig längre eller har det minimal betydelse?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-27 14:06

Bådas upphängningar exponeras av ljus, den ena lite mindre än den
andra eftersom den sitter med magneten utåt, fast det beror förstås
på varifrån ljuset fallet in. Ingen av dem exponeras i normalfallet av
direkt ljus.

Båda exponeras för föroreningar i atmosfären.

Min A 4-14 är ett rätt tidigt exemplar och den har originalbasarna på
plats och båda är hela.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-27 22:19

zvenamp skrev:http://www.simplyspeakers.com/speaker-repair-cone-edge-sealer-mi-1291fg.html

har coatat min cerwin vega dc15 med detta o det tycks funka då dem är från 1996 dvs 17 år gammla o åldringen tycks stannat av...

tydligen används detta medel av electrovoice på alla deras kanter sen lång tid tillbaka...

Samma påstrykning som jag har använt, den hjälpte inte mer än ett par år.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi